50 201 läst · 206 svar
50k läst
206 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Härligt att det finns någon som läser det finstilta i alla försäkringsbrev och liknade. Du kanske kan skapa en tjänst som vi andra som inte läser 8 sidor i pyttetext kan anmäla oss till. Bara du inte erbjuder kort så är vi nöjdaO [old rusty] skrev:Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.
En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
Tyckte jag skrev rätt tydligt att det handlar om just felaktiga extraavgifter. Alltså inte de som inte är felaktiga, utan dom som är felaktiga, som lagts på trots att det inte skulle gjorts det enligt deras egna villkor. Det har heller inget att göra med att jag betalat för sent. Då hade det ju inte varit felaktiga extraavgifter, utan då hade det ju varit rätt extraavgifter.MultiMan skrev:Visa exempel på där du betalat i tid och ändå får extra avgifter.
Edit: Du kanske menar olika uppläggningsavgifter om du först köpt på faktura men sedan glömmer att betala eller väljer att delbetala? Beroende på vilken plan man väljer kan det tillkomma helt lagliga uppläggningsavgifter för betalningsplan, samma som alla andra liknande kreditgivare har.
Som sagt har jag lång historik med Resurs och aldrig, inte en enda gång, fått några extra avgifter av den typ du nämner.
Dina samtalsproblem har jag redan kommenterat en gång och det får räcka.
Ett exempel på detta skulle då kunna vara en av flera gånger jag betalade i tid och enligt befintlig betalningsplan. När nästa faktura sedan kom hade dom lagt på ränta, förseningsavgift samt administrationsavgift. Alla dessa tre var då alltså enligt deras egna villkor felaktiga. Och inte inte felaktiga. Och här pratar vi inte om en engångsföreteelse för 30 år sedan, utan detta är ett återkommande problem. Men bara hos Resurs. Aldrig hos nån annan bank eller kreditgivare.
Jag slutar aldrig att förvånas, dom flesta vet att nan ska springa sin väg så fort man hör Resurs Bank. Det är en bank som lever på otydligheter och utnyttjar ofta unga människor. Dock det dom förvånar mig är att Bahaus vill ha något med den bank att göra? Bara se hur mycket negativa omdöme fick Bahaus i för sig ganska oskyldigt enbart för att någon okunnig medarbetare tillät banken att komma in innanför deras portar. Man får aldrig glömma att ingen företag är bättre än dess svagaste länk Och alla 💸 som Bahaus la på sitt image, ja det är sorgligt 😂stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Autogiro kräver inget godkännande mer än när du godkänner att lägga till det, i vart fall inte hos någon av de banker jag har haft. Så om det inte är en relativt ny funktion verkar det vara undantag att det fungerar så.MultiMan skrev:
Bokstavligen sant. Men, många företag agerar i ”good faith” (ung. hederlig anda). Däri ligger underförstått att de vill tjäna pengar och att kunden och dem själva skall känna sig nöjda. I den världen är innehållet i kontraktet sådant att man inte skall behöva läsa det. Vissa företag utnyttjar detta och agerar i ”bad faith” (ung. illvilligt uppsåt), d.v.s deras affärsmodell går åt ett håll. De vill att kunden skall göra fel. Det är affärsmodellen. De vill åt kortsiktiga pengar, inte bygga ett långvarigt samarbete byggt på att båda parter blir nöjda och båda parter tjänar på samarbetet.O [old rusty] skrev:Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.
En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
Det är bra att den typen av företag uppmärksammas. De förlitar sig annars på och hoppas att de så att säga kan flyga under radarn. På så sätt kan deras illvilliga modell fortgå. Genom att upplysa andra om vad de faktiskt är kan kanske göra att de måste omvärdera sitt förhållningssätt till kunderna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 713 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 713 inlägg
Samtliga betalappar jag använder (vilket vad var jag skrev om) är utformade så att man skapar ett autogiro till ett valfritt konto (i appen med BankID). Inget dras automatisk. När räkningarna trillar in går man till appen, väljer faktura man vill betala och när det ska ske. Betalningen utförs via den tidigare godkända autogirokopplingen. Även Klarna har haft så i många år. Konstigt att ni inte känner till det.AndersPS skrev:
Aktuella jag har just nu som har det så: Resurs, Elpy, Ecster (under avveckling), Klarna, Qliro, Svea, Walley.
Edit: Några samarbetar med Trustly för transaktionsdelen, t ex Elpy (trots att det är Resurs bank i grunden), så går man in på autogiromedgivanden så står det Trustly där. Alla dessa medgivanden syns i en "vanliga" bank under autogiromedgivanden, men som sagt ingenting autogireras utan ens medgivande med betalapparna, som t ex sker med ens försäkringar där det dras varje månad utan ytterligare godkännande.
Redigerat:
Det är autogiro som gör att folk kan ligga döda i sin lägenhet i åratal. Pensionär utan barn med inget sosialt umgänge, pension in och hyran på autogiro, får hjärtinfarkt så är det finito tills det börjar lukta fan i huset.Alfredo skrev:Fördelarna är att man bara behöver agera den bråkdel av gånger fakturan är felaktig och inte alla de gånger fakturan är korrekt. Jag föredrar att minimera mina administrativa insatser. 😀
Det är extremt sällsynt att jag fått en faktura som inte ska betalas i sin helhet från någon av de kanske 25 autogiroförtroenden jag har gett. Kan inte påminna mig om att det någonsin hänt faktiskt.
Med "rätt" bank kan även e-fakturor betalas med automatik. Det kanske alla banker kan numera.
Nu pratar vi om olika saker. Det är en process som ligger på sidan som initierar betalningen.MultiMan skrev:Samtliga betalappar jag använder (vilket vad var jag skrev om) är utformade så att man skapar ett autogiro till ett valfritt konto (i appen med BankID). Inget dras automatisk. När räkningarna trillar in går man till appen, väljer faktura man vill betala och när det ska ske. Betalningen utförs via den tidigare godkända autogirokopplingen. Även Klarna har haft så i många år. Konstigt att ni inte känner till det.
Aktuella jag har just nu som har det så: Resurs, Elpy, Ecster (under avveckling), Klarna, Qliro, Svea, Walley.
Edit: Några samarbetar med Trustly för transaktionsdelen, t ex Elpy (trots att det är Resurs bank i grunden), så går man in på autogiromedgivanden så står det Trustly där. Alla dessa medgivanden syns i en "vanliga" bank under autogiromedgivanden, men som sagt ingenting autogireras utan ens medgivande med betalapparna, som t ex sker med ens försäkringar där det dras varje månad utan ytterligare godkännande.
Den banken där du tar ut pengar kräver ingen verifiering från dig.
Autogiro är en genväg in till ditt konto. Om du ger mig autogiro access till ditt konto står det mig fritt att ta ut (eller sätta in) pengar på ditt konto via autogiro hur jag finner att jag vill (och enligt lagen).
Det du gör med ditt godkännande hos exempelvis klarna är att du ger dem i uppdrag att ta ut pengar, det är mellan dig och klarna, inte mellan dig och din bank. Autogiro kräver ingen verifiering, och om jag skulle ha ett autogiro kopplat till dig kan jag göra 1000 st uttag om 100 kronor tills ditt konto är tomt - det skulle givetvis inte vara lagligt att sno pengarna på det viset, men det är tekniskt möjligt. Du kommer troligtvis få tillbaks dem, men det kommer ta lite tid.