MultiMan MultiMan skrev:
Resurs Bank är precis som vilka andra kreditinstitut som helst.
Fast visst är det anmärkningsvärt många som vittnar om att kombinationen Bauhaus/Resurs kör med värvningsmetoder som gränsar till de ej rumsrena? Jag är med i alla tänkbara "kundklubbar" som ger allt från inget till ett åtminstone något mervärde. Alla dessa "medlemskap" har startats genom en förfrågan i kassan som accepterats. Ingen av dessa "klubbar" medför några kostnader eller "risker" av den art som en kredit kan medföra.

Bauhaus kör med ungefär samma upplägg när de värvar sina kunder till "klubben" men då är det en helt annan typ av klubb med andra åtaganden och andra villkor.
 
  • Gilla
dhedberg
  • Laddar…
MultiMan
Värvningsmetoderna kanske är oseriösa, men det är Bauhaus fel och inget Resurs bank kan skyllas för. Läser man villkoren och betalar i tid blir det inte de konsekvenser som många i tråden vill få det till.

Har handlat en sak på 10 år på Bauhaus i butik och ett par online. Går för övrigt nästan aldrig in i sådana lador längre och därför slipper jag säljsnacket. I stort sett allt jag behöver går att beställa online.

Edit: Som jag skrivit innan har jag många års erfarenhet av Resurs, både som bank och som kortutfärdare till olika företag. Ingenting av det jag sett skiljer sig från andra sådana företag och jag har aldrig drabbats av några extra avgifter förutom de vanliga såsom aviavgifter.
 
Redigerat:
D DanEmt skrev:
Det räcker med att man är medlem.
Så verkar det vara. Jag "undersökte" detta på sidan https://www.bauhaus.se/premium
och det verkar som om man kan vara medlem utan att ha kreditkortet. Skummade igenom villkoren och tänkte varför inte.

Försökte därefter registrera mig och då kommer det roliga:
Text som säger: "Hej, du är redan medlem i BAUHAUS kundklubb!
Jag tror aldrig de frågat mig om medlemskap när jag handlat. Jag är inte medveten om att jag någonsin registrerat ett köp på mitt medlemskap. Jag har aldrig märkt några konsekvenser av detta medlemskap, varken bra eller dåliga. Antar att jag någon gång nickat lite för tydligt...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det för resurskrediter du använder dig av som drabbats av dessa misstagsavgifter? Jag har aldrig drabbats av det du beskriver och varit kund där länge, runt 15 år iaf, kan vara ännu längre.

Jag har alltid blivit bra bemött, men sådant beror mycket på hur man själv beter sig också. It takes two to tango.
Det är felaktiga förseningsavgifter/räntor men även felaktiga ”administrationsavgifter” trots att man betalar enligt befintlig betalningsplan.

Sen kan man väl knappast påstå att det är kundens bemötande som gör att de inte accepterar ett nej? När man redan klart och tydligt sagt ”absolut inte” typ 10 gånger och dom ändå fortsätter med ”Jo jag förstår, men jag tänker på ditt bästa här nu”.

Det är en ganska tråkig känsla att hela tiden behöva ringa upp kundtjänsten när man redan i förväg vet att man kommer behöva slänga på luren i örat på dom för att dom bara fortsätter tjata annars.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Brukar "ditt" Bauhaus ha mer än en öppen kassa??? 😱😱😱
Nej
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
B Benniee skrev:
Det är felaktiga förseningsavgifter/räntor men även felaktiga ”administrationsavgifter” trots att man betalar enligt befintlig betalningsplan.

Sen kan man väl knappast påstå att det är kundens bemötande som gör att de inte accepterar ett nej? När man redan klart och tydligt sagt ”absolut inte” typ 10 gånger och dom ändå fortsätter med ”Jo jag förstår, men jag tänker på ditt bästa här nu”.

Det är en ganska tråkig känsla att hela tiden behöva ringa upp kundtjänsten när man redan i förväg vet att man kommer behöva slänga på luren i örat på dom för att dom bara fortsätter tjata annars.
Visa exempel på där du betalat i tid och ändå får extra avgifter.

Edit: Du kanske menar olika uppläggningsavgifter om du först köpt på faktura men sedan glömmer att betala eller väljer att delbetala? Beroende på vilken plan man väljer kan det tillkomma helt lagliga uppläggningsavgifter för betalningsplan, samma som alla andra liknande kreditgivare har.

Som sagt har jag lång historik med Resurs och aldrig, inte en enda gång, fått några extra avgifter av den typ du nämner.

Dina samtalsproblem har jag redan kommenterat en gång och det får räcka.
 
Redigerat:
Har självt gjort misstaget för länge sedan med Bauhaus-kortet/Resurs Bank en gång. En produkt jag behövde akut som var den sista på hyllan och betalkort som inte fungerade slutade i ett kreditköp ”utan avgifter”. Det fungerade förvisso med betalningen i efterhand så inget att klaga på där.
Det värsta av allt var ju att nu blev jag kund hos Resurs Bank. Därmed kunde de (och deras partners) ringa hem och störa eftersom Nix-spärren inte gäller befintliga kunder. Trots att jag direkt sa upp kundkontot hos Resurs fick jag lida i ett år efter det. ” - Nej tack, jag köper alltid allt kontant med pengar jag redan har. Nej,tack. Jag behöver inte låna något. Nej, jag behöver inga abonnemang på något jag inte har behov av.” 😩
 
MultiMan
Jag är nixad sedan runt 10 år. Resurs bank har aldrig ringt upp mig annat än i ärenden jag hört av mig om. Jag måste vara unik, men det känns skönt när det har den effekten.

Håller gärna med om att säljsamtal är bland det värsta som finns. Enda säljare jag stått ut med senaste årtiondena är en på SvD, men det skar sig förra året då mitt tidigare abonnemang helt plötsligt var omöjligt billigt, så då fick det vara. Alla andra säljare som ringer svarar jag inte eller lägger på luren inom 3 meningar.

Nix verkar dock fungera väl då det är mycket få säljare som ringer. Max ett par om året för närvarande.
 
T tergo skrev:
har man bauhauskortet så kan man tex låna släp gratis i 3 timmar

[länk]
Efter att samtliga byggvaruhus anslutit sig till Freetrailer/ Use4free etc så kan alla låna släp gratis på Bauhaus. Man behöver inte ens handla på Bauhaus...
 
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Vadå räntefaktura?

Det läggs inte på ngn ränta om du betalar hela månadsbeloppet när fakturan kommer. Klarar du inte av det skall du ju inte ha kreditkort över lag.

Ganska uppenbart att ränta och andra avgifter läggs på OM man inte betalar fulla beloppet, och då får man ju skylla sig själv - inget att gnälla över om man nu tar det valet att delbetala
Utebliven faktura är inte helt ovanligt, dessutom skickas fortfarande fakturor med Postnord som har lång distributionstid i kombination med "varannandagsutdelning".
Bankdagarna kan då bli 2-3 dagar eller mindre, i kombination med helgdagar blir det ingen tid kvar att lägga betalning inom förfallodagen.
Som köpare är man hänvisad till den betalningsförmedling säljaren har valt, även om man inte önskar kredit/betalningsduppdelning. Då sitter du snart i fällan som gillrats av betalningsförmedlaren.
 
Håller med om att påslagen vid påminnelse är absurda!
Jag nyttjar kortet frekvent och betalar alltid varje månad men vid 1 tillfälle så glömde jag och vips så fick man ett påslag på flera hundra.

Det som stör mig mest är att rabatten som sparas in måste man själv ha koll på och den försvinner efter 3 månader om man inte använder den. 350kr brann inne för mig. På i princip alla andra affärer så påminner kassören "Du har en check på 100kr vill du använda den?" men inte på Bauhaus, nej. Riktigt fult!

Då vi renoverar och bygger konstant så tänkte jag att det är bra att spara bonus och ibland kunna betala nästa månad. Om man är en riktigt storhandlare så kan man komma upp i 10% rabatt. Det roliga va att jag gick in på en annan affär när jag skulle köpa en massa flytspackel så bad jag om en offert. Vips så hade jag fått ett avdrag på över 10%.

Riktigt spännande blir det också när man beställer varor online från Bauhaus, betalar med Bauhauskortet och får det hemskickat eller hämta i butik. Om ni sen returnerar någon vara blir det helt kajko i deras system. Detta har hänt mig 2 gånger. Då står det som att man har pengar som inte går att använda, det är ingen skuld med något galet är det. Detta har resulterat i flertalet timmar i telefonkundtjänst, samtal i butiken och ringa till resurs. Sjukt störande!
 
T tergo skrev:
har man bauhauskortet så kan man tex låna släp gratis i 3 timmar

[länk]
Det var förut det. Nu är det annat företag som lånar ut.
 
O [old rusty] skrev:
Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.

En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
Det är väl snarare så att företag normalt tillhandahåller alternativa betalningsmodeller typ speciellt kort för att underlätta för kunder att betala (och samla data om kunder).
inte som Bauhouse göra det svårare och sämre.
Resursbank brukar jag undvika. Alltid en massa konstigheter och dåligt informationsflöde.
 
P per olof stark skrev:
Det är väl snarare så att företag normalt tillhandahåller alternativa betalningsmodeller typ speciellt kort för att underlätta för kunder att betala (och samla data om kunder).
inte som Bauhouse göra det svårare och sämre.
Resursbank brukar jag undvika. Alltid en massa konstigheter och dåligt informationsflöde.
Helt rätt att undvika betalningsförmedlare som använder "ocker" som en del av sin affärsidé.
Bäst är att undvika inköp hos de leverantörer som använder sig av tex Resurs Bank, Svea Bank med flera.
Jag har helt nyligen avstått beställning hos företag som försökte styra in mig på betalningsförmedlare med mycket otydliga vilkor, där betalningsförmedlarens (Zaver) avsikt uppenbart var att försöka omvandla/tvinga "kontantbetalning" till kreditbetalning med i slutänden skyhög ränta.
Efter att påtala detta för leverantören och leverantören riskerade att missa affär på 5-siffrigt belopp ändrades så småningom betalningsmöjligheten till Klarna, som uppträder korrekt mot köparen.
 
T TypRätt skrev:
Hade liknande upplevelse en gång i tiden men tror det var Siba som hade 15% rabatt på ett köp om man skaffade deras kort som var med resursbank. Blev samma sak, missad/utebliven första faktura massa extra avgifter. Betalade det som stod som total skuld på fakturan. Nästa månad samma sak fast jag inte använt kortet. Någon upplupen ränta som räknats ihop först i slutet på månaden så det saknades typ 3.35kr vilket åter genererade 300+kr i avgifter. Ringde och bad om att få säga upp skiten och frågade hur mycket som fanns kvar att betala. Fick en summa, frågade då en gång extra ”är nu detta allt som ska betalas för att det inte ska bli några extra avgifter eller finnas något mer släpande”. Nej så klart inte då skulle det ju dit några dolda kronor igen för någon ränta. Som gjort för att luras och håva in extrapengar. Tror jag gick back på mina 15% om jag minns rätt. Var ju ett tag sedan Siba fanns.
Sibas affärsidé handlade inte om att sälja elektronikprylar, utan om att tjäna pengar på SIba-kortet och dess räntor och avgifter.
Runt 70% av hela deras omsättning kom från Siba-kortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.