8 857 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Det jag citerade. 😀 Alltså "Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto". Ett vanligt så kallat bankkort antar jag. Jag ser bara nackdelar med dessa och blir nyfiken på vilka fördelar de som använder dem ser.N Nalleman64 skrev:
Ja i dessa sammanhang kan de ha ett berättigande, absolut! Jag tänkte mer på användning vid köp.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Då är vi överens!Alfredo skrev:Det jag citerade. 😀 Alltså "Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto". Ett vanligt så kallat bankkort antar jag. Jag ser bara nackdelar med dessa och blir nyfiken på vilka fördelar de som använder dem ser.
Ja i dessa sammanhang kan de ha ett berättigande, absolut! Jag tänkte mer på användning vid köp.
Nej, men jag vill inte att någon öht ska kunna dra valfritt belopp från mitt konto utan att jag först fått godkänna detta (som man t.ex. gör med e-fakturor). Därför undviker jag autogiro och ser inga fördelar med det jämfört med t.ex. e-faktura.D Dilato skrev:
Fördelarna är att man bara behöver agera den bråkdel av gånger fakturan är felaktig och inte alla de gånger fakturan är korrekt. Jag föredrar att minimera mina administrativa insatser. 😀C Conqvist skrev:
Det är extremt sällsynt att jag fått en faktura som inte ska betalas i sin helhet från någon av de kanske 25 autogiroförtroenden jag har gett. Kan inte påminna mig om att det någonsin hänt faktiskt.
Med "rätt" bank kan även e-fakturor betalas med automatik. Det kanske alla banker kan numera.
Jag har en blandning av autogiro och e-faktura men jag är för lat för att hålla på och godkänna innan betalning så även e-fakturorna dras automatiskt, annars kan det då hända att räkningen blir betald för sent om jag glömmer.C Conqvist skrev:
Jag har aldrig råkat ut för att det dragits fel belopp.
Jag har dessutom mer än tillräcklig täckning så även om det blir dubbeldebiterat så finns det pengar kvar 😇
Jag fattar. Då har vi olika preferenser i denna fråga. Gott så!Alfredo skrev:Fördelarna är att man bara behöver agera den bråkdel av gånger fakturan är felaktig och inte alla de gånger fakturan är korrekt. Jag föredrar att minimera mina administrativa insatser. 😀
Det är extremt sällsynt att jag fått en faktura som inte ska betalas i sin helhet från någon av de kanske 25 autogiroförtroenden jag har gett. Kan inte påminna mig om att det någonsin hänt faktiskt.
Med "rätt" bank kan även e-fakturor betalas med automatik. Det kanske alla banker kan numera.
Så tänker jag med och ger även bara autogiromedgivande till organisationer som jag tror kommer att finnas kvar och ha förmåga att göra rätt för sig.D Dilato skrev:
Känns lite långsökt att exempelvis Eon ska blåsa mig via autogiro för att sen gå i konkurs... 😱 Så paranoid är inte ens jag även om jag kan vara rätt paranoid ibland. 😀
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 693 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 693 inlägg
Ingenting autogireras förrän du godkänt i appen, precis som en e-faktura. Samma sak för alla sådana tjänster, inklusive föregångaren Klarna.C Conqvist skrev:
Är du inte vuxen? Sätt dig in i hur betalning skall ske istället.stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Kassörskan har väl en majoritetisk åsikt att de är lätt.
Sluta gnäll för detta är löjligt
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Jag köpte virke för 110 000 på mitt Bauhaus-kort tidigare i år. Jag gjorde det på deras medlemskväll och fick 10% på hela köpet. Dessutom fick jag bonuscheckar på flera tusen tillbaka som jag köpte mer virke för 😀 se till att ha koll på läget så går det bra!
Tycker det funkat bra. Informationen går ju fram om vad det är för kort och det går ju dessutom att ta redo på i efterhand.
Tycker också jag fått OK rabatt när jag köpt mycket saker där. När jag tex bytte tak köpte jag pannor, råspont, läkt etc där. Fick några tusen i bonus. Det är mer än jag får någon annanstans
Tycker också jag fått OK rabatt när jag köpt mycket saker där. När jag tex bytte tak köpte jag pannor, råspont, läkt etc där. Fick några tusen i bonus. Det är mer än jag får någon annanstans