46 025 läst · 216 svar
46k läst
216 svar
Varför kan jag inte ha en murad eldstad?
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Håller nog med om ditt resonemang...A Avemo skrev:Så länge vi pratar en vettig kamin och inte en öppen spis så kommer all luft att passera förbränningszonen och där värmas upp till över 1000º. Vid dessa temperaturer sker en stor del av värmeöverföringen via strålning. Och denna värmeöverföring är mycket olinjär. Värmeöverföringen ökar proportionellt mot temperaturen upphöjd till fyra. Lite högre temperatur leder till mycket högre värmeöverföring. Detta motverkar temperaturhöjningen. Med andra ord kommer inte en ökning av tilluftens temperatur att innebära en lika stor ökning på rökgasens temperatur.
Låt oss nu titta på storleken av effekterna vi pratar om. Här är manual till en kamin: [länk]. Där kan vi läsa att den kräver omkring 20 m³ luft per timme. Luft har en densitet på 1,2 kg/m³ och en specifik värmekapacitet på 1 kJ/kg. Vi kan fortsätta med antagandet att det är 20º inne och -10º ute. 20m³/h * 1,2kg/m³ * 1kJ/kg * 30K = 720 kJ/h. Eller ungefär 200W. Om jag har helt fel och tilluften från rummet är en förlust jämfört med att ta den utifrån så kan man spara 200W genom att göra detta. Jämför det med kaminens effekt på 5000W.
Jag är inte ute efter att baktala tilluft utifrån. Det är säkert bra många gånger. Jag vill bara inte att någon skall luras att tro att det ger en märkbar besparing av ved. Fördelarna ligger på annat håll.
...förutsatt just att kaminen är konstruerad så att man får en mager 'bränsle/luft' blandning där det mesta av luften är med i förbränningen.
Men jag tror nog att ofta så följer en hel del till-luft bara med, och värms inte förrän den blandas med de 'verkliga' avgaserna. Tänk så här: Om man försöker konstruera kaminen så att 'inte mer än nödvändigt för förbränningen' med till-luft kommer in, innebär inte det att man måste ha kört med luten rördiameter eller strypning, och följaktligen riskerar att få dåligt drag ?
Mvh
Magnus
Kaminer är inte så avancerade. Och vedträn är inte så förutsägbara. Luftflödet genom kaminen måste vara stort nog för att räcka till att ge fullständig förbränning under alla omständigheter. Och det skall räcka för såväl korta som långa skorstenar. Att aktivt styra luftmängden så att precis rätt mängd kommer in sker ibland i vedpannor. Då såvitt jag förstår med separata fläktar för primär och sekundärluft. Allt styrt med lambdasond. Så bygger man inte kaminer. I stället accepterar man att det blir en massa extra luft som passerar kaminen. Det försämrar verkningsgraden, men inte mer än att det är acceptabelt. Pratar man effektivitet är en vedkamin långt ifrån optimalt för att värma ett hus. Därför ett stort luftflöde.M magnushasselqvist skrev:Men jag tror nog att ofta så följer en hel del till-luft bara med, och värms inte förrän den blandas med de 'verkliga' avgaserna. Tänk så här: Om man försöker konstruera kaminen så att 'inte mer än nödvändigt för förbränningen' med till-luft kommer in, innebär inte det att man måste ha kört med luten rördiameter eller strypning, och följaktligen riskerar att få dåligt drag ?
Sedan hur det värms upp. Det blandas ju lite hur som helst luft och delvis förbrända gaser i kaminen. Kan luft passera en punkt i kaminen utan att värmas upp ordentligt så kan även delvis förbrända rökgaser göra det. Och då blir inte kaminen godkänd vad gäller utsläpp. Det är viktigt att hela luftströmmen genom kaminen har passerat den heta zonen och därmed alla medföljande gaser har förbränts. Visst kan det hända att det läcker in luft i skorstenen även efter förbränningszonen om exempelvis rökstosen inte sluter tätt. Och visst innebär det en värmeförlust. Men det gör det om det skulle röra sig om kall utomhusluft också.
jag trodde öppna spisar var undantagna den efterblivna regeln.. men det finns också kaminer som byggs in och är förvillande lika en öppen spis. Så ge inte upp så lätt! Kan hjälpa till att leta om jag får se en typ av öppen spis vars utseende du gillar.Bonnlurken skrev:
Aaaah. Det är alltså en bastard jag har.A Avemo skrev:Kaminer är inte så avancerade. Och vedträn är inte så förutsägbara. Luftflödet genom kaminen måste vara stort nog för att räcka till att ge fullständig förbränning under alla omständigheter. Och det skall räcka för såväl korta som långa skorstenar. Att aktivt styra luftmängden så att precis rätt mängd kommer in sker ibland i vedpannor. Då såvitt jag förstår med separata fläktar för primär och sekundärluft. Allt styrt med lambdasond. Så bygger man inte kaminer. I stället accepterar man att det blir en massa extra luft som passerar kaminen. Det försämrar verkningsgraden, men inte mer än att det är acceptabelt. Pratar man effektivitet är en vedkamin långt ifrån optimalt för att värma ett hus. Därför ett stort luftflöde.
Sedan hur det värms upp. Det blandas ju lite hur som helst luft och delvis förbrända gaser i kaminen. Kan luft passera en punkt i kaminen utan att värmas upp ordentligt så kan även delvis förbrända rökgaser göra det. Och då blir inte kaminen godkänd vad gäller utsläpp. Det är viktigt att hela luftströmmen genom kaminen har passerat den heta zonen och därmed alla medföljande gaser har förbränts. Visst kan det hända att det läcker in luft i skorstenen även efter förbränningszonen om exempelvis rökstosen inte sluter tätt. Och visst innebär det en värmeförlust. Men det gör det om det skulle röra sig om kall utomhusluft också.
Funkar perfekt!
Men allt går ju att sälja med mördande reklam. Typ konserverad gröt.
Mera bruk i baljan bojs.
Pass upp på tjuvluft....
Förlusten är ju vedens energitillskott. Om du använder uppvärmd rumsluft till förbränningen så så förbrukar elden mer energi än den tillför. Hur svårt kan det vara?A Avemo skrev:Det låter rimligt. Och uteluftsanslutningen kan inte påverka det. Det går lika mycket luft till förbränningen om den kommer utifrån. Oavsett om luften kommer direkt utifrån eller via rummet så skall den värmas från utomhustemperatur till ett par hundra grader innan den lämnar skorstenen. Det är en förlust. Och den förlusten kan inte helt elimineras.
Byggde upp denna i förra huset, runt en Jötul Peis 17 A, med fyra glasade luckor.E Erik Salhammar skrev:
Stängda luckor, en ordentlig värmekälla.
Öppna, öppenspismys.
Luft utifrån in i lådan inunder.
Relativt billigt också.
(Har bättre och fler bilder.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mmmm och det är därför det inte har i århundraden fungerat att värma allt från slott till koja med eld i öppna spisar.......R Rayyan skrev:
Och det fungerar definitift inte att ha en helt öppen eld i en Teepee/kåta för att då dras det ju in så mycket kall luft att elden inte orkar värma upp .....
Jepp... jag tror på dig
Kan absolut ej grilla korv i min kamin .M MrDizzy skrev:mmmm och det är därför det inte har i århundraden fungerat att värma allt från slott till koja med eld i öppna spisar.......
Och det fungerar definitift inte att ha en helt öppen eld i en Teepee/kåta för att då dras det ju in så mycket kall luft att elden inte orkar värma upp .....
Jepp... jag tror på dig
Borde funka i en öppen spis
Samtidigt så skulle en öppen spis ej funka i min bostad (FLVP+diffspärr i alla väggar/tak)
Det fattas tre viktiga ord här. Förlusten är en del av vedens energitillskott. Och du kan som sagt inte eliminera förlusten genom att ta förbränningsluften utifrån.R Rayyan skrev:
Som @MrDizzy påpekar behöver man inte tänka så långt för att inse det orimliga i ditt påstående. Det tål här även att påpeka att många moderna vedpannor tar förbränningsluften från rummet där de står. Det är principiellt möjligt att suga ut så mycket uppvärmd rumsluft att det drar ut mer energi ur huset än vad elden tillför. Det krävs en riktigt dålig öppen spis i ett uppvärmt hus för att det skall bli så illa. Med en kamin är det närmast uteslutet.
Tror vi kan spekulera ihjäl oss med div olika teorier , har försökt hitta info på nätet , finns ingen !A Avemo skrev:Det fattas tre viktiga ord här. Förlusten är en del av vedens energitillskott. Och du kan som sagt inte eliminera förlusten genom att ta förbränningsluften utifrån.
Som @MrDizzy påpekar behöver man inte tänka så långt för att inse det orimliga i ditt påstående. Det tål här även att påpeka att många moderna vedpannor tar förbränningsluften från rummet där de står. Det är principiellt möjligt att suga ut så mycket uppvärmd rumsluft att det drar ut mer energi ur huset än vad elden tillför. Det krävs en riktigt dålig öppen spis i ett uppvärmt hus för att det skall bli så illa. Med en kamin är det närmast uteslutet.
Vad som krävs är ett test irl .
En del hus (läs moderna)kan ej ha en kamin utan uteluftsanslutning .
Allt beror på hur huset är byggt / utrustat . Mitt eget från 2008 är för tätt + kräver undertryck+ har FLVP .
Du har uppenbarligen inte snappat någonting. Vedpannor tar luft inne i rummet. Ja. De som tänkt lite ser till att tilluften till rummet kommer in kontrollerat. Kall luft går till pannan varm luft stannar i huset.A Avemo skrev:Det fattas tre viktiga ord här. Förlusten är en del av vedens energitillskott. Och du kan som sagt inte eliminera förlusten genom att ta förbränningsluften utifrån. Jo.
Du verkar vara ganska trög att fatta. Elda kall luft= uppvärmning. Elda uppvärmd luft = nedkylning.
Det känns som du har bättre kunskap än proffessorer på universiteten i Oslo och Uppsala så jag ger mig. Du har rätt. Skrota kunskap och för fram eget tyckande som sanning.
@Rayyan förklara vad du inte håller med om i stället för att kalla mig trögfattad. Är du med på att svenskar har värmt sina hus med öppna spisar i hundratals år? Är du med på att idén med att ta förbränningsluften utifrån fått en större spridning efter att majoriteten av hushåll inte längre värms med ved?R Rayyan skrev:
Det (off topic-) diskussionen gäller är om och i så fall hur mycket det går att spara på att ta förbränningsluften utifrån. Att det går utmärkt att värma huset och ta förbränningsluften inifrån är ganska grundläggande. Det har fungerat i hundratals år om inte tusentals.
Du är ganska idog. Jag har använt spisar, kaminer, vedpannor och pelletspannor i mer än 35 år. Haft jättemycket input och mångårigt samarbete med personer som jobbat med Uppsala universitet. Även en del med folk från Oslo Universitet om hur det fungerar med ved, pellets och övrig öppen eldning med ved och pellets. Det kan du aldrig ta ifrån mig och jag litar betydligt mer på de som är proffessorer och har som yrke att jobba med och utveckla småskaliga värmesystem. Men jag säger igen att du har rätt. Vetenskap och forskning är bara onödigt. Du vet bäst.
Om jag ska gissa vad @Rayyan pratar om är:
Om man har ett nybyggt lågenergihus med golvvärme och bergvärmepump och FTX (el motsvarande modern lösning) och i detta hus stoppar in en öppenspis (alternativt kamin ??) och tar tilluften till denna inifrån huset då det är uppvärmt mitt i vintern. Att i just det fallet så drar elden mer energi ut ur husen än vad den tillför.
Korrekt @Rayyan ??
Det KANSKE kan vara så ... personligen har jag ingen aning i just det fallet med öppenspis o det nya moderna lågenergihuset.
Då det kommer till murspis/insatskamin i det nya morderna lågenergihuset, har jag mycket svårt att se att använda dem skulle ta mer energi än de tillför även om de tar inneluft. Kan givetvis ändra mig om nån kan visa på en korrekt studie om detta...
Och tar vi vilket annat hus som helst, då faller vi tillbaka på "märkligt att det fungerat genom alla tider fram till nu ..... "
Om man har ett nybyggt lågenergihus med golvvärme och bergvärmepump och FTX (el motsvarande modern lösning) och i detta hus stoppar in en öppenspis (alternativt kamin ??) och tar tilluften till denna inifrån huset då det är uppvärmt mitt i vintern. Att i just det fallet så drar elden mer energi ut ur husen än vad den tillför.
Korrekt @Rayyan ??
Det KANSKE kan vara så ... personligen har jag ingen aning i just det fallet med öppenspis o det nya moderna lågenergihuset.
Då det kommer till murspis/insatskamin i det nya morderna lågenergihuset, har jag mycket svårt att se att använda dem skulle ta mer energi än de tillför även om de tar inneluft. Kan givetvis ändra mig om nån kan visa på en korrekt studie om detta...
Och tar vi vilket annat hus som helst, då faller vi tillbaka på "märkligt att det fungerat genom alla tider fram till nu ..... "
MrDizzy Du verkar vara mer än lovligt dum. Huset är byggt 1945. Lite varsamt renoverar 2006. Original installerad Vedspis Husqvarna 727. Braskamin Handöl monterad 2006. Vedpanna Baxi Solo plus 30 just precis nu utbytt mot en Nibe S1255. Det är en slags värmepump som omvandlar kallt berg till värme. Googla så kanske du förstår hur det fungerar. Jag undanböjer mig epitet som dina antydningar. Din tanke med vårat "lågenergihus" får nog stanna i dina våta drömmar. Du skulle inte ens komma in på gården. Än mindre ...