T Tbr53 skrev:
Det är som flera påtalat väldigt oekonomiskt för den förbrukar mer än du tjänar. En braskamin förbrukar ca 30m3 per timma och en öppen spis 10-15 gånger mer. En kakelugn ligger på ungefär hälften av en braskamin. Effekten på en öppen spis är urdålig. Dessutom kan du få in rök om du kör fäkten samtidigt eftersom den förbrukar ännu mer luft än spisen.
Men du kan sätta in en insats i en murad spis och få samma som en braskamin. Bäst om du tar förbränningsluften utifrån genom ett rör undertill.
Visst, en murspis eller braskmin är också trevliga ... men inte alls på samma sätt som en öppen spis enl mitt tycke
Trivsel faktorn på en öppenspis är mycket bättre!

Att då öppnaspisen ur ekonomisk synvinkel är värdelös ... jaha?
Tycker man att det "räcker" med en braskamin/murspis för trivselfaktorn , tja då ska man nog inte välja öppenspis ;)
 
K kortis skrev:
Om du inte har källare så kanske du kan dra underifrån
Bra ide ... men har källre och badrum där det ev skulle kunna gå dra. :(
Tror mer på att bygga om ute-öppnaspisen så att det går grilla i den (behöver riva hela utedelen då) och i samband med det fixa rör för tillluft till öppnaspisen inne.
 
M MrDizzy skrev:
Visst, en murspis eller braskmin är också trevliga ... men inte alls på samma sätt som en öppen spis enl mitt tycke
Trivsel faktorn på en öppenspis är mycket bättre!

Att då öppnaspisen ur ekonomisk synvinkel är värdelös ... jaha?
Tycker man att det "räcker" med en braskamin/murspis för trivselfaktorn , tja då ska man nog inte välja öppenspis ;)
Kan hålla med dig iofs. men dagens hus är så reglerade i ventilation att det blir för mycket som påverkas negativt.
 
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
Hej! Bästa hjälpen får du om du vänder dig till sotaren direkt, de kan både eldstäder och ventilation och kan förklara, det är svårt att komma md goda råd när man inte vet alla förutsättningar. Och det är anmälningspliktigt till kommunen, men börja med sotaren är mitt tips!
 
Tomture61
N NoOne2k skrev:
I mitt fall så är tilluften 200mm, jag har faktiskt inte räknat på hur stora tilluftsdsonen är, jag har bara räknat på flöde, flödeshastighet och tryckfallen i ledningarna och donen. Det jag ville komma till är att väldigt ofta ger spaltventilerna i fönster onödigt höga tryckfall gentemot en riktig ventil i väggen när man kör med FLVP.
Tror inte ngn i denna tråd tänkt/nämnt att FTX har 2 st fläktar , som går att styra var för sig :surprised:
Så det går tydligen få både övertryck och undertryck i bostaden .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror inte ngn i denna tråd tänkt/nämnt att FTX har 2 st fläktar , som går att styra var för sig :surprised:
Så det går tydligen få både övertryck och undertryck i bostaden .
Normalt vill man ha lite undertyck i huset. Detta för att inte pressa fukt ut i väggar och tak i speciellt våtutrymmen.
 
Tomture61
A Avemo skrev:
Det låter rimligt. Och uteluftsanslutningen kan inte påverka det. Det går lika mycket luft till förbränningen om den kommer utifrån. Oavsett om luften kommer direkt utifrån eller via rummet så skall den värmas från utomhustemperatur till ett par hundra grader innan den lämnar skorstenen. Det är en förlust. Och den förlusten kan inte helt elimineras.
Likaväl som om jag eldar 10 kg ved / dag så skulle jag förbruka 38 m3 uppvärmd rumsluft .
38 m3 är vell ett stort rum .
Ytor på bostaden där kall uteluft sipprar in kyler dessa väggar .
Min uteluftsanslutning är isolerad , hela vägen .

Men att räkna ut vilket system som vinner :thinking:
 
S
Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
 
Tomture61
S STB skrev:
Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
https://www.luftbutiken.se/givarerumstermostat/5423-u-rorsmanometer.html
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Tack för tipset, men det var ju en sådan jag gjorde själv med plastslang istället för glasrör. Problemet är helt enkelt att tryckskillnaden är för liten för att kunna mätas på ett vettigt sätt med vattenpelare.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Likaväl som om jag eldar 10 kg ved / dag så skulle jag förbruka 38 m3 uppvärmd rumsluft .
38 m3 är vell ett stort rum .
Ytor på bostaden där kall uteluft sipprar in kyler dessa väggar .
Min uteluftsanslutning är isolerad , hela vägen .

Men att räkna ut vilket system som vinner :thinking:
Normalt är rekommenderad ventilation en halv omsättning per timme. Så länge ventilationen fungerar kommer du att dra in mycket mer än 38 m³ kall utomhusluft per dag. Är huset 100 m² stort och har 2,5 m i takhöjd så är normalt ventilationsflöde 125 m³ kall utomhusluft varje timme. Ofta anges för kaminer att de drar ut upp till 25 m³ per timme. Det lilla kaminen ökar omsättningen lär inte påverka kalldraget vid springor märkbart.

Om huset å andra sidan ventileras med FTX så är ventilationsluften styrd och uppvärmd. Man slipper kalldraget från ventiler och springor. FTX-systemet störs av kaminen. Därför kan det vara en fördel att ta ventilationsluften utifrån i det fall huset ventileras med FTX. Så visst finns det fördelar med att ta förbränningsluften utifrån om huset har FTX-ventilation. Men det handlar inte om verkningsgrad.
 
Tomture61
S STB skrev:
Tack för tipset, men det var ju en sådan jag gjorde själv med plastslang istället för glasrör. Problemet är helt enkelt att tryckskillnaden är för liten för att kunna mätas på ett vettigt sätt med vattenpelare.
Du mäter ventrören , borrar ett hål och mäter tryckskillnaden .
 
T Tbr53 skrev:
Normalt vill man ha lite undertyck i huset. Detta för att inte pressa fukt ut i väggar och tak i speciellt våtutrymmen.
Jo, jo. Andra påstår ett litet övertryck, så inte fukt utifrån, ska vandra in i väggar.
Måste ju vara hus utan diffspärr, kan man tycka.

Senast när jag talade med en ventillationsgubbe, så ska det strävas efter balans. D v s ingen tryckskillnad mellan inne o ute.
Typ bara styrda luftströmmar inomhus.
 
S STB skrev:
Finns det något realistiskt sätt att mäta hur mycket över- eller under-tryck jag har i huset? Jag har testat med att göra en enkel manometer av en genomskinlig plastslang med vatten i, men det är en knappt märkbar skillnad då jag kör FTX-aggregatet med de olika fläktarna på max och min. Det behövs alltså något som är minst 10ggr noggrannare.
Ja du kan väl lägga slangarna eller helst plaströr snett, typ 5 grader ifrån våglinje.
Då blir det större utslag.
 
T TechChad skrev:
Ingen som är lösningsorienterad!? Bara elda med öppen dörr. Plätt lätt
gillar hur du tänker! Kosta vad de kosta vill liksom :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.