I Konsumentkreditlagen (2010:1846) framgår bland annat:

8 § Näringsidkaren ska i rimlig tid innan ett kreditavtal ingås, i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten, ge konsumenten information [...]

Om du har en lite rättshaveristisk ådra kan det här möjligen vara en framkomlig väg, framförallt begreppet "rimlig tid".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Det är just därför som jag avslutade mitt kort och den jävla banken vill jag inte ha med att göra

Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.

Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Tyvärr är det så att man alltid måste betala skulder i tid, även om man inte fått faktura. Vissa skickar tex fakturor per email, och ibland kommer email bort, det är ett faktum. Lika fullt är det du och jag som är skyldiga att i så fall komma ihåg att vi *borde* ha fått faktura och undersöka varför vi inte fått det.

Ibland finns flera "led" inblandade. Du får tex din faktura elektroniskt till Kivra, och Kivras email som påtalar att du fått en faktura kommer på villovägar i "cyber-rymden"...

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Eftersom Resurs Bank är inblandat, glöm inte att avsluta kontot/krediten hos dom.

Har man tex tagit något på en faktura/delbetalning/osv genom Resurs så ligger krediten kvar oanvänd även om skulden är betald.

Det syns vid en UC tex.

Underbart när en bekant avslutade alla krediter hos dom ( köpte alltid på faktura för att betala den nästa månad på tex netonnet eller liknande).
Det kom ett antal mail via Kivra om att krediten var avslutad. Personen handlar inte via faktura idag utan köper allt kontant när den fick reda på hur dom jobbade.

• Gilla
mika m
  • Laddar…

Summa 357 kr extra!

Hur ska Resurs annars tjäna några pengar? Och Bauhaus. De tjänar inget på att sälja stuff, de tjänar in sin vinst på att sälja Resurs-kort! Likadant med ställen som t ex Netonnet. De tjänar pengar på att kränga mobilabonnemang, onödiga extraförsäkringar och på provision på kreditkortsförsäljning. Det är också det säljarna mäts på. Elektroniken går plus minus noll. Och hur tjänar Scania pengar? Inte på lastbilar och bussar, eller på verkstadstjänster, utan på leasing och på originalreservdelar! Vad tjänar Google och Meta pengar på. Sälja reklam. De är inte tjänsteutvecklingsbolag, de är reklamdistributionsbolag. Osv. Resurs lever på att nya kunder inte fattar att de ska betala i tid.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
har man bauhauskortet så kan man tex låna släp gratis i 3 timmar

[länk]
Behöver inte Bauhaus släp längre, har du hört talas om Freetrailer ? Finns app för gratis lån (49 kr i admin avgift tillkommer dock) och mängder av släpvagnar finns låna

returen returen skrev:
nä jag har klippt mitt det är fullständigt värdelöst
men de anställda får premier för varje kort de säljer in
Anställda får inga premier för kort
Däremot så får dom ryggdunkar och lättare att stiga i graderna och större chans till fortsatta kontrakt

De frågar varje gång om jag har Bauhaus kort, men har aldrig frågat om jag vill skaffa det. Då har jag handlat där mååånga gånger.

Men jag sällar mig till övriga som tycker att man fanimej får kolla vad som ska betalas. Framförallt när man tar krediter, det är ju allmänt känt att det är precis vad kreditbolagen tjänar extrapengar på!

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
har man bauhauskortet så kan man tex låna släp gratis i 3 timmar

[länk]
Vad händer efter 3 timmar och 1 minut, det är frågan?
/W

Summa 357 kr extra!

Håller med om att det är otydligt. Svårt att göra returer också. Klippt mitt kort. Gillar också Bauhause annars

• Gilla
Marko9911 och 1 till
  • Laddar…
De är extremt påstridiga om att man skall skaffa kortet.

Det är bra.
Några andra fördelar vi inte behöver?
Jag uppskattar inte Resurs bank och har aldrig gjort oavsett vilket företag som använder dom.
Fördelen med Bauhaus Premium är att man får bonus-checkar. Steg för steg upp till 50.000kr och därefter är det 10% på allt man köper.

Jag har också missat inbetalningar och fått betala en del avgifter och visst irriterar den en väldigt men det gäller ju oavsett vilket företag som man missar inbetalningen till.
Men samtidigt säger lagen att man själv ska hålla koll på sina skulder och inbetalningar vilket kan strula till sig någon gång då och då och det är bland annat sådant som Resurs Bank tjänar pengar på.

Egentligen hade jag föredragit att man kan ha Bauhaus premium kopplat till sitt personnummer och sedan betala med sitt VISA eller Mastercard men denna möjligheten finns inte, säkert något skit som Resurs Bank har skrivit in i en klausul när dom tecknade avtalet med Bauhaus för att tjäna mer intäkter på avbetalningsplaner och missade inbetalningar.

Förstår att vissa inte har någon som helst glädje av ett Bauhaus Premium och du är kanske en av dom, tråkigt att det blev en kostsam lärdom.

Själv så handlar jag för en bra bit över 100.000kr om året och har gjort så under mååånga år så jag besparar mig nog oftast närmre 10.000kr om året och är därmed väldigt nöjd med Bauhaus Premium. Plus att man då även har 3 månaders öppet köp istället för två och gratis lånesläp. Har varit sen med lånesläpet någon gång men det har inte varit något problem.

Största nackdelen med Bauhaus är däremot deras förbannade saldon som oftast är felaktiga.
Har tagit upp det med personalen flera gånger under flertalet år men de bättrar sig inte.
Enda gången som det gör någon nytta är när man tar sig tid och informerar ansvarig personal, då följer dom med en ut och kontrollerar saldot och åtgärdar det i systemet men det ska ju inte behövas...

PS. Har jag varit orolig för att jag inte har betalt alla mina fakturor så kan man enkelt logga in på Resurs.se med Bank-ID och se alla fakturor och avbetalningar, betalda och obetalda.

Redigerat:
  • Gilla
Ziver och 3 till
  • Laddar…
M Mats Näslund skrev:
Lika fullt är det du och jag som är skyldiga att i så fall komma ihåg att vi *borde* ha fått faktura och undersöka varför vi inte fått det.
Så kan du inte säga generellt. Det beror helt på vad som avtalats. Pratar vi exempelvis om en tjänst där konsumenttjänstlagen är tillämplig gäller: "Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.". Så nej, man kan inte generellt säga att man måste efterlysa en faktura.

Välkommen till forumet!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad händer efter 3 timmar och 1 minut, det är frågan?
/W
Då får man nog betala som på alla andra ställen. På Hornbach får man betala från första minuten.

Jag har övergett Bauhaus för länge sen om man ska ha något annat än färg och tapeter. De säljer ju inga som helst detaljer som krävs för att det ska komplett. Ett exempel på det är att de säljer vattenlås till diskbänk men inga packningar till bottenventilen. Bauhaus har bara blivit sämre och sämre.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.