Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du i dagsläget ventilerar enligt norm för bostäder så måste du ha överventilerat med din FLVP . När du nu tycker att du har mindre undertryck I huset .
FLVP: ar har en justering för luftflödet till frånluften .

Mina 9st tilluftsventiler har 452 cm2 area , ett 160 mm spirorör har 201 cm2 area .

Antar att din tilluft är ett 160 mm spirorör ?
I mitt fall så är tilluften 200mm, jag har faktiskt inte räknat på hur stora tilluftsdsonen är, jag har bara räknat på flöde, flödeshastighet och tryckfallen i ledningarna och donen. Det jag ville komma till är att väldigt ofta ger spaltventilerna i fönster onödigt höga tryckfall gentemot en riktig ventil i väggen när man kör med FLVP.

R Rayyan skrev:
Om man har separat luftkanal (spiro) till eldstaden kan det väl inte påverkas av husets ventialion?
Jag har separat tilluft till båda mina kaminer men måste ändå öppna fönstret på glänt då FLVP ger ett större undertryck än vad skorstenen skapar i upptändningsfasen. Jämför man med svärföräldrarna som har en liknande Contura behöver de inte öppna en dörr på glänt, men de har å andra sidan ett äldre mindre tätt hus med självdragsventilation.
 
  • Gilla
Rayyan
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I mitt fall så är tilluften 200mm, jag har faktiskt inte räknat på hur stora tilluftsdsonen är, jag har bara räknat på flöde, flödeshastighet och tryckfallen i ledningarna och donen. Det jag ville komma till är att väldigt ofta ger spaltventilerna i fönster onödigt höga tryckfall gentemot en riktig ventil i väggen när man kör med FLVP.



Jag har separat tilluft till båda mina kaminer men måste ändå öppna fönstret på glänt då FLVP ger ett större undertryck än vad skorstenen skapar i upptändningsfasen. Jämför man med svärföräldrarna som har en liknande Contura behöver de inte öppna en dörr på glänt, men de har å andra sidan ett äldre mindre tätt hus med självdragsventilation.
Jag har inte styrd ventilation men av ohejdad vana öppnar jag alltid ytterdörren lite på glänt vid upptändning. Första 30 minuterna med brasa är oavsett metod ett minustillskott till huset. Det krävs jättemycket luft för att få fart på brasan. När brasan tagit sig så är separat uteluft till kamin/eldstad ett måste för att tillföra värme.
 
R Rayyan skrev:
Första 30 minuterna med brasa är oavsett metod ett minustillskott till huset. Det krävs jättemycket luft för att få fart på brasan. När brasan tagit sig så är separat uteluft till kamin/eldstad ett måste för att tillföra värme.
Vad har du för eldstad? Det låter inte alls normalt. Jag hävdar envist att separat tilluft utifrån i normalfallet har liten eller ingen påverkan på hur mycket värme som tillförs huset. Att det kan vara en fördel tillsammans med avancerade ventilationssystem är jag helt med på.
 
Nissens
M MrDizzy skrev:
Mätte upp min öppna spis i höstas då jag installerade FTX (i en gammal otät självdragskåk från början av 60 )

Då det var ca 15C ute (och 25C inne) så var självdraget 40L/min med spjället stängt dvs 2.4m3/h
Inte orkat bygga rigg för att mäta vad den drar då man eldar ....
Lite googling ger att ett kilo ved "drar" 4m3 luft för att kunna brinna, sen tillkommer betydligt större skorstens effekt då den blir varm. Vad det i slutändan hamnar på vågar jag inte gissa.

Då jag eldar i min öppna spis måste jag antingen öppna ett fönster/dörr eller sätta upp tillluften på FTXen med en 30% för att det inte ska ryka in under eldning
Då har du inte en korrekt installation. Jag har ett 125mm tilluftsrör till min murspis. Fungerar perfekt.
 
Tomture61
För de som ej tror på uteluftsanslutning . Eller ngt annat :thinking:
För att förbränna 1 kg ved med en fukthalt på 20% åtgår det 3,8 m3 luft
 
  • Gilla
Rayyan
  • Laddar…
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Happ.. Tack för svar. Bara att glömma då mao. Får väl borra ett par hål i väggarna annars :D
Det är väl bara att dra uteluft direkt till öppna spisen, det gjorde jag funkar utmärkt
 
  • Gilla
Rayyan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då har du inte en korrekt installation. Jag har ett 125mm tilluftsrör till min murspis. Fungerar perfekt.
Har man som du en murspis så ska det inte ryka in, helt klart.

Har man som jag en öppenspis med för kort skorsten (endast 3.5m :( ) och inget eget tillluftsrör , utan öppna spisen tar luften från rummet, så blir inte draget ok upp genom skorstenen även om den är varm.
Kollade med en som bara murar skorstenar och det första han sa då jag sa att skorstenen bara är 3.5m
"Det ryker in titt som tätt då du eldar och du måste öppna dörr/fönster du du tänder annars kommer allt in??"

Kan säga att det blev en otrolig skillnad då jag satte in FTXen
Och visst kan jag vrida på mer luft från FTXn men då börjar det susa i tillluftsdonen och jag vill INTE har störande susljud då jag eldar för mysfaktorn.
Hade mer fart på eld-läget i FTXn tidigare men ströp pga susljuden och om jag eldar rätt ryker det inte in.
Ligger på nedre gränsen för minsta tillförsel av extra luft för att inte ryka in.
fast jag kan nog öka på lufttillförseln utan att få sus ... får prova ikväll då jag ska elda igen
 
Redigerat:
K kortis skrev:
Det är väl bara att dra uteluft direkt till öppna spisen, det gjorde jag funkar utmärkt
Önskar jag skulle kunna göra samma sak och att det skulle bli snyggt.
Går inte drar eget tillluftsrör till min öppna spis pga en utespis sitter byggd på baksidan och extra rördragning blir anringen fult eller måste bygga om utespisen totalt. (det har jag funderingar på iaf, bygga om den så man kan grilla i den)
 
Vilken ventilation har ni huset?
En öppenspis har tidigare byggts in i hus med självdrag utan mekanisk ventilation.
Jag bor i hus med eldstäder och huset har frånluftsventilation med värmepump. När jag eldar måste ventilationen stängas av annars ryker det in. Om jag inte eldar måste alla spjäll stängas annars dras luft ned genom skorstenen och vi får röklukt i huset.
Välj eldstad med omsorg i förhållande till det hus och dess ventilation du bor i.

Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
 
A Avemo skrev:
Vad har du för eldstad? Det låter inte alls normalt. Jag hävdar envist att separat tilluft utifrån i normalfallet har liten eller ingen påverkan på hur mycket värme som tillförs huset. Att det kan vara en fördel tillsammans med avancerade ventilationssystem är jag helt med på.
Du förutsätter att uppvärmd rumsluft inte har något värdre i energi? Om all luft som tillförs kaminen/elden är uppvärmd inneluft så tar man energi för att tillföra enegi. Om man tar kall och fin ouppvärmd uteluft så har man ingen energiförlust på luftens transport till eldstaden. Läs och begrunda om 200°C 30 m³ luft innehåller en del energi. Räkna och finn. Berätta vad du kom fram till. :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För de som ej tror på uteluftsanslutning . Eller ngt annat :thinking:
För att förbränna 1 kg ved med en fukthalt på 20% åtgår det 3,8 m3 luft
Det låter rimligt. Och uteluftsanslutningen kan inte påverka det. Det går lika mycket luft till förbränningen om den kommer utifrån. Oavsett om luften kommer direkt utifrån eller via rummet så skall den värmas från utomhustemperatur till ett par hundra grader innan den lämnar skorstenen. Det är en förlust. Och den förlusten kan inte helt elimineras.
 
Jag antar att det är ett Solid 194 ni bor i?

Vi har en kamin i ett hus tvåplanshus från Smålandsvillan (Huskvarna) med samma upplägg d v s isolergrund och frånluftsvärmepump.

Tilluften kan enkelt dras via grunden i efterhand och men det kan ändå vara lite svårt att tända kaminen men om man bara öppnar balkongdörren/ett fönster lite är det inget problem. Köksfläkten bör dock inte vara ingång samtidigt har jag lärt mig.

Vad har ni betalat 50 000 kr för? Det är väl nästan vad en enkel kamin inklusive installation kostar som tillval? Om inte grunden redan är förberedd för kamin så borde det bara räcka med ett par till mittbalkar i grunden som stöd om man ska ha något som är tyngre?

/Krille
 
R Rayyan skrev:
Du förutsätter att uppvärmd rumsluft inte har något värdre i energi? Om all luft som tillförs kaminen/elden är uppvärmd inneluft så tar man energi för att tillföra enegi. Om man tar kall och fin ouppvärmd uteluft så har man ingen energiförlust på luftens transport till eldstaden. Läs och begrunda om 200°C 30 m³ luft innehåller en del energi. Räkna och finn. Berätta vad du kom fram till. :)
Se det i ett större perspektiv. luften börjar med utomhustemperatur. När den kommer ut ut skorstenen har den kanske de 200ºC du skriver. Det skiljer nog mellan olika kaminer. Men det är inte så att rökgastempen följer tilluftstempen. Om du växlar mellan nollgradig och 20-gradig tilluft så innebär det inte att rökgastempen lika fort växlar mellan 200º och 220º.

Inte för ett ögonblick säger jag emot att det innebär en förlust att släppa ut varm rök genom skorstenen. Jag säger emot att man kan bli av med den förlusten genom att ta förbränningsluften utifrån.
 
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Uppfylla krav hit och dit.. Det är ju så mysigt! Så jag måste ”nöja” mig med en kamin? Tänkte isf en Royal Viking och den är ju fin och så men inte samma sak :sweat:
Det är som flera påtalat väldigt oekonomiskt för den förbrukar mer än du tjänar. En braskamin förbrukar ca 30m3 per timma och en öppen spis 10-15 gånger mer. En kakelugn ligger på ungefär hälften av en braskamin. Effekten på en öppen spis är urdålig. Dessutom kan du få in rök om du kör fäkten samtidigt eftersom den förbrukar ännu mer luft än spisen.
Men du kan sätta in en insats i en murad spis och få samma som en braskamin. Bäst om du tar förbränningsluften utifrån genom ett rör undertill.
 
M MrDizzy skrev:
Önskar jag skulle kunna göra samma sak och att det skulle bli snyggt.
Går inte drar eget tillluftsrör till min öppna spis pga en utespis sitter byggd på baksidan och extra rördragning blir anringen fult eller måste bygga om utespisen totalt. (det har jag funderingar på iaf, bygga om den så man kan grilla i den)
Om du inte har källare så kanske du kan dra underifrån
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.