stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Jag råkade ut för samma sak. Kontaktade BAUHAUS för att påtala Resursbanks vidriga beteende.
BAUHAUS har nog inte insett att de har lämnat över all fakturering och kreditkortshantering till en bank som tjänar pengar förseningsavgifter. Påtalade att Resursbankens beteende spiller av BAUHAUs själva, men som vanligt när man lämnar klagomål får man ingen återkoppling.
 
  • Gilla
Daddy Bear
  • Laddar…
K KjellSB skrev:
Siba konkade inte. Siba ägde NetOnNet och de valde att bara ha lagershopar och stängde alla andra butiker
SIBA sålde butiksverksamheten och andelarna i netonnet för att koncentrera sig på kreditverksamheten i Resurs bank som var den lönsammaste delen av siba-koncernen som omfattande butiker, kredit och fastigheter.
 
C ChristinaHallbergsstugq skrev:
de gjorde en kreditupplysning utan att jag gått med på det.
Varför tycker du att du måste gå med på det? Om du avtalar om en kredit är det väl inget konstigt om borgenären tar en kreditupplysning?
 
  • Gilla
ksjsjskskshwhsjskssn och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbade på Bauhaus för längesen, de pushar mycket ovanifrån att man ska sälja kort. Dels för att kunden ska välja att handla där istället för hos konkurrenterna och dels för att andra kort kostar massor i kortavgifter för företaget. Tyvärr är många säljare dåliga på att förklara hur kortet fungerar. Det är ett kreditkort och du får fakturan nästföljande månad, det tillkommer inga extra avgifter OM du betalar i tid, bonusen samlas in via en bonusstege så först efter att du handlat för över 50 000 kr får du 10% på det du köper, innan är det 1-5% i olika steg.

Så först berättar man att det är ett kreditkort och tycker kunden att det låter intressant så berättar man om bonus sen.

Vi skrev ut ett kontrakt som man fick skriva på och man fick också med sig en kopia som gällde som ditt kort tills det fysiska kommit, så man kunde också läsa igenom själv..

Många säljer dock in det som ett rent bonuskort för att sälja så många som möjligt (den som sålde mest per månad fick ett par biobiljetter).

Jag använder kortet själv då vi renoverar mycket själva, ett par gånger har jag missat att betala i tid och då har jag ringt Resurs och bett dem ta bort avgifterna, vilket de gjort :)
 
MultiMan
S safir70 skrev:
Kommentaren var nog ironisk. Ingen läser click-wraps och om de är orimliga kan man bestrider de. Jag hade också ett kort av de för länge sedan men avslutade också pga risken att missa betalning. (Klarna är inte mycket bättre).
Hur kan man missa betalning på Klarna som du blandar in här? Använder appen får du alla fakturor (och eventuella månadsbetalningar/delbetalningar) snyggt listade med förfallodatum. När det är två dagar kvar får man dessutom mail (eller SMS tror jag beroende på val) att det är dags att betala. Sitter ni vid lägerelden oavbrutet och skickar röksignaler som kommunikationsmedel så använd bara kontanter, aldrig något annat, det är mitt råd.

Jag vill påstå att det är svårt att missa en betalning på de olika korten som finns ute så länge man har en mailadress eller SMS som man kontrollerar ibland. Många, inklusive Klarna, har att du direkt efter fakturan är skapad kan lägga in betaldatum som du vill betala på. Då sköter det sig automatiskt och inget att hålla redan på. Enklare kreditbolag har kanske bara "betala nu" eller "betala på förfallodatum", men det sista räcker ju bra om man vill slippa hålla koll.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
nä jag har klippt mitt det är fullständigt värdelöst
men de anställda får premier för varje kort de säljer in
Jag blev också skitsne på Bauhauskortet!
Kommer aldrig mer att använda det!
 
Jag har det med mig för man får ett par kapningar gratis vid sågen. Men jag betalar aldrig med det.
 
  • Gilla
airy
  • Laddar…
Jag bevakade kontot på resurs bank tills fakturan kom, och har nu betalt den. Trodde det var självklart. Ungefär som jag har koll på andra kreditkort.

Sen håller jag med om dåligt bemannade kassor. "Kul" att det inte bara är hos vår lokala. Annars får man dock jäkligt bra hjälp med frågor tycker jag.
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Råkade få ett Resurskonyo en gång avslutade det snabbt när jag insåg hur illa det var.
 
returen returen skrev:
nä jag har klippt mitt det är fullständigt värdelöst
men de anställda får premier för varje kort de säljer in
Provision är det många säljare som har inget konstigt alls med det.
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Bra att ni tar upp det och bra beskrivning, gick precis på samma sätt för mig och mitt nya kort jag tog fasten jag inte skulle ha behövt. Jag blev irriterad och förbannad på avgifterna men orkade inte göra något pröjsar och glömmer bort eländet! Ska också klippa mitt Bauhaus kort!
 
Jag skaffade Bauhauskort när jag skulle lägga nytt golv. Eftersom jag skulle lägga runt 65kvm tänkte jag att det blir ju en bra bonus sen.
Men så blev det inte näe för vill man ha info om bonus måste man också acceptera att få reklam vilket jag hade bockat i att jag inte ville.

Och bonusen gällde bara i 6månader så när jag väl började fundera över vart den tagit vägen hade den fryst inne..😏

Så det kortet är klippt och nu åker jag till Hornbach istället. Vilket va en jäkla positiv upplevelse iofs, finns alltid folk att fråga oavsett avdelning och tid. Och det är man ju inte van vid direkt oavsett bransch.
 
O [old rusty] skrev:
Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.

En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
Tror trådskaparen vill varna andra, en del företag har rätt fördelaktiga kort och sedan finns det andra som inte tillför så mycket mer än för kortutgivaren. Trist med företag som använder sitt varumärke för att lura på kunder onödiga produkter/merarbete. Har liknande erfarenhet av deras företagskort, riktigt dåliga villkor.
 
För en månad sedan (Black Week) råkade jag ut för liknande på NetOnNet när jag skulle köpa en telefon. De insisterade på att det var mycket bättre villkor ifall jag körde med NetOnNet-kortet. Resultatet blev dock en längre dust med deras IT-system för att få allt gjort.
Och till sist fick jag inte reda på hur det hela skulle betalas.
Men jag listade ut det sedermera och efter att ha skaffat Resurs-appen (de nämnde inte vid insäljningen att Resurs var inblandade, detta var ett kortlöst NetOnNet-kort...)

Där kunde jag se att jag hade en kredit på lite över 10.000 som var utnyttjad. Men inget om hur fakturan skulle anlända till mig. Det stod bara nånstans att köp en månad skulle faktureras nästa månad...
Så då väntade jag mig en faktura men inte kom det någon förrän jag fick ett meddelande från Kivra att jag hade en faktura, det visade sig vara Resurs Bank som skickat dit.
Jag har annars alla mina betalningar via E-faktura direkt till min bank, men det alternativet saknas hos Resurs!
Så jag säger upp kontot så snart mobilen är betald.
 
Liknande upplevelse. Brukar undvika dylika kort men blev övertalad. Väldigt lurigt att betala räkningen sedan. Lyckades undvika förseningsavgifter för jag började gräva efter betalningen men upplägget verkar ju vara gjort för att man skall få sådana. Resursbank är ju rätt nära ett scamföretag och att en firma som Bauhaus skulle ha ett så här upplägg trodde jag ej.
Bauhauskortet: En gång använt - aldrig mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.