75 563 läst · 433 svar
76k läst
433 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Ok.Alfredo skrev:
Hur många promille av nu levande personer som klarar av att fylla i blanketter och lägga på brevlådan saknar samtidigt smart mobiltelefon (eller klarar inte av att använda den) ?
Tjänsten ifråga måste leva på sista dödsryckningen 😀
Inte många skulle jag tro. Men det kan vara fler än man tror som klarar att göra som de alltid gjort men vägrar befatta sig med moderniteter.D Dilato skrev:
Tror jag med. Ligger och krampar på IVA med alla kontanter i sängen bredvid.D Dilato skrev:
Jag förstår inte att en del av er har gott om pengar på era bankkonton men ändå köper på kredit. Varför inte betala direkt och endast ha medlemskort i olika butikskedjor? Jag har ingen god ekonomi men har inte haft kreditkort eller gjort kreditköp på många år. De skulder jag har är sådana som vänner har åsamkat mig.
Behöver inte vara bankkonto som avses utan annan placering och kan då behöva frigöras, så hur mycket pengar/kapital som finns tillgängligt är inte utifrån vanligt privat/lönekonto. Men det är en annan ekonomisk fråga hur du placerar ditt kapital.B Bengt Numelin skrev:
Ser inga problem med att skjuta betalning för ett inköp en månad fram i tiden om du har kontroll på din ekonomi, jag använder betal(kreditkort och min fru föredrar betalkort så även en beteende/kontrollpåverkan hur man gör.
Jag använder ju inte kredit för att tjäna någon alternativavkastning i en månad utan att få 0.5% cashback + whatever rabatt som erbjuds. Blir helt enkelt gratispengar.A AndersS skrev:Behöver inte vara bankkonto som avses utan annan placering och kan då behöva frigöras, så hur mycket pengar/kapital som finns tillgängligt är inte utifrån vanligt privat/lönekonto. Men det är en annan ekonomisk fråga hur du placerar ditt kapital.
Ser inga problem med att skjuta betalning för ett inköp en månad fram i tiden om du har kontroll på din ekonomi, jag använder betal(kreditkort och min fru föredrar betalkort så även en beteende/kontrollpåverkan hur man gör.
Vissa människor sätter sin tid på att flytta pengar och skulder fram och tillbaka så det skall se ut som om de har gott om pengar.B Bengt Numelin skrev:Jag förstår inte att en del av er har gott om pengar på era bankkonton men ändå köper på kredit. Varför inte betala direkt och endast ha medlemskort i olika butikskedjor? Jag har ingen god ekonomi men har inte haft kreditkort eller gjort kreditköp på många år. De skulder jag har är sådana som vänner har åsamkat mig.
Vi andra sätter tiden på att tjäna pengar och minska utgifter.
Eller lägger tid på ett behagligt liv utan att "förbruka" livet på att jaga sista kronan.H heimlaga skrev:
Enbart arvingarna får glädje ev det
Man kan göra allt det du beskriver och mycket mera varför ställa det mot varandra.H heimlaga skrev:
Jag hinner inte tjäna så mycket pengar på de 10 min som månadens betalningar hanteras i Internetbanken varje månad. Är inte lönt att dra fram vedklyven på de få minutrarna.
Se det istället som en möjlighet finns är ju inget tvång.😇
Det har redovisats flera gånger i tråden varför detta agerande är osunt ur ekonomisk synvinkel.B Bengt Numelin skrev:
En av de mest grundläggande ekonomiska teorierna, som i det närmaste kan betraktas som ett axiom, är att en betalning i framtiden är mindre betungande än samma betalning idag.
Det kanske finns en anledning till att viss av oss "har gott om pengar på våra bankkonton". 😀
Fler argument hittar du i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saelj-ett-kreditkort-till-mig.537763/#post-6034008
Fast de där ekonomiska teorierna har gång på gång visat sig stämma endast under förutsättning att man har en hög och stabil och säker inkomst och god hälsa.
De där teorierna må ha blivit axiomer bland ekonomer men likväl stämmer de bara under vissa mycket snäva förutsättningar.
Resten av oss, det vill säga minst halva befolkningen har att akta oss för krediter och skulder så mycket vi kan. Det är lätt hänt att en liten kreditskuld växer så man förlorar allt man äger och får arbeta som en galning och leva på existensminimum i 20 år.
De där teorierna må ha blivit axiomer bland ekonomer men likväl stämmer de bara under vissa mycket snäva förutsättningar.
Resten av oss, det vill säga minst halva befolkningen har att akta oss för krediter och skulder så mycket vi kan. Det är lätt hänt att en liten kreditskuld växer så man förlorar allt man äger och får arbeta som en galning och leva på existensminimum i 20 år.
Inte alls. Det har inget med inkomst eller hälsa att göra utan enbart med matematik. Så länge kostnaden för att hyra kapital är positiv är det sant.H heimlaga skrev:
Med den enorma mängd kommentarer som genererats av vårt inlägg om Bauhaus-kortet finns det onekligen både intresse och engagemang i frågan!Villabergskuben skrev:
Som slutord vill vi endast tillägga att vi klippt kortet och fortsättningsvis kommer använda ett av våra "vanliga" kreditkort som är enkla att ha koll på.
Önskar alla Byggahus.se-vänner ett Gott Nytt År!