46 025 läst · 216 svar
46k läst
216 svar
Varför kan jag inte ha en murad eldstad?
Visst, en murspis eller braskmin är också trevliga ... men inte alls på samma sätt som en öppen spis enl mitt tyckeT Tbr53 skrev:Det är som flera påtalat väldigt oekonomiskt för den förbrukar mer än du tjänar. En braskamin förbrukar ca 30m3 per timma och en öppen spis 10-15 gånger mer. En kakelugn ligger på ungefär hälften av en braskamin. Effekten på en öppen spis är urdålig. Dessutom kan du få in rök om du kör fäkten samtidigt eftersom den förbrukar ännu mer luft än spisen.
Men du kan sätta in en insats i en murad spis och få samma som en braskamin. Bäst om du tar förbränningsluften utifrån genom ett rör undertill.
Trivsel faktorn på en öppenspis är mycket bättre!
Att då öppnaspisen ur ekonomisk synvinkel är värdelös ... jaha?
Tycker man att det "räcker" med en braskamin/murspis för trivselfaktorn , tja då ska man nog inte välja öppenspis
Bra ide ... men har källre och badrum där det ev skulle kunna gå dra.K kortis skrev:
Tror mer på att bygga om ute-öppnaspisen så att det går grilla i den (behöver riva hela utedelen då) och i samband med det fixa rör för tillluft till öppnaspisen inne.
Kan hålla med dig iofs. men dagens hus är så reglerade i ventilation att det blir för mycket som påverkas negativt.M MrDizzy skrev:Visst, en murspis eller braskmin är också trevliga ... men inte alls på samma sätt som en öppen spis enl mitt tycke
Trivsel faktorn på en öppenspis är mycket bättre!
Att då öppnaspisen ur ekonomisk synvinkel är värdelös ... jaha?
Tycker man att det "räcker" med en braskamin/murspis för trivselfaktorn , tja då ska man nog inte välja öppenspis
Hej! Bästa hjälpen får du om du vänder dig till sotaren direkt, de kan både eldstäder och ventilation och kan förklara, det är svårt att komma md goda råd när man inte vet alla förutsättningar. Och det är anmälningspliktigt till kommunen, men börja med sotaren är mitt tips!Bonnlurken skrev:Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?
Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.
Tack på förhand!
Tror inte ngn i denna tråd tänkt/nämnt att FTX har 2 st fläktar , som går att styra var för sigN NoOne2k skrev:I mitt fall så är tilluften 200mm, jag har faktiskt inte räknat på hur stora tilluftsdsonen är, jag har bara räknat på flöde, flödeshastighet och tryckfallen i ledningarna och donen. Det jag ville komma till är att väldigt ofta ger spaltventilerna i fönster onödigt höga tryckfall gentemot en riktig ventil i väggen när man kör med FLVP.
Så det går tydligen få både övertryck och undertryck i bostaden .
Likaväl som om jag eldar 10 kg ved / dag så skulle jag förbruka 38 m3 uppvärmd rumsluft .A Avemo skrev:Det låter rimligt. Och uteluftsanslutningen kan inte påverka det. Det går lika mycket luft till förbränningen om den kommer utifrån. Oavsett om luften kommer direkt utifrån eller via rummet så skall den värmas från utomhustemperatur till ett par hundra grader innan den lämnar skorstenen. Det är en förlust. Och den förlusten kan inte helt elimineras.
38 m3 är vell ett stort rum .
Ytor på bostaden där kall uteluft sipprar in kyler dessa väggar .
Min uteluftsanslutning är isolerad , hela vägen .
Men att räkna ut vilket system som vinner
Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
https://www.luftbutiken.se/givarerumstermostat/5423-u-rorsmanometer.htmlS STB skrev:Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
Normalt är rekommenderad ventilation en halv omsättning per timme. Så länge ventilationen fungerar kommer du att dra in mycket mer än 38 m³ kall utomhusluft per dag. Är huset 100 m² stort och har 2,5 m i takhöjd så är normalt ventilationsflöde 125 m³ kall utomhusluft varje timme. Ofta anges för kaminer att de drar ut upp till 25 m³ per timme. Det lilla kaminen ökar omsättningen lär inte påverka kalldraget vid springor märkbart.Tomture61 skrev:
Om huset å andra sidan ventileras med FTX så är ventilationsluften styrd och uppvärmd. Man slipper kalldraget från ventiler och springor. FTX-systemet störs av kaminen. Därför kan det vara en fördel att ta ventilationsluften utifrån i det fall huset ventileras med FTX. Så visst finns det fördelar med att ta förbränningsluften utifrån om huset har FTX-ventilation. Men det handlar inte om verkningsgrad.
Jo, jo. Andra påstår ett litet övertryck, så inte fukt utifrån, ska vandra in i väggar.T Tbr53 skrev:
Måste ju vara hus utan diffspärr, kan man tycka.
Senast när jag talade med en ventillationsgubbe, så ska det strävas efter balans. D v s ingen tryckskillnad mellan inne o ute.
Typ bara styrda luftströmmar inomhus.
Ja du kan väl lägga slangarna eller helst plaströr snett, typ 5 grader ifrån våglinje.S STB skrev:Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
Då blir det större utslag.