Tomture61
H Hybro skrev:
I mitt första hus, byggt på 20-talet var köksspisen placerad på golvet.
Vad var bra med det?
För väldigt korta människor :rofl:

Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan man fråga sig om 40-50 gr gör så mycket skillnad om eldstaden är 600 gr eller 650 gr varm
Det har jag hävdat genom hela tråden att det gör väldigt liten skillnad. Jag hävdar inget annat nu. Poängen är att den kalla luften inte kyler rummet med en högre effekt än den kyler kaminen.
Som nämnts tidigare , kall luft är kompaktare / tyngre och borde innehålla mer syre . Luften innomhus innehåller mindre syre pga människor förbrukar syre och luften mycket varmare
Om man har lyckats åstadkomma att syrehalten i rummet påverkar elden negativt jämfört med uteluft. Då har man mycket större problem med ventilationen än med kaminen.

H Hybro skrev:
I mitt första hus, byggt på 20-talet var köksspisen placerad på golvet.
Vad var bra med det?
De flesta tyckte inte att det var bra. Därför slutade man att göra så.

Tomture61
A Avemo skrev:
Det har jag hävdat genom hela tråden att det gör väldigt liten skillnad. Jag hävdar inget annat nu. Poängen är att den kalla luften inte kyler rummet med en högre effekt än den kyler kaminen.

Om man har lyckats åstadkomma att syrehalten i rummet påverkar elden negativt jämfört med uteluft. Då har man mycket större problem med ventilationen än med kaminen.
Du har hävdat sen i Fredags ( tror jag ) att det inte påverkar värmen I huset om förbränningsluften tas från insidan av bostaden , tror det var du som också nämnde att en kamin förbrukar 25 m3 luft / tim .
Eldas det i 2 tim så har det försvunnit 50 m3 luft från bostaden som ska ersättas med uteluft som har en tempskillnad på ca 40-50 gr.

En kamin brukar normalt endast värma rummet den bor i .
Om den kalla uteluften läcker in från en annan del av huset blir denna del mer energikrävande .

• Gilla
Rayyan
  • Laddar…
Tanken var att mata spisen med kall golvluft.

Tanken va god. Snabbare sätt att få det varmt.

Ungefär så blir det med min stora, stenkamin, om jag öppnar dragluckan, som sitter längst ned.

Väljer jag att ta luften utifrån, så kommer den in längst ned i kaminen, golvhöjd, under asklådan. Där är innanmätet skapligt varm. Värme som inte strålar ut genom kaminens sidor.
Funkar som förvärmning. Så luften som når rostret är varm.
Eldar m a o inte upp rumsluften och går således plus, hur ni än räknar o antar.

- Vän av ordningen kommer nu utan att känna till förhållandena, att ropa rakt ut! Typ du kan inte ha undertryck i grunden o s v. Men vet att jag gjorde det optimala.
Var f ö i kontakt med tillverkaren i Finland, när montören var här.

Tidigare kunde jag ta förbränningsluften från krypgrunden.
Höll alltid minst + 8 grader, även i smällkallaste vintern.

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Uteluften som används vid förbränning kyler inte. Den är syrerikare vilket ger en bättre förbränning. Däremot ska man styra mängden luft man tillför eldstaden så att lågan blir lite blå i topparna vilket ger den bästa förbränningen. Man ska också veta att för häftig eldning inte är bra för eldstaden och absolut skaflig för en kakelugn. Om man eldat i 4 timmar ska också en braskamin vila lika länge innan man eldar igen.

Har eldat min nuvarande i snart 20 år.
Och den är som ny.

Vi har god erfarenhet. Känner om kaminen blir het på ovansidan.
Då är det dags att lägga in mindre med bränsle. Eller inget alls.

Ang draget genom tuben utifrån, det är optimalt för långeldning. Typ heldag.

Vill vi brassa på, för att snabbare få upp värmen i ett nedkylt hus, så öppnar vi i tillägg ask/dragluckan.

Alltid när det bränt ur, så stänger vi spjället mellan kamin och skorsten.
Inget annat.
Har inget spjäll på tilluftskanalen. Behövs inte.

Varma årstiden, när vi inte eldar, så får spjället stå lite öppet, för ett grunddrag.

Eldar mest björk.

.

Om den kalla uteluften läcker in från en annan del av huset blir denna del mer energikrävande .
Ja det blir den. Och samtidigt lämnar kaminen en högre effekt ifrån sig eftersom den inte behöver värma förbränningsluften lika mycket. Ett nollsummespel. Och som sagt. 25 m³ per timme är småpotatis jämfört med normal ventilation. För att inte tala om en köksfläkt som ofta drar ut 300 m³ per timme.

Tomture61
A Avemo skrev:
Och som sagt. 25 m³ per timme är småpotatis jämfört med normal ventilation. För att inte tala om en köksfläkt som ofta drar ut 300 m³ per timme.
För att inte nämna korsdrag i huset med öppna fönster / dörrar ;)

Min kamin står mitt i kåken. Öppen planlösning. Inga fläktar. Ingen annan värmekälla påslagen.
- 20 i morse. Kaminen fortfarande varm. Gött o varmt inne, mycket sällan lägre än 20 grader, max 23 inne.

Tomture61
H Hybro skrev:
Min kamin står mitt i kåken. Öppen planlösning. Inga fläktar. Ingen annan värmekälla påslagen.
- 20 i morse. Kaminen fortfarande varm. Gött o varmt inne, mycket sällan lägre än 20 grader, max 23 inne.
Jo , en täljstensugn är en bra värmekälla med långsam värmeavgivning .
Finns dock en hake , priset + monteringskostnaden .
Och den passar inte alla hus .

Hade direktel tidigare.
Visst blev det dyrt just DÅ, 100 000 gick allt på.
Men allt var betalt / insparat på 4 år,
i o m att vi stängde av all direktel.

Nu är vi inne på 20:de året. Och kan inte påstå att det är dyrt.

Och visst... Vi byggde en ordentlig grund, för det handlar om tyngder.

Värdet finns givetvis kvar vid en försäljning.

M MrDizzy skrev:
mmmm och det är därför det inte har i århundraden fungerat att värma allt från slott till koja med eld i öppna spisar.......
Och det fungerar definitift inte att ha en helt öppen eld i en Teepee/kåta för att då dras det ju in så mycket kall luft att elden inte orkar värma upp .....
Jepp... jag tror på dig
Hej

Förr i tiden här i Sverige så
  • var vi mycket färre,
  • hade mycket mindre boarea per person,
  • eldade en ohygglig massa ved, och
  • frös lik förb--at när det var kallt ute.
Nostalgin var bättre förr. Ju förr dess bättre.

/Magnus

M magnushasselqvist skrev:
Hej

Förr i tiden här i Sverige så
  • var vi mycket färre,
  • hade mycket mindre boarea per person,
  • eldade en ohygglig massa ved, och
  • frös lik förb--at när det var kallt ute.
Nostalgin var bättre förr. Ju förr dess bättre.

/Magnus
Retrofuturist = framtiden var bättre förr

Magnus... Du glömde nåt.

Att vi levde närmare varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.