Finns nog inte många som är så fula och jobbiga att ha att göra med som Resurs Bank. Det händer hela tiden att de lägger in små extra avgifter ”av misstag” och hoppas man inte märker det. Sen får man ringa dom för att få det fixat och det brukar aldrig vara trevliga samtal. Till råga på allt ska varenda samtal leda till att man får slänga på luren i örat på dom för att de vägrar acceptera att man inte vill skaffa deras sketna jävla kreditkort. Håll er så långt borta från Resurs bank som ni bara kan.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Ganska uppenbart att ni har missat en månads betalning. Har man Kivra kommer fakturan automatiskt dit, annars via brev. Samtidigt borde ni väl veta vad ni skaffar för kort? Har Bauhaus missat att informera på ngt sätt kan man väl som privatperson själv söka rätt på informationen på Google/ resurs hemsida, tar typ 5 sek att hitta rätt.

Har själv Bauhauskortet sedan många år, handlar en hel del och har aldrig (över 6-7 år) inte missat en enda betalning eller varit något strul från Resurs sida. Ganska OK betalningsvillkor också, tror det är 45 dagars räntefritt

Mvh
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Resurs Banks affärside är att man inte skall betal (i tid) !
 
MultiMan
B Benniee skrev:
Finns nog inte många som är så fula och jobbiga att ha att göra med som Resurs Bank. Det händer hela tiden att de lägger in små extra avgifter ”av misstag” och hoppas man inte märker det. Sen får man ringa dom för att få det fixat och det brukar aldrig vara trevliga samtal. Till råga på allt ska varenda samtal leda till att man får slänga på luren i örat på dom för att de vägrar acceptera att man inte vill skaffa deras sketna jävla kreditkort. Håll er så långt borta från Resurs bank som ni bara kan.
Vad är det för resurskrediter du använder dig av som drabbats av dessa misstagsavgifter? Jag har aldrig drabbats av det du beskriver och varit kund där länge, runt 15 år iaf, kan vara ännu längre.

Jag har alltid blivit bra bemött, men sådant beror mycket på hur man själv beter sig också. It takes two to tango.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Hej!
Vi har upplevt samma process som du, jag tycker Bauhaus borde ändra sina rutiner.
Man ska inte behöva "aktivt söka runt" bland kreditgivare för att hitta sina fakturor.
Dessutom tycker jag att "faktura specifikationen" som Resurs visar är på en för övergripande nivå
Mvh
Magnus
 
MultiMan
K kjell.b skrev:
Resurs Banks affärside är att man inte skall betal (i tid) !
Konstigt att de då skickar mail 2 veckor innan förfallodag enligt nedan:

Ett e-postmeddelande från Resurs Bank som informerar om att en faktura finns tillgänglig i appen och onlinebanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Magnus L Mattsson skrev:
Hej!
Vi har upplevt samma process som du, jag tycker Bauhaus borde ändra sina rutiner.
Man ska inte behöva "aktivt söka runt" bland kreditgivare för att hitta sina fakturor.
Dessutom tycker jag att "faktura specifikationen" som Resurs visar är på en för övergripande nivå
Mvh
Magnus
Har ni inte Kivra? Skaffa det annars.

Resurs fakturor på deras olika kort kommer - precis som de flesta kreditgivare / banker - via Kivra sedan lång tid tillbaka
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Bra att du tar upp detta. Har exakt samma erfarenhet. Efter det avslutade jag medelbart medlemskapet. Helt värdelöst :( Varje gång frågar man, är du medlem… svaret blir NEJ! ;)
 
M
A Anders_Tranås skrev:
Tycker man får en bra bonus om man handlar mycket på kortet, jag använder det ofta.
Bonusen åts upp med råge efter den första räntefaturan. Delar TS åsikt.
 
M MD11 skrev:
Bonusen åts upp med råge efter den första räntefaturan. Delar TS åsikt.
Vadå räntefaktura?

Det läggs inte på ngn ränta om du betalar hela månadsbeloppet när fakturan kommer. Klarar du inte av det skall du ju inte ha kreditkort över lag.

Ganska uppenbart att ränta och andra avgifter läggs på OM man inte betalar fulla beloppet, och då får man ju skylla sig själv - inget att gnälla över om man nu tar det valet att delbetala
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
M MD11 skrev:
Bonusen åts upp med råge efter den första räntefaturan. Delar TS åsikt.
Räntefaktura?

https://www.bauhaus.se/allmanna-kopvillkor-bauhaus-se

"Fördelar med BAUHAUS-kortet:

Bonus från första kronan och upp till 10% bonus.
Du kan välja att betala hela beloppet månaden efter ditt köp utan några som helst extra kostnader. Inga räntor eller inga avgifter.
Du kan också välja upp till 24 mån räntefri betalning
Du gör ditt val av betalningsalternativ hemma i lugn och ro månaden efter ditt köp
Det kostar inget att skaffa eller ha ett kort. Dessutom gäller det i nästan 15.000 butiker
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång"
 
  • Haha
widheg och 1 till
  • Laddar…
M
Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Vadå räntefaktura?

Det läggs inte på ngn ränta om du betalar hela månadsbeloppet när fakturan kommer. Klarar du inte av det skall du ju inte ha kreditkort över lag.

Ganska uppenbart att ränta och andra avgifter läggs på OM man inte betalar fulla beloppet, och då får man ju skylla sig själv - inget att gnälla över om man nu tar det valet att delbetala
Fortsätt du med medlemskapet om du tycker det är bra. Inget som hindrar. Jag betalar hellre i kassan direkt. En dags sen betalning betraktar Resurs bank som att kunden önskar en betalningsfri månad till en VÄLDIGT ”generös” kostnad. Se TS exempel. Han skapade denna tråd för att visa på en risk. Valfritt att ta det till sig eller inte. Tack TS.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
M
MultiMan MultiMan skrev:
Räntefaktura?

[länk]

"Fördelar med BAUHAUS-kortet:

Bonus från första kronan och upp till 10% bonus.
Du kan välja att betala hela beloppet månaden efter ditt köp utan några som helst extra kostnader. Inga räntor eller inga avgifter.
Du kan också välja upp till 24 mån räntefri betalning
Du gör ditt val av betalningsalternativ hemma i lugn och ro månaden efter ditt köp
Det kostar inget att skaffa eller ha ett kort. Dessutom gäller det i nästan 15.000 butiker
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång"
Fortsätt du med medlemskapet om du tycker det är bra. Inget som hindrar. Jag betalar hellre i kassan direkt. En dags sen betalning betraktar Resurs bank som att kunden önskar en betalningsfri månad till en VÄLDIGT ”generös” kostnad. Se TS exempel. Han skapade denna tråd för att visa på en risk. Valfritt att ta det till sig eller inte. Tack TS.
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Denna skitkreditorn är liksom de flesta dylika plundrings"bolag" krämare, ockrare, blodsugare, parasiter!
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Det liknar den metod som även Svea Bank använder sig för att "snika" åt sig lite extra pengar som betalningsförmedlare till klientkunder.

*Utebliven faktura.

*Påminelseavgift Med avgift och supekort betalningstid. (ca 2-3 bankdagar) Skyller på snigelpost med Postnord, som de inte kan ta ansvar.

*Försenad betalning leder till inkassoavgift.
På småbelopp har Sveabank snikat åt sig 60+180 kr utan arbete.

* När extra intäkten är säkrad skickas inkasso via Kivra, som är snabbt och spårbart. Då duger inte Postnord längre.

Dessutom förstärker de sitt krav med en hotfull text där det påstås att avgiften är lagstadgad.
Det är inte sant, däremot fins en lag om maximal avgift.

lämpligen bojkottar man näthandlare som använder dessa betalningsförmedlare.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.