31 259 läst · 144 svar
31k läst
144 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Det är ett vanligt kreditkort och man får en faktura där man slipper betala några avgifter om man betalar första månaden. Jag skaffade när jag renoverade hela huset för att sedan betala från renoveringskontot, lättare att hålla koll på vilka pengar som gick till renoveringen. Har haft det sedan 2015 och har aldrig behövt betala några avgifter.stockholmsskärgård skrev:Absolut. Det medförde mycket mer krångel och också avsaknad av tydlighet och kommunikation.
Bauhaus är ett så stort företag att vi trodde de skulle vara lika reko och noggranna med kundrelationen som andra stora företag.
Men detta var ett bottennapp.
Vi hade ett vanligt kreditkort från början och kommer nu återgå till det.
Det va som f*n, jag har hyrt typ 50 ggr gratis, men det var ju visserligen för 4 -5 år sedan.Alfredo skrev:
Jag fraktade hälften av mitt bohag från Gbg till hit i Skåne i Free trailer typ 10 rundor.
Men man kan ju förstå, kostnaden för en sådan täckt trailer måste ju på något vis betalas
Resurs bank är och förblir lite av buffel och båg, men samtidigt -hur skulle dom överleva annars?stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Numera cashar jag allt…har jag inte råd, så väntar jag. Dock så har vi alla olika ekonomiska förutsättningar.
För många år sedan valde jag att köpa en säng från Sova där resurs bank stod för räntefri avbetalning i 6 månader. Dock så innebar det tydligen inte att man kunde betala i förtid, så jag blev bestraffad med någon avgift på några hundra.
Tillika inträffade ett annat scenario när jag skaffade ICA-kortet i samma veva och skulle sätta in pengar innevarande månad för att slippa avgifter. Dock så förestod jag inte att ICA inte skickar ut faktura för innevarande månad och därför blev jag även där bestraffad med ngn avgift.
Cash is king
Problemet med detta ”bonuskort” är som jag ser det, att du tvingas betala på kredit via Resurs bank för att kunna tillgodoräkna dig bonus. Till skillnad från många andra, Jula, SAS Eurobonus mfl, där man samlar poäng oavsett betalningsform - utan att tvingas till kredit.
Det går att välja att vara medlem och få förmåner, om man vill ha mer förmåner skaffar man kreditkortet, det är samma på SAS Eurobonus, Coop etc.M MD11 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 403 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 403 inlägg
Samma sak hände oss och sade därför omg upp kortet. Undviker nu bauhaus i största möjliga omfattning.stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Konstigt. Från Resurs får jag fysiska brev (papper) i brevlådan. Beror troligen på att så fort något dyker upp i Kivra så väljer jag att avsändaren INTE ska använda Kivra.stockholmsskärgård skrev:
Jag har varit med om något liknade fast med Byggmax
Köper på kredit får faktura
Denna gång hade jag lämnat tillbaka några prylar, fick kreditnota!
Dax att betala så drog jag av kreditnotan! Frid å fröjd tills häromdagen. Inkassobrev å massa påslag
”Jag hade inte betalat hela fakturan” fick jag till svars av Walley, som var så otrevlig i telefon, hänvisar till Byggmax som var nästan ännu värre i telefon
Jag kan inte använda en kreditnota från månaden innan till en månad, Jag ska ringa in å kräva att få den utbetald
Jäkla skit bolag, nätan 500kr gick denna bluff på
Köper på kredit får faktura
Denna gång hade jag lämnat tillbaka några prylar, fick kreditnota!
Dax att betala så drog jag av kreditnotan! Frid å fröjd tills häromdagen. Inkassobrev å massa påslag
”Jag hade inte betalat hela fakturan” fick jag till svars av Walley, som var så otrevlig i telefon, hänvisar till Byggmax som var nästan ännu värre i telefon
Jag kan inte använda en kreditnota från månaden innan till en månad, Jag ska ringa in å kräva att få den utbetald
Jäkla skit bolag, nätan 500kr gick denna bluff på