55 193 läst · 235 svar
55k läst
235 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Håller med dig om personens överlägsna ton. Är kanske en av de som svarade dig när du mailade Bauhaus 😁😉. Fick själv svar av denna person i samma ton om mina erfarenheter av resursbank för flera år sedan. Första och sista gången vi tog kredit via de. Tycker dit inlägg var sakligt och informativ om vad dom kan hända när man tr6sig handla mot faktura.A Annflo skrev:Du tänker att stationen uppkommit om vi gjort det eller?
Otroligt trist ton du kommer in med.
Betalar ofta i efterhand via faktura så det är inte där problemet ligger. Det var mycket text så jag förstår att det kan vara jobbigt att ta sig igenom men om du läser texten så förstår du vad jag menar att problemeN (inte ett enda utan en hop) är.
Uppenbarligen. Ett tips är att snälltolka och tänka att det kan finnas anledningar som gör att det är på ena el andra sättet, det gör det oftast.Alfredo skrev:
Tack!M mika m skrev:Håller med dig om personens överlägsna ton. Är kanske en av de som svarade dig när du mailade Bauhaus 😁😉. Fick själv svar av denna person i samma ton om mina erfarenheter av resursbank för flera år sedan. Första och sista gången vi tog kredit via de. Tycker dit inlägg var sakligt och informativ om vad dom kan hända när man tr6sig handla mot faktura.
Det var det som var min poäng. Att ge exempel på vilka problem som kan uppstå om man kommer i kontakt med dem.
Ungefär som en sekt 😄 Ones you’re in, you’re not getting out.
Hade varit så enkelt att betala 500 o så var det klart. Ist hamnade jag i 2 månades ”jobb”. Började nästan undra om det var en strategi de använde sig av - att trötta ut en.
Redigerat:
Du har naturligtvis inte fel men som du säkert förstår fungerar allt inte riktigt på det viset och det vet såklart de som säljer in t.ex. den här typen av kort.O [old rusty] skrev:Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.
En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
Som kund utgår man ifrån att företag har ungefär samma värderingar och så tror man, i just det här fallet, att Bauhaus-kortet väl fungerar i princip som alla andra kort.
Om Bauhaus/Resurs bank verkligen är ute efter att lura sina kunder (vilket jag inte tror) eller om de bara har otroligt usla rutiner (vilket känns konstigt) vet jag inte men jag har - på senare tid - samma erfarenhet av just den kombinationen. Mig kostade det inget då jag dels inte fått någon vara och dels kan vara ganska övertygande - utan att vara hotfull.
Det var dock sista gången jag frivilligt handlade från Bauhaus.
På byggmax behöver man inga premiumkort för att låna släp. Betala med kreditkort nästa gång. Inga betallösningar via företag är bra affär för dig som privatperson. Faktura (utan fakturaavgifter) är isåfall bättre.T tergo skrev:
Freetrailer är helt gratis i upp till fyra timmar, om du åker och hämtar det utan förhandsbokning och väljer bort försäkringen i sista steget vid bokningen. Återlämningstiden skall vara jämn timme (åtminstone när man bokar), vet inte om det det räknas om till exakta klocktimmar sedan när man väl skall lämna tillbaka släpet. Det framgår av appen. Har testat, funkade mycket smidigt.Alfredo skrev:
Bauhaus och Hornbach använder den konkurrerande Use4Free som är snarlik men bara erbjuder tre timmar gratis. Har ej testat.
Detta är alltså två fristående bolag verksamma inom delningsekonomi, de sluter partneravtal med olika affärskedjor som ställer upp med parkeringsyta och i gengäld får reklamplats på släpet. Så vitt jag vet krävs inte något Bauhauskort för att låna släp.
Båda kedjorna är ägda av danska företag, Use4Free ingår i Brenderup.
On topic:
Bauhaus verkar inte alls vara intresserade av ett snabbt flöde i kassorna, tvärt om verkar det vara en avsiktlig broms för att försöka pådyvla kunden en oönskad kredit. Vill man registrera ett vanligt debetköp för att få elektroniskt kvitto gör dom det ytterst motvilligt.
Bauhaus självutcheckningskassa är nedstängd 95% av tiden, men även det kassaflödet går ut på att manipulera kunden till kredit. Om självutcheckningen mot förmodan är igång är det mycket stor risk att flödet avbryts med meddelandet "köpet måste hanteras manuellt av kassör".
Hornbach är raka motsatsen (trots kedjornas likheter i övrigt) de vill bara att kunden så snabbt som möjligt vill betala (gärna debet) och lämna butiken. Har handlat där i åratal och har inte blivt utsatt för fulsälj av krediter en enda gång.
Men det är ju ett kreditköp som alla andra kort man "går på"stockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.