53 605 läst · 228 svar
54k läst
228 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Det handlar inte om det utan om att i alla fall jag pratar om autogiro generellt som har funnits i många tiotals år innan ens ordet betalapp var påtänkt. Den metod jag alltid använt för elräkningar, årsavgifter, försäkringar och andra liknande betalningar i betrodda affärsrelationer. I dessa fall behöver man inte krångla med att godkänna enskilda betalningar.MultiMan skrev:
Tyvärr håller jag inte med dig alls. Detta kort är motsatsen till allt du påstår.O Ossian K Olsson skrev:
Men ok, bra för dig att du känner att du gjort rätt val.
Jag var också sugen på någon slags bonus men inte blev det nåt av samma orsaker du beskriver, Bauhaus har i och för sig bra priser men Resurs bank är största boven i dramat…BjorWist skrev:Jag råkade ut för samma sak. Kontaktade BAUHAUS för att påtala Resursbanks vidriga beteende.
BAUHAUS har nog inte insett att de har lämnat över all fakturering och kreditkortshantering till en bank som tjänar pengar förseningsavgifter. Påtalade att Resursbankens beteende spiller av BAUHAUs själva, men som vanligt när man lämnar klagomål får man ingen återkoppling.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 715 inlägg
Dessa förbannade kundkort är bara till för att snedfördela kostnaderna för kunderna. Förutom utgivaren är det få kunder som tjänar något på det. Det är de resterande kunderna som betalar kalaset. Socialisten i en hytter med näven mot…ingenting.
Det är väl bara rena kooperationer som LF och COOP man kan lita på nuförtiden. 😎
Det är väl bara rena kooperationer som LF och COOP man kan lita på nuförtiden. 😎
Det är bra så länge man inte betalar med kortet eller behöver släp längre än tre timmar. Det jag funderar över är om det är någon årsavgift på kortet? Vi hade ett kreditköp via resursbank en gång och då var det en väldigt massa avgifter och väldigt snabba med förseningsavgift. Förfallodagen var mitt i månaden när man inte har andra räkningar. På den kredit hade de någon form av årsavgift. För mig betalar tiden var tre år. Men det var första och sista gången.T tergo skrev:
Vi har inget kort men gjorde en beställning förra året, hämtade i butik. I juni dök en faktura upp och jag utgick från att den var felaktig då den såg ”billig” ut. Utgick oxå från att vi hade betalt eftersom när jag tittade på beställningsbekräftelsen på mail så stod det att betalnetod var visakort och om vi inte betalt så var det orimligt att den kom efter så lång tid.stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
I augusti kom så en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på 249kr (100%). Ringde då upp dem för att reda ut var problemet låg i. Gjorde en googling och fick fram att man som privatperson inte fick debiteras mer än 60 kronor som max. De skulle återkomma och därefter följde en mailväxling med Bauhaus med många brister; Lång svarstid, flera personer som svarade oberoende av varandra på samma fråga och undrade om jag fått svar/ville ha samma uppgifter. Fick efter ett par veckor en påminnelse nr 2, denna gång utan vidare påminnelseavgift. Jag utgick från att Bauhaus hade pausat fakturan när vi hade en pågående dialog och jag bad de att återkomma. Deras språk var oxå ganska oproffsigt, likande ”tjena, tjena”. Uppfattade inte heller det som att de förstod problemet vi hamnade i utan skrev i mail som svar att ”du inte har lust att betala påminnelseavgiften”.
Jag vet inte hur många samtal jag ringde och där de skulle återkomma efter de pratat med någon annan. Jag fick driva saken under flera veckor trots att de livade att återkomma.
Det gick t.o.m. så långt att jag hann bli lite lycklig för att jag råkade sitta med telefonen framme när de ringde vid ett tillfälle (för att fråga samma frågor som jag skrivit svar på i mail).
De sa var att man brukar betala när man hämtar ut o kunde inte svara på varför det stod i mailbekräftelsen att betalsätt var med visakort, varför fakturan dröjt till över ett halvår el varför varorna lämnats ut utan att vi betalat de vid uthämtning.
Summa summarum, riktigt värdelöst bemötande, kass hanterat och noll koll från deras sida. 22 mail (hälften fr de o hälften fr mig) under en period om 2 månader före detta var löst.
Inte riktigt som tråden anger men hajade till när jag såg påminnelseavgiften så skrev ändå.
Får se om det blir ngt köp framöver hos Bauhaus.
För visso men detta var före internetbanken var vanligt, vi stoppa avier i ett kuvert på den tiden en gång i månaden. Deras fakturor fick man skicka ensam i kuvertet 😣 lätt att missa med en dag.Alfredo skrev:
Du tänker att stationen uppkommit om vi gjort det eller?Alfredo skrev:
Otroligt trist ton du kommer in med.
Betalar ofta i efterhand via faktura så det är inte där problemet ligger. Det var mycket text så jag förstår att det kan vara jobbigt att ta sig igenom men om du läser texten så förstår du vad jag menar att problemeN (inte ett enda utan en hop) är.