52 209 läst · 213 svar
52k läst
213 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Tycker man får en bra bonus om man handlar mycket på kortet, jag använder det ofta.
Men varför nappar man ens på sådana "erbjudanden"? Jag betalar i princip allt med kreditkort där det är möjligt. Har normalt bara två enkla fakturor per månad för "alla" inköp.imported_Benno skrev:
Sen finns naturligtvis andra fakturor som el, försäkringar, sophämtning med mera med mera, men nu pratar jag främst om andra typer av inköp, som exempelvis butiksköp och näthandel.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
När kassörskan lyfter luren på Bauhaus är det bäst att lämna kön och byta kassa. Måste man inte handla där och då får man lägga ifrån sig grejerna och åka någon annanstans. Prismärkning har de inte lyckats lösa så länge de funnits i Sverige.engs skrev:+ att det inte bara går betala med kortet med kod utan man ska legitimera sig och skriva under som om det vore 1995 och inte 2024.
+ att bonusen inte dras med automatik på nästa faktura eller köp, utan man ska hålla reda på det manuellt, säga till i kassan och stöka.
Inte undra på att de har Sveriges långsammaste kassasystem, de slår tom scandic hotell när en massa amatörer (ej jobbresenärer) ska bo där.
Hade liknande upplevelse en gång i tiden men tror det var Siba som hade 15% rabatt på ett köp om man skaffade deras kort som var med resursbank. Blev samma sak, missad/utebliven första faktura massa extra avgifter. Betalade det som stod som total skuld på fakturan. Nästa månad samma sak fast jag inte använt kortet. Någon upplupen ränta som räknats ihop först i slutet på månaden så det saknades typ 3.35kr vilket åter genererade 300+kr i avgifter. Ringde och bad om att få säga upp skiten och frågade hur mycket som fanns kvar att betala. Fick en summa, frågade då en gång extra ”är nu detta allt som ska betalas för att det inte ska bli några extra avgifter eller finnas något mer släpande”. Nej så klart inte då skulle det ju dit några dolda kronor igen för någon ränta. Som gjort för att luras och håva in extrapengar. Tror jag gick back på mina 15% om jag minns rätt. Var ju ett tag sedan Siba fanns.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
tror detta var en av huvudanledningarna till att fabian kidnappadesT TypRätt skrev:Hade liknande upplevelse en gång i tiden men tror det var Siba som hade 15% rabatt på ett köp om man skaffade deras kort som var med resursbank. Blev samma sak, missad/utebliven första faktura massa extra avgifter. Betalade det som stod som total skuld på fakturan. Nästa månad samma sak fast jag inte använt kortet. Någon upplupen ränta som räknats ihop först i slutet på månaden så det saknades typ 3.35kr vilket åter genererade 300+kr i avgifter. Ringde och bad om att få säga upp skiten och frågade hur mycket som fanns kvar att betala. Fick en summa, frågade då en gång extra ”är nu detta allt som ska betalas för att det inte ska bli några extra avgifter eller finnas något mer släpande”. Nej så klart inte då skulle det ju dit några dolda kronor igen för någon ränta. Som gjort för att luras och håva in extrapengar. Tror jag gick back på mina 15% om jag minns rätt. Var ju ett tag sedan Siba fanns.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 713 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 713 inlägg
Jag har använt Resurs bank sedan iaf 2010, troligen ännu längre. Inklusive olika krediter/kort som de haft hand om, t ex Jula, Ellos, Netonnet m fl. Aldrig varit några problem med att betala eller att jag drabbats av extra avgifter. Har ett Resurs kreditkort som jag haft längst av alla kort jag har, alltid funkat.
Givetvis måste man hålla reda på hur man betalar och om man har en skuld någonstans, i detta fallet Bauhaus-kortet. Det ligger alltid på en själv. Går bra att betala via bankkonto på gammaldags vis om man vill, eller så använder man någon av de kopplade apparna som fungerar utmärkt och ansluter det till ett bankkonto via autogiro, så betalar man valfritt belopp med ett klick, precis som Klarna, t ex.
Orättvis gnälltråd i mina ögon, men det är fritt att tycka vad man vill fortfarande, tack och lov!
Givetvis måste man hålla reda på hur man betalar och om man har en skuld någonstans, i detta fallet Bauhaus-kortet. Det ligger alltid på en själv. Går bra att betala via bankkonto på gammaldags vis om man vill, eller så använder man någon av de kopplade apparna som fungerar utmärkt och ansluter det till ett bankkonto via autogiro, så betalar man valfritt belopp med ett klick, precis som Klarna, t ex.
Orättvis gnälltråd i mina ögon, men det är fritt att tycka vad man vill fortfarande, tack och lov!
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Det enda kort jag har som är kopplat till en butik är Volvokortet. Det ger bl.a. 10 % på verkstadjobb.
I övrigt endast ett par kort kopplade till min huvudbank. Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto och ett där inköpen samlas på en månadsfaktura som har förfallodag månaden efter (men som alltid betalas innevarande månad ändå).
I övrigt endast ett par kort kopplade till min huvudbank. Ett där det aktuella beloppet dras direkt från mitt konto och ett där inköpen samlas på en månadsfaktura som har förfallodag månaden efter (men som alltid betalas innevarande månad ändå).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 405 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 405 inlägg
Resurs Bank har väl skickat en fakture , på den mailadress Du angav
Kolla inkorg och skräpkorg
Flera företag anlitar yttre banktjänster till betalkort
Det gäller alltid att ha koll på villkoren, det går inte att skylla på någon annan
Betala, knyt näven i fickan, och se det som en lärdom 😏
Kolla inkorg och skräpkorg
Flera företag anlitar yttre banktjänster till betalkort
Det gäller alltid att ha koll på villkoren, det går inte att skylla på någon annan
Betala, knyt näven i fickan, och se det som en lärdom 😏
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 645 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 645 inlägg
Vilket av dem menar du?Alfredo skrev:
Om du tänker på de två kopplade till min huvudbank ingår bägge i avgiften för internetbanken (50:-/månad vilket är helt ok).
Kortet som belastar kontot direkt används även för kontantuttag.
Volvokortet är ju kostnadsfritt.
Kom faktiskt på att jag även har ett kreditkort hos Bank Norwegian (kostnadsfritt och kostnadsfria kontantuttag) men det har jag inte använt på över ett år. Ett bra kort dock så jag vill inte säga upp det.
Tillägg: Samtliga kort är spärrade för köp i utlandet och alla utom ett även för köp på internet.