H Hybro skrev:
- Fantasiernas värld, roar:rofl:. Men knappast nåt som praktiseras i verkligheten.
- 20 grader o snöstorm, elda i braskaminen eller öppna spisen med dörr eller fönster på glänt... T o m hunden flyr.

Jo, jo... Har du erfarenhet av detta?

.
Jepp faktiskt :)
Stugan min familj hade då vi växte upp = ombyggd bagarstuga med öppenspis i Norrlands inland.
Vi hade närmaste fönster fastkilat på ca 2-3-4cm öppet. Det räckte.

Sen nuvarande kåk har öppenspis och där har jag fönstret betydligt mer öppet, MEN har satt en masonitskiva för fönstret med ett 30x30 hål i foten.
Fungerar fin fint
EDIT: PS sätter fast både fönster och masonitskiva ordentligt så de inte kan röra sig om det blåser

Kul att ta del av(y)

H Hybro skrev:
Den väl injusterade balansen i huset påverkas inte ö h t.
Det är ju här vi har poängen. Med tilluft utifrån påverkar man inte ventilationssystemet. Det kan ha betydelse om det är ett FTX-system. Då för ventilationens funktion och eventuellt för att det annars blir svårt att tända. Och om huset inte har ett FTX-system så finns inte den fördelen.

Det finns fördelar med att ta förbränningsluften utifrån. Men man skall ha rätt förväntningar. Man skall inte vänta sig att det ger ett ökat värmeutbyte från kaminen.

Bonnlurken Bonnlurken skrev:
Hej!
Vill någon vara vänlig att förklara för mig varför den lokala kakelugnskillen säger att jag inte kan ha en murad öppen spis? Han kom med lite förklaringar med luftdrag och grejer men jag blev inte klokare på de svaren. Fasen, vi har ju haft öppna spisar i hundratals år men de funkar plötsligt inte i nya hus?

Bifogar en bild om det hjälper och japp veden redan inburen ;)
Huset är ett hjältevadshus, Solid 192 och golvet är förstärkt underifrån.

Tack på förhand!
Du kan relativt enkelt dra in tilluft i golvet på en Hjältevad 192. Du kryper in i grunden delat väven på en bjälklagsbalk tar ner isoleringen mellan Lättbalkarna, Borrar hål i ytterkant över grunden., sätter rund ventil på yttersidan och sidorör som du borrar in efter 90 böj under spis eller kamin. Lägger tillbaks isolering och häftar upp underväven. Du kan också använda dig av en skorsten med tilluft. Vid leverans av Nibes kamin vid dagens leveranser levereras denna lösningen. Jag är Kontrollansvarig och har medverkat vid över hundra Hjältevadshus.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
R Rayyan skrev:
Om man har separat luftkanal (spiro) till eldstaden kan det väl inte påverkas av husets ventialion?
Nej!

Detta har jag vetat hela tiden sen 1985, då jag gjorde denna installation, med tilluftskanal in under själva eldstaden.

Kakelugn under konstruktion, inramad i papper; en kvinna pekar. Nedre bilden visar en svart eldstad med tegelomgivning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnspis med eld och vit putsad murstock med tilluftskanal under eldstaden, installerad 1985.
Skapa konto
Vit eldstad i vardagsrum med ved- eller braskamin samt tilluftskanal, installerad 1985, omgiven av träpaneler och takbjälkar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
En liten kommentar till denna långa tråd startad februari 2021.

Två gånger sedan dess har det rykt in vid uppstart av täljstensugnen.
Båda gånger har jag missat att öppna spjället mellan eldstad och skorsten.

Och vi behöver aldrig öppna dörrar eller fönster när vi tänder i ugnen.

Efter att ha stått oeldad en längre period, behöver man tända lite papper i skorstenen. Aldrig annars.

Undertrycket i huset relaterat till uteluften är 1-2 Pascal.

.

Redigerat:
  • Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
Jag har en NIBE braskamin (liknar en kakelugn men det är bara ett tomt skal över en plåtkamin) som får tilluft från grunden. Efter att det börjat brinna så stänger jag luckan men lämnar asklådan på glänt tills det är övertänt. Därefter brinner det med bara luft utifrån. När man håller värmen och draget uppe så känner man inte ens lukten inomhus av att det eldas. Däremot så tog det mig ett tag att lära mig hur man bäst tänder, det är inte så enkelt som att göra en brasa i skogen.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.