H Henric79 skrev:
Runt 70% av hela deras omsättning kom från Siba-kortet.
Och det kan du naturligtvis styrka med en källa?

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag citerade. 😀 Alltså "Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto". Ett vanligt så kallat bankkort antar jag. Jag ser bara nackdelar med dessa och blir nyfiken på vilka fördelar de som använder dem ser.
Jag ser den tydliga fördelen att du inte kan handla för pengar du inte har.

N Niq skrev:
Jag ser den tydliga fördelen att du inte kan handla för pengar du inte har.
Det är ju snarare en nackdel då det begränsar ditt handlingsutrymme. Vill du inte handla för pengar du inte har bör du lösa det genom att låta bli.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Skrev du inte under något med text på?
Läste du texten?
Vem fan orkar läsa det finstilta ?

D
Alfredo Alfredo skrev:
Varför använder du ett sådant kort? Jag ser bara nackdelar/risker/kostnader med dessa.
Återbäring. Du får 10 procent tillbaka om du handlar över ett visst belopp per år, typ 50 000 kr.

Bauhaus var billigats på golvet, utan att inräkna återbäringen (eller bonusen eller va de nu kallar det).

MultiMan
K kenneth Boström skrev:
Vem fan orkar läsa det finstilta ?
Väldigt många. Orkar man inte får man ta smällarna eller bara köra kontant.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Återbäring. Du får 10 procent tillbaka om du handlar över ett visst belopp per år, typ 50 000 kr.
Fast nu var det inte Bauhauskortet jag frågade om utan "Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto".

D
H Henric79 skrev:
Sibas affärsidé handlade inte om att sälja elektronikprylar, utan om att tjäna pengar på SIba-kortet och dess räntor och avgifter.
Runt 70% av hela deras omsättning kom från Siba-kortet.
Stämmer!

Jag hade god insyn i verksamheten med resurskortet kring slutet 90-tal och början 20-tal. Försäkring var också en viktig del, dvs att kunderna försäkrade sin TV, Stero osvc med en förskring. Försäkringen hette Solid och hörde till Resurs.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är ju snarare en nackdel då det begränsar ditt handlingsutrymme. Vill du inte handla för pengar du inte har bör du lösa det genom att låta bli.
Ja absolut bör man låta bli att handla för pengar man inte har. Jag har ännu inte varit i den situationen att det skulle vara så bråttom att köpa något att jag måste använda kreditkortet för det. Alla ska förstås göra som dom vill.
.
Jag har ett kreditkort som jag använder ibland när det ger uppenbara fördelar.

Vad är dom stora fördelarna med kreditkort till vardags?

N Niq skrev:
Vad är dom stora fördelarna med kreditkort till vardags?
Väldigt snabbt, på språng:
  • Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp.
  • Räntevinst med att betala senare.
  • Ingen koppling mot konto.
  • De kickbaks ett kort kan ge. Jag har gjort många tiotals resor tack vare detta, flera interkontinentala.
  • Försäkringar som kan vara av varierande omfattning. Här får man läsa på.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt snabbt, på språng:
  • Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp.
  • Räntevinst med att betala senare.
  • Ingen koppling mot konto.
  • De kickbaks ett kort kan ge. Jag har gjort många tiotals resor tack vare detta, flera interkontinentala.
  • Försäkringar som kan vara av varierande omfattning. Här får man läsa på.
Vad ger det för utökat konsumentskydd när jag handlar i vanliga butiker?

Den ränta jag får på dom summor jag handlar för varje månad är ca 0€.

Vilket kort använder man för att få kickbacks som räcker till resor?

Får man faktiskt försäkring på vanliga saker man köper?

N Niq skrev:
Vad ger det för utökat konsumentskydd när jag handlar i vanliga butiker?
Se:
Text från en svensk lag om köparens rättigheter vid invändningar mot kreditköp enligt 29 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Niq skrev:
Den ränta jag får på dom summor jag handlar för varje månad är ca 0€.
Då har du väldigt dåliga villkor. Har du inget "sparkonto" eller annan typ av placering som ger någon ränta alls?

N Niq skrev:
Vilket kort använder man för att få kickbacks som räcker till resor?
Det finns flera. Pratar vi SAS är American Express och SAS EuroBonus Mastercard de vanligaste. Jag tror att även Norwegian har ett kort. Sen finns det massor av andra upplägg, exempelvis med kickbak i rena pengar och då brukar det väl röra sig om enstaka procent eller till och med mindre. Fortfarande oändligt mycket bättre än inget alls dock.

N Niq skrev:
Får man faktiskt försäkring på vanliga saker man köper?
Det varierar från kort till kort. Jag vågar inte ge mig in på några detaljer. Det finns avsevärda skillnader och man får helt enkelt läsa på.

Alfredo Alfredo skrev:
Se:
[bild]

Då har du väldigt dåliga villkor. Har du inget "sparkonto" eller annan typ av placering som ger någon ränta alls?

Det finns flera. Pratar vi SAS är American Express och SAS EuroBonus Mastercard de vanligaste. Jag tror att även Norwegian har ett kort. Sen finns det massor av andra upplägg, exempelvis med kickbak i rena pengar och då brukar det väl röra sig om enstaka procent eller till och med mindre. Fortfarande oändligt mycket bättre än inget alls dock.

Det varierar från kort till kort. Jag vågar inte ge mig in på några detaljer. Det finns avsevärda skillnader och man får helt enkelt läsa på.
Exempelvis. Under pandemin hade man köpt en flygbiljett med Amex. SAS skulle plötsligt återbetala hundratusentals biljetter (mot normalt något tusental) och dessutom hantera inställningar, personal osv osv. Med tom kassa dessutom. Men hade man betalt med sitt Amex kunde man när man hade bevis på avbokning och att man skulle ha pengar tillbaka skicka det till Amex som återbetalade direkt. Sen krävde de SAS på pengarna. Det finns fortfarande folk som inte fått tillbaka pengar från SAS (och andra flygbolag) men tröttnat...

Om man är utomlands och en resturang drar dubbelt eller liknande. Har hänt mig nån gång. Ett samtal till Amex så tog de bort det från fakturan. Sen reder de ut det med resturangen. Med bankkort dras pengarna, sen är de borta från kontot till det är utrett.

Parkering. I grannstaden införde de check-in- check-ut på en stor parkering. Max avgift var 500:- och därmed bokades 500:- på ditt bankkonto varje gång man körde in. För kreditkort spelar det ingen roll (förutom att man möjligen kan slå i kreditgräns), för bankkort var det MÅNGA som veckan före jul hade 2-3000 dragna på sitt kort, sen var det helger osv osv och efter nyår släpptes pengarna och den faktiska parkeringsavgiften drogs.

Hyrbil. Utomlands och kanske även i sverige är det i princip omöjligt att hyra en bil utan kreditkort. Alternativet är ju att de ska dra en deposition för självrisk som ofta är många tusenlappar. Oftast nekar de helt. Hämtar man ut hyrbil i USA i turist-täta områden och hamnar i hyrbilsköerna är det ALLTID någon som står och gormar över att de inte får hyra bil :)

Den största nackdelen jag märkt är om man köper något dyrt och sen avbokar/returnerar. Ex 50 000 för hotell bokas i nov. Sen avbokas det 1 december. Då får man betala de 50 000 på december räkningen och sen dras det av i januari och då kan man ha ett par månader innan man är på noll igen.

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ett exempel till förresten.

Om man köper en vara online. Sen levererar de fel vara men något som DE tycker är likvärdigt. Har du betalt med bankkort är det upp till dig att bevisa och få tillbaka pengarna. Med kreditkort skickar man bara tydliga uppgifter till Amex, de stoppar utbetalningen och sen är det upp till webbutiken att bevisa.
Detta gäller även betala mot faktura med Klarna ex. Webbutikerna säljer ju ofta fakturan om man inte betalar och sen får man inkassobolag efter sig. Har man rätt kan man bara neka förstås men det är arbetsamt.

Detta exempel gäller motorolja från en stor e-handlare där det beställts en specifik olja med en specifik kvalitetsmärkning som kostade lite mer, men där de skickade standard-dunken. Butiken vägrar byta till rätt och/eller ta tillbaka oljan. Men kreditkort är man helt safe, med faktura jagar de en med inkasso, med bankkort är det DU som måste jaga dem.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Max avgift var 500:- och därmed bokades 500:- på ditt bankkonto varje gång man körde in.
Eller när man tankar moppen med tre liter. Med ett bankkort antar jag 2000:- låses (eller 1200:-/1500:- skiljer nog mellan olika stationer/kedjor). Med ett kreditkort påverkas inget om man har någorlunda rätt limit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.