H Hybro skrev:
Magnus... Du glömde nåt.

Att vi levde närmare varandra.
Var det något kvasidjupt jag missade ?

/Magnus
 
M magnushasselqvist skrev:
Var det något kvasidjupt jag missade ?

/Magnus
Nejdå... Mindre stugor, många i samma stuga, sov skavföttes och inte värme bara från nån spis.
 
M magnushasselqvist skrev:
Hej

Förr i tiden här i Sverige så
  • var vi mycket färre,
  • hade mycket mindre boarea per person,
  • eldade en ohygglig massa ved, och
  • frös lik förb--at när det var kallt ute.
Nostalgin var bättre förr. Ju förr dess bättre.

/Magnus
Vi får gå tillbaka ganska långt för mindre boareor. Vi glömmer lätt att mn för byggde hus med källare, inte heller sällan 1½ planshus. Den otala ytan blev ganska stor.
 
T Tbr53 skrev:
Vi får gå tillbaka ganska långt för mindre boareor. Vi glömmer lätt att mn för byggde hus med källare, inte heller sällan 1½ planshus. Den otala ytan blev ganska stor.
Du behöver inte backa mer än 75år till statarsamhällets avskaffande, då bodde folk fortfarande i "torp".
 
Bränns deffinitivt mer ved i öppen spis jämfört med eldstad som har lucka. I vart fall om man vill ha det gott o varmt.

Tro mig, jag har testat.

Numer eldar jag upp 15 m3 björkved om året.

Inte ens om jag skulle mata in 50 m3, skulle jag få samma vämekomfort i kåken, med öppen eldstad.
Men givetvis mycket mer arbete med vedhanteringen, som också värmer.
Ett klart alternativ till att ränna på t ex gym o fitness i olika former.


I dag kostar min värme, typ 7500 kr för ett år i bränsle.

Med öppen spis, eller bara genom att köra med öppen ekdstadslucka, så hamnar kostnaden på 25 000 kr.

Så valet är rätt lätt.

Och det var detta, som bl a låg till grund för den svenska kakelugnen i början på 19:00-talet. Det fanns inte tillräckligt med ved för att t ex värma boende i städer.


Men visst kan det vara chickt att stoltsera ned en helt traditionell öppen spis, med dock inte för uppvärmning.

Huga, för att hantera 50 m3 ved varje år.
Om man inte har klöver i mängd och handlar ett tradarlass med säckad ved från t ex OK.
Eller är en helt frisk pensionär.
 
Redigerat:
L lat skrev:
Du behöver inte backa mer än 75år till statarsamhällets avskaffande, då bodde folk fortfarande i "torp".
Visst fanns såna men det va inte så vanligt väl. På 40-50-60-talet byggdes det jag talar om. Eftersom jag är 3:e genartionen byggare så har jag viss insikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
I ”värsta fall” köper jag en royal viking. Och solpaneler. Elräkningen skjuter ju i taket nu när MP börjat elda olja och småbarn.
:cool::p Royal Viking har jag egentligen ingen åsikt kring men jag avråder starkt från att elda småbarn. :cry::cry:
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
.
Ögnat igenom tråden igen..

Kakelugn verkar fortfarande vara TS vision fortfarande.

Royal Viking är troligen till producerande av värme i klass med den öppna spis med insats, som jag byggde i förra huset.
Visst hade jag byggt med täljsten, så hade det blivit ett bra värmemagasin.
Dock inte i samma klass som min nuvara.nde klump Tulikivi. Skorstenen blir knappt lummen. Så effektivt lagrar täljstenen värme.
En basa på kvällen. Varmt på morgonen.

Förslag till TS.
Kolla på nån mindre kamin, med mycket täljsten. Då kommer du förmodligen bli nöjd.
Kanske en Tulikivi.
Om den sen har bakugn, då blir det extraplus garanterat.
Steker bröd, pizza och fixar många rätter i denna. Detta ska bli en älgpepparstek, stekt i högre temperatur, än vad som är brukligt till tjälknöl. Väljer ca 140 grader.
Med en ren plåt eller gjutjärnsksmin, tror jag det är svårt att hålla temperaturen någotsånär jämn.

Det är helt o hållet kaminens vikt, som är avglörande när det gäller att avge värme under längre tid, efter att elden slocknat. Och då ska det finnas möjlighet att stänga draget genom kaminen. Med ett minidrag kvar, för säkerhets skull.
 
  • Älgpepparstek täckt med kryddor som steks i en ugn, sannolikt i en bakugn av täljsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Försök till sammanfattning då för TS (och andra intresserade):
Öppenspis är bara till för mysfaktor för de som älskar öppna spisar
Murspis/insats = om man vill ha mysfaktor, lämpligt för alla andra då de har betydligt fler fördelar än öppnaspisar.
och vill man slå på stort så kör man en Tullikivi täljstenskamin som @Hybro
??
 
Otrevliga inlägg och off topic rensat.
Håll er till ämnet och en artig ton
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nu minns jag inte vad som skulle varit otrevligt som jag skrev...

Ber i vart fall så mycket om ursäkt.
 
Vad har man missat nu då? :geek:
 
Tomture61
M Mats skrev:
Otrevliga inlägg och off topic rensat.
Håll er till ämnet och en artig ton
Förstår inte vad TS fråga och inlägg om hur hus byggdes för 100 år sedan kan hjälpa
"Varför kan jag inte ha en murad eldstad"

Det om ngt är mycket off topic :surprised::rolleyes:
 
Ja... Nåt har väl blivit fel i allt mitt skrivande..
Du får ta det igen.

Mätte just i dag mitt tidigare injusterade undertryck i huset jämfört med luften utanför kåken.
- 2 Pa.

Eldat mer eller mindre varje dag sen oktober 2022.
Har inte rökt in någon gång under tiden.

Stänger alltid spjället mellan kamin och skorsten när elden falnat

Håller utmärkt värmen i kåken dygnet runt, med viss fluktation.

Huset har öppen planlösning.

Inget kallras vid t ex fönstren.

Kaminens uppbyggnad påminner om en kakelugn.

Går utmärkt att elda upp bakugnen till 350 grader. Värmen finns kvar långt efter det att elden falnat, om man bara stänger draget i luckan till bakugnen.
Duger fint till att grädda pizza.

- Ja nåt mer, kunde jag inte komma på att skriva om innehållet i tråden.

Jo, mera ved p g...
Skogsmaskin, timmerskog, snö, natt, kedjebeklädda däck, staplar av avverkade träd, skogsarbete, utomhus, vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.