31 259 läst · 144 svar
31k läst
144 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Jag ringde Resurs bank och slopade mitt. Använde den aldrig men förstod att de var skit..stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Jag har aldrig missat en räkning i hela mitt liv innan Bauhauskortet. Missade inte nu heller men det fanns två olika OCR-nummer beroende på var man tittade så jag betalade med "fel" OCR. På hemsidan såg allt rätt ut och de bockade av min betalning varje månad men sedan blev det strul så jag sa upp kortet.
En gång i tiden var man en god kund om man betalade i tid. Nu är man favorit om man ligger efter med betalningarna. Resurs bank håller jag mig ifrån.stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Precis det här som hände mig häromveckan. Står i kassan och expediten frågar om jag inte vill skaffa Bauhauskort så jag får bonus på mitt köp. Har massor med olika bonuskort från olika kedjor så jag tänkte absolut, det skadar inte. Hon ber om telefonnummer mm och säger sen att det ska komma en länk till min telefon. Först då när länken kommer ser jag att det handlar om ett kreditavtal som ska signeras. Påtalar att detta är jag inte intresserad av och avbryter hela grejen. Skriver alltså inte under något. Men då har de redan hunnit göra en kreditupplysning via UC utan att jag nånstans fått info om det innan. Har faktiskt aldrig varit med om nåt sånt beteende hos någon seriös aktör förut. Nu är jag inte på gång att ta nåt lån nånstans men den där kreditupplysningen hade ju kunnat ställa till det annars. Jäkla beteende iaf.V Velsan skrev:Jag jobbade på Bauhaus för längesen, de pushar mycket ovanifrån att man ska sälja kort. Dels för att kunden ska välja att handla där istället för hos konkurrenterna och dels för att andra kort kostar massor i kortavgifter för företaget. Tyvärr är många säljare dåliga på att förklara hur kortet fungerar. Det är ett kreditkort och du får fakturan nästföljande månad, det tillkommer inga extra avgifter OM du betalar i tid, bonusen samlas in via en bonusstege så först efter att du handlat för över 50 000 kr får du 10% på det du köper, innan är det 1-5% i olika steg.
Så först berättar man att det är ett kreditkort och tycker kunden att det låter intressant så berättar man om bonus sen.
Vi skrev ut ett kontrakt som man fick skriva på och man fick också med sig en kopia som gällde som ditt kort tills det fysiska kommit, så man kunde också läsa igenom själv..
Många säljer dock in det som ett rent bonuskort för att sälja så många som möjligt (den som sålde mest per månad fick ett par biobiljetter).
Jag använder kortet själv då vi renoverar mycket själva, ett par gånger har jag missat att betala i tid och då har jag ringt Resurs och bett dem ta bort avgifterna, vilket de gjort
Men tyvärr finns Resurs Bank kvar! Det var dom som var bakom Sibas kort, och idag Bauhaus kortet. dom har tydligen kvar sin ”affärside’”T TypRätt skrev:Hade liknande upplevelse en gång i tiden men tror det var Siba som hade 15% rabatt på ett köp om man skaffade deras kort som var med resursbank. Blev samma sak, missad/utebliven första faktura massa extra avgifter. Betalade det som stod som total skuld på fakturan. Nästa månad samma sak fast jag inte använt kortet. Någon upplupen ränta som räknats ihop först i slutet på månaden så det saknades typ 3.35kr vilket åter genererade 300+kr i avgifter. Ringde och bad om att få säga upp skiten och frågade hur mycket som fanns kvar att betala. Fick en summa, frågade då en gång extra ”är nu detta allt som ska betalas för att det inte ska bli några extra avgifter eller finnas något mer släpande”. Nej så klart inte då skulle det ju dit några dolda kronor igen för någon ränta. Som gjort för att luras och håva in extrapengar. Tror jag gick back på mina 15% om jag minns rätt. Var ju ett tag sedan Siba fanns.
Resurs är som gamla Finax, för dom som kommer ihåg det.
Bar en varning, ta inte fel inbetalningskort av alla de skickar ut, då blir det dyrt…
Ingen skugga över Bauhaus mer än deras val av finansieringslösning…
Bar en varning, ta inte fel inbetalningskort av alla de skickar ut, då blir det dyrt…
Ingen skugga över Bauhaus mer än deras val av finansieringslösning…
Det kommer väl ändå ner till dig/er att kolla upp hur ni betalar? Har ju egentligen ingenting med Bauhaus förut om att de då inte förmedlat informationen möjligen.stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Summa 357 kr extra!
Vi fick brev ifrån resurs och jag hade koll i appen.
INGA problem. 🤷 Vill man veta om/hur man betalar så ringer man Bauhaus eller Resurs istället för att vänta ut!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 702 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 702 inlägg
"Inbetalningskort"? Har vi hamnat i en tidsmaskin? Har ingen av er som är missnöjda en mobiltelefon med BankID? Då loggar ni bara in i aktuell app och ser direkt vad ni är skyldiga och kan även betala direkt där.
Det med "fel" inbetalningskort är säkert att man kunde välja med eller utan betalningsförsäkring. Inget unikt med Resurs bank. Jag slutade få sådana pappersavier för väldigt längesedan, men ni kanske jobbar på att hålla liv i PostNord.
Det med "fel" inbetalningskort är säkert att man kunde välja med eller utan betalningsförsäkring. Inget unikt med Resurs bank. Jag slutade få sådana pappersavier för väldigt längesedan, men ni kanske jobbar på att hålla liv i PostNord.
Har du lyckats komma fram till Resurs kundservice inom 1timme ?D Dykarn13 skrev:Det kommer väl ändå ner till dig/er att kolla upp hur ni betalar? Har ju egentligen ingenting med Bauhaus förut om att de då inte förmedlat informationen möjligen.
Vi fick brev ifrån resurs och jag hade koll i appen.
INGA problem. 🤷 Vill man veta om/hur man betalar så ringer man Bauhaus eller Resurs istället för att vänta ut!
Sorry, slutade använda dom för fem år sedan när din ”tidsmaskin” fortfarande existerade….du kunde då välja ett antal alternativ, hur som helst, dom är inte seriösare nu..MultiMan skrev:"Inbetalningskort"? Har vi hamnat i en tidsmaskin? Har ingen av er som är missnöjda en mobiltelefon med BankID? Då loggar ni bara in i aktuell app och ser direkt vad ni är skyldiga och kan även betala direkt där.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 702 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 702 inlägg
Därför att det var en kontokredit, typ Bauhaus, fast på ett företag jag inte längre handlar av. Hur så?
Vet du inte om att den typen av krediter måste sägas upp för att inte belasta UC mm, så har du lärt dig något nytt. Det verkar behövas mycket utbildning i den här tråden.
Ditt nummer ligger nog på en spärrlista av någon anledning om du aldrig kommer fram. Kan inte minns att jag behövt vänta mer än max 10 minuter vid något enda tillfälle.
Vet du inte om att den typen av krediter måste sägas upp för att inte belasta UC mm, så har du lärt dig något nytt. Det verkar behövas mycket utbildning i den här tråden.
Ditt nummer ligger nog på en spärrlista av någon anledning om du aldrig kommer fram. Kan inte minns att jag behövt vänta mer än max 10 minuter vid något enda tillfälle.