Jag klippte mitt när de utan förvarning började fakturera via Kivra. Det är många år sedan och jag hade då bara Kivra för kommunikation med myndigheterna. Det är så de tjänar sina pengar. De hittar en inte så att de kan få in en massa avgifter

Aud Rendahl Aud Rendahl skrev:
Jag blev också skitsne på Bauhauskortet!
Kommer aldrig mer att använda det!
För snart 10 år sedan hände det mig också att det första jag fick var en påminnelse med förseningsavgift och dröjsmålsränta. Blev förbannad och klippte kortet.

Däremot - tala om för kassörskan att du vill registrera ditt köp på kortet - du får förlängt öppet köp i 90 dagar, bra om man inte hinner tillbaka eller bygga färdigt på en månad eller har långt till varuhuset.

Det tyska ursprunget märks ganska ofta, men personalen brukar vara trevligt och hjälpsam och gör så gott de kan, trots detta.
Ibland är det billigast eller mest praktiskt att handla på Bauhaus, då får man bita ihop och göra det.

O [old rusty] skrev:
Om man skriver på för att skaffa ett kreditkort i en kassakö (?!) så får man nog acceptera att man kommer få läsa på hemma vad som faktiskt gäller i efterhand
Lagen kräver dock att man som konsument ska få information om kreditavtalet i rimlig tid imnan det ingås. Det kan därför diskuteras om det här tillvägagångssättet är förenligt med Konsumentkreditlagen.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Lagen kräver dock att man som konsument ska få information om kreditavtalet i rimlig tid imnan det ingås. Det kan därför diskuteras om det här tillvägagångssättet är förenligt med Konsumentkreditlagen.
Det kan diskuteras hur länge du vill. Men inte med mig.
Jag tycker om att läsa avtal jag skriver på och jämföra alternativ och undviker därför liknande situationer.

I mina ögon så skrev en vuxen person (?) under på att låna pengar, räntor och villkor lär informerats om (på ett minimalt sett givetvis, men resurs bank är ju inte dumma i huvudet och lär nog ha uppfyllt gällande krav).

Och det var som sagt inte så att dom skrev under något och det sen var kört och dom fick gå från hus och hem för att paragrat 12445 ger rätt till deras förstfödde
.
Utan TS gick hem och gjorde ingenting, gjorde ingenting, valde igen att inte ta reda på hur dom skulle betala och sen gjorde ingenting lite till.
Och sen fortsatte TS så i flera veckor om jag förstod det rätt.

Och den slöheten kostade dom några hundra i straffavgift.
Hur kan man vara förvånad?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Så funkar ALLA kreditkort, Du har ju godkänt villkoren när du skrev under avtalet!! Skaffa en godman om du inte klarar av basala saker i livet!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag skaffade ett Bauhaus-kort för att man fick en rejäl rabatt på första köpet, men den kassörskan varnade mig ordentligt för att missa betalningen eftersom förseningsavgifterna var drakoniska. Det var också enda gången jag använt det kortet. :p

Resurs Bank tillhör definitivt de jag undviker. Gör man affär där de är inblandade måste man hålla blixtkoll tills allt är fullt betalt. Det är motsatsen till ”bekvämt”.

De är ett parasiterande mellanled som inte tillför någonting alls förutom en månadsfaktura. Det minsta man kunde begära är väl ändå att få en sammanställning på den materiel man köpt men nix.

O [old rusty] skrev:
Det kan diskuteras hur länge du vill. Men inte med mig.
Jag tycker om att läsa avtal jag skriver på och jämföra alternativ och undviker därför liknande situationer.

I mina ögon så skrev en vuxen person (?) under på att låna pengar, räntor och villkor lär informerats om (på ett minimalt sett givetvis, men resurs bank är ju inte dumma i huvudet och lär nog ha uppfyllt gällande krav).

Och det var som sagt inte så att dom skrev under något och det sen var kört och dom fick gå från hus och hem för att paragrat 12445 ger rätt till deras förstfödde
.
Utan TS gick hem och gjorde ingenting, gjorde ingenting, valde igen att inte ta reda på hur dom skulle betala och sen gjorde ingenting lite till.
Och sen fortsatte TS så i flera veckor om jag förstod det rätt.

Och den slöheten kostade dom några hundra i straffavgift.
Hur kan man vara förvånad?
Men folk i allmänhet gillar inte att läsa avtalstexter. De hatar det. Och folk i allmänhet är lite lata. Och visst kan man säga att de förtjänar det de råkar ut för ... MEN, företag som utnyttjar denna svaget hos folk förtjänar att visas upp på torget iklädda säck och aska. Deras förseningsavgifter är helt klart inte bara för att täcka deras kostnader när folk glömmer betala, utan ett sätt att tjäna mer pengar på att folk är glömska och förvirrade.
Steget till att ringa uppm åldringar och lura på dem värdelösa abonnemang o dyl är inte jättelångt.

Summerar man tråden så kan man ju konstatera att Bauhauskortet faktiskt är väldigt förmånligt OM man handlar mycket på Bauhaus och har ordning och reda och betalar vad man ska. De som haft problem med saknade fakturor har ringt upp och sluppit avgifterna. Bra bonus om man inte har bättre någon annanstans.

Resurs bank och liknande ÄR ju förstås ett mellanled som lever på att folk slarvar. Precis som alla andra kreditkortsbolag. Tyvärr är det ju så att dessa ska man använda om man egentligen inte behöver använda dem, om man har pengar, ordning på betalningarna osv. Dock så används de tyvärr även av alla de som INTE riktigt hade råd, de som missar betalningarna, inte läser villkoren, inte ens förstår att det är dyrare att betala "minsta summa för betalning" än "betala hela beloppet direkt".

Nä, istället för att ta bort avdragsrätten på konsumentkrediter borde man ha infört 1a, 2a och 3e klassens krediter.

1a = fastigheter eller liknande med verifierbart värde (pantbrev)
2a = ex bilar, båtar mm med stort värde och krav på full försäkring som täcker krediten
3e = ren konsumentkredit som INTE kan generera en betalningsanmärkning om man inte betalar för sig. Ej heller kan generera inkasso-, försenings- och liknande avgifter. Det enda skulle vara återtagande av varan mot struken kredit.

3 hade gjort att kredit ENBART hade givits till de som verkligen betalar för sig. Inte till de som alltid får problem med betalningarna (och som är målgruppen idag).

Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
Jag har Bauhaus-kort och har använt det ett par gånger. Får fakturan via mail och sen är det bara att betala. Förstår inte problemet.

Jag blev "haffad" av en kassörska som undrade om jag ville bli medlem hos Bauhaus för att tjäna poäng, mm. Visst, det kan jag väl bli, sa jag. Hon fixade pappersexercisen för att jag skulle få ett medlemskort för "det var man tvungen att ha". Ofta brukar ju annars pers.nr eller telefonnr räcka så tyckte det var lite krångligt. Inget om betalning och jag var inte ute efter nån kredit eller så då jag betalar med egna kort. Döm om min förvåning när jag fick hem ett resurskort och droppade in en kreditkontroll från Resurs i Kivra.
Så håller med trådstartaren, tycker det är fult av Bauhaus.

Redigerat:
  • Gilla
dhedberg
  • Laddar…
Det är inte Bauhaus per se som är kass (Möjligtvis deras val av partner). Det är Resursbank. Så jag handlar aldrig någonstans där de är inblandade. Värsta lurendrejeriet.

MultiMan
Resurs Bank är precis som vilka andra kreditinstitut som helst. Följer man avtalet fungerar allt bra. Låter man bli att läsa villkoren, inte öppnar posten eller mailen och lägger telefonen på hyllan så kommer man få problem oavsett vilken kredit det än gäller.

Från Wiki:

Resurs är en nordisk nischbank med inriktning på finansiella tjänster till privat- och företagsmarknaden. Inom privatmarknaden med privatlån, kreditkort och sparkonton. Inom företagsmarknaden med Retail Finance (partnerskap och finansiering till detaljhandelns kunder) och factoring. Några av Resurs samarbetspartners inom finansiering i butik/e-handel är kedjor som SIBA, Bauhaus, NetOnNet, SOVA, Ticket, BMW och MIO.

Resurs har drygt 700 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark och har huvudkontor i Helsingborg. Verkställande direktör för Resurs är Magnus Fredin, även koncernchef för Resurskoncernen som verkar genom dotterbolagen Resurs och Solid Försäkringar. Koncernen etablerades 1977, Resurs Finans grundades 1983 och 2001 fick Resurs bankoktroj och är idag ett av 32 svenska bankaktiebolag [1] samt står under tillsyn av Finansinspektionen.

Totalt har Resurs drygt 1 000 000 kontokunder [2] och ca 35 000 butiker under 1200 butikskedjor som sköter sina kreditlösningar via Resurs i Norden. Därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden.

Bankens sparkonto omfattas av den statliga insättningsgarantin[3].

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Konstigt. Har handlat där hundratals gånger och aldrig fått frågan om jag vill skaffa det.

Har redan Amex och Mastercard kreditkort som jag betalar med. Hur betalar du? Är det cash eller vanligt bankkort på konto så att det är därför de frågar?
Det har varit när jag frågat efter materiel eller produktspecifika frågor ute i butik. Kan vart ned till den lokala Bauhaus butiken i Sisjön göteborg

Man behöver inte ha Bauhauskortet för att få födelar med låna släp, 90 dagars öppet köp etc. Det räcker med att man är medlem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.