Demmpa Demmpa skrev:
I gamla hus, äldre än typ 80-talet, är så otäta så att luften kan passera in genom springor i väggar mm.

Men i nya hus så är väggar, golv & tak helt täta så att den luft som kommer in i huset kommer in genom ventiler.

Sedan om man har fläktstyrd ventilation (F(X), FT(X)) så är det balanserat undertryck i bostaden, då är det svårt med öppen spis.

Till en kamin så bör man ha separat tilluftskanal till kaminen om man har fläktstyrd ventilation.
Man kan faktiskt ta syret till spisen från torpargrundet, eller utifrån ,ed hjälp av ex. spirorör, vi har en murad spis, så här blir ingen slöseri med den uppvärmda luften för att syresätta vår murade spis.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Se det i ett större perspektiv. luften börjar med utomhustemperatur. När den kommer ut ut skorstenen har den kanske de 200ºC du skriver. Det skiljer nog mellan olika kaminer. Men det är inte så att rökgastempen följer tilluftstempen. Om du växlar mellan nollgradig och 20-gradig tilluft så innebär det inte att rökgastempen lika fort växlar mellan 200º och 220º.

Inte för ett ögonblick säger jag emot att det innebär en förlust att släppa ut varm rök genom skorstenen. Jag säger emot att man kan bli av med den förlusten genom att ta förbränningsluften utifrån.
Hej
thumbnail
Om du tar inneluft med 20C och använder det som förbränningsluft, och denna förbränningsluft ersätts med invädrad luft som är -10C, så skall det vääldigt mycket till för att den strålningsvärme du får från spisen skall ersätta värmeförlusten pga denna vädring. Ju mer strålningsvärme du vill ha, dess mer vädring blir det. En viss vädring måste du ju ha ändå, men den är nog liten jämfört med vad spisen behöver för att göra dig varm när du sitter framför den. Tyvärr blir resten av huset kallt pga all kallluft som kommer in,

Om du istället tar förbränningsluften utifrån så får du strålningsvärmen utan att förlora något på (extra-)vädringen. Och inte tycker jag att min kamin ger dåligt mys bara för att den har en lucka !

Vill du ha riktigt bra verkningsgrad så köp en vattenmantlad kamin. Den du ser på bilden värmer hela huset (gammalt och dåligt isolerat) OCH ger mys i vardagsrummet via det vattenburna system som från början var till för oljepanna. Jag hade också mögelpåväxt i källaren. Den är borta eftersom tilluften tas från (kall-)källaren så att denna numera ventileras väl när jag eldar i kamin.

Det går att göra mycket bra med kaminer OCH få mys samtidigt.

Mvh

Magnus
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Tomture61
R rollekevin skrev:
Man kan faktiskt ta syret till spisen från torpargrundet, eller utifrån ,ed hjälp av ex. spirorör, vi har en murad spis, så här blir ingen slöseri med den uppvärmda luften för att syresätta vår murade spis.
Du kyler ned din torpargrunden (vintertid) och vår / höst tillför du fukt .
 
Släng i en insats, t ex Peis Jötul 17 A.
Ger 17 kw, minst.
Pust va varmt, om man inte var försiktig med fyrandet

Byggde denna i stället för en kass kakelugn, med tegel o Lecablock.
Riktigt kul projekt.
Då kan du myselda med öppna luckor, och elda för att få det ekonomiskt VARMT med stängda glasade luckor.

Helhäftigt:cool:

Förbränningsluft utifrån.

Är någon intresserad av hur jag gjorde, hur det funkade, och vad jag Skulle ha gjort, så skicka ett mail.

Tror jag kan fixa bilder med bra skärpa.

Inget återvinningssystem eller annat krafs i stugan byggd på 20-talet.
Total kostnad ca 15 000. Idag säkert 20 000:rofl:

Sålde huset..... He, he.... Alltså inget illa menat.
Behövde större boende.

Toni.henriksson@telia.com
 
T
Bonnlurken Bonnlurken skrev:
gillar hur du tänker! Kosta vad de kosta vill liksom :D
Precis! Lite som dom som samlar bilar. Man kan ju bara åka en i taget, men man vill ändå "fånga dom alla!" (sitter och lyssnar på pokemonlåten:giggle:)
 
M magnushasselqvist skrev:
Om du tar inneluft med 20C och använder det som förbränningsluft, och denna förbränningsluft ersätts med invädrad luft som är -10C, så skall det vääldigt mycket till för att den strålningsvärme du får från spisen skall ersätta värmeförlusten pga denna vädring. Ju mer strålningsvärme du vill ha, dess mer vädring blir det. En viss vädring måste du ju ha ändå, men den är nog liten jämfört med vad spisen behöver för att göra dig varm när du sitter framför den. Tyvärr blir resten av huset kallt pga all kallluft som kommer in,
För att ta ett jämförande exempel. Om vi tänker oss att vi låter inkommande kallvatten i huset stå i en cistern ock värmas upp till rumstemperatur innan vi släpper in det i varmvattenberedaren. Då kommer energi gå från husets värmepanna för att värma upp vattnet. Precis som i fallet med tilluften. Sedan skall husets värmepanna värma upp varmvattnet till 60º eller så. Det kommer då att gå åt mindre energi för detta eftersom vattnet inte är behöver värmas lika mycket. Närmare bestämt precis lika mycket som pannan drog extra till husets värmesystem för att värma vattnet till rumstemperatur. I slutändan blir det ingen skillnad. Och precis så blir det med tilluften till en kamin också.

Det finns två sätt att minska förlusteffekten från en kamin. Det ena är att minska luftflödet. Det gör man genom att ha luckor framför eldstaden och kanaler så att all luft hamnar där den gör nytta. Det andra är att sänka temperaturen på rökgaserna. Här kommer då frågan om rökgastemperaturen sjunker för att tilluftens temperatur sjunker. Det gör den kanske lite. Men inte i närheten av lika mycket.
 
Tomture61
H Hybro skrev:
Jo, så är det.

3 ton med skorsten.

Gjuten stor armerad platta i trossbotten ovan stugan bjälklag av spontad Ytong-balk.
Under Ytongbjälklaget gjutet och murat fundament runt den mittersta av de gjuta syllarna.
Gissningsvis minst 2 ton.

- Men. Det är inte vikten eller täljstenen i sig som gör att det inte ryker in.


Om två timmar öppnar jag stora luckan och rakar ned glöden från bakugnen. Ska elda lite inför natten. Då stänger jag draget helt i bakugnens lucka.
Nedersta luckans drag är alltid stängd, förutom visst drag i kanten då lite tätning fattas sen 10 år tillbaks.
Förbränningsluft tas utifrån, som alltid.

Garanterat inga problem med inträngande rök. Sist det hände var i somras i samband med ett våldsamt
regnväder, och oeldad eldstad sen 3 månader.
Var förberedd på detta. Några sidor in i skorstenen, som tändes på.
Lite rök kom då ut genom skorstenens
sotlucka, som snabbt stängdes. Strax var det fullt drag. Riktigt råmade i skorsten och eldstad.

Så jag ställer mig undrande varför det ryker in hos många, typ lite när som helst?

Nu är jag uppväxt med både spisar, kakelugnar, kaminer, köksspis ar och egen murad öppen spis med Jötul Peis 17 A insats (förra huset).
Mycket sällan problem med rökinträngning.

- Så jag förstår inte vad som är orsaken till dessa, tydligen frekventa problem.

- Jag har en besvärlig Electrolux plåtkamin i sommarstugan.
Dock aldrig rökinträngning oavsett när jag kommer dit oavsett väder och årstid.

Sonen har en gammal Husqvarna kamin i sin stuga, aldrig några problem.
Rostfri 130 mm tub, ca 5 meter hög.
Isolerad hela vägen upp förutom nedersta dryga metern.

Har liknande i fristående bastun här hemma. Inga problem.

.
Har klurat ut varför du kan elda med öppen lucka till din eldstad .
Du har ett väldigt lågt undertryck inställt på din FTX anläggning ;)
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Tomture61
A Avemo skrev:
För att ta ett jämförande exempel. Om vi tänker oss att vi låter inkommande kallvatten i huset stå i en cistern ock värmas upp till rumstemperatur innan vi släpper in det i varmvattenberedaren. Då kommer energi gå från husets värmepanna för att värma upp vattnet. Precis som i fallet med tilluften. Sedan skall husets värmepanna värma upp varmvattnet till 60º eller så. Det kommer då att gå åt mindre energi för detta eftersom vattnet inte är behöver värmas lika mycket. Närmare bestämt precis lika mycket som pannan drog extra till husets värmesystem för att värma vattnet till rumstemperatur. I slutändan blir det ingen skillnad. Och precis så blir det med tilluften till en kamin också.

Det finns två sätt att minska förlusteffekten från en kamin. Det ena är att minska luftflödet. Det gör man genom att ha luckor framför eldstaden och kanaler så att all luft hamnar där den gör nytta. Det andra är att sänka temperaturen på rökgaserna. Här kommer då frågan om rökgastemperaturen sjunker för att tilluftens temperatur sjunker. Det gör den kanske lite. Men inte i närheten av lika mycket.
Tilluft genom skorstenen , luften blir förvärmd av rökgasen :geek:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har klurat ut varför du kan elda med öppen lucka till din eldstad .
Du har ett väldigt lågt undertryck inställt på din FTX anläggning ;)
He, he... Försöka duger...
Sambon dammsuger med centraldammsugaren, sen en halvtimme tillbaks.
Jag har köksfläkten på max, ska steka lite gomat. Och eldar samtidigt i kaminen med helt öppen eldstadslucka, bara för mysets skull denna lördagskväll.... Som vanligt.

Inga problem med drag eller äcklig inträngande rök.

Tror Ni mig inte, så kom o svinga en pilsner med bastubad i vedeldad på vintern, när Corona släppt taget.
 
  • En mysig eldstad med öppen lucka och brinnande ved på en lördagskväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person använder en centraldammsugare i ett kök med träskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tilluft genom skorstenen , luften blir förvärmd av rökgasen :geek:
Så kan man absolut öka verkningsgraden. Men det är risk att det är förenat med vissa praktiska svårigheter. Stort jobb för en liten besparing.
 
Tomture61
A Avemo skrev:
Så kan man absolut öka verkningsgraden. Men det är risk att det är förenat med vissa praktiska svårigheter. Stort jobb för en liten besparing.
Om man står i startgroparna över ett kamin / rökrörsbyte så är det inte svårare än med en plåtskorsten utan friskluft .
 
A Avemo skrev:
För att ta ett jämförande exempel. Om vi tänker oss att vi låter inkommande kallvatten i huset stå i en cistern ock värmas upp till rumstemperatur innan vi släpper in det i varmvattenberedaren. Då kommer energi gå från husets värmepanna för att värma upp vattnet. Precis som i fallet med tilluften. Sedan skall husets värmepanna värma upp varmvattnet till 60º eller så. Det kommer då att gå åt mindre energi för detta eftersom vattnet inte är behöver värmas lika mycket. Närmare bestämt precis lika mycket som pannan drog extra till husets värmesystem för att värma vattnet till rumstemperatur. I slutändan blir det ingen skillnad. Och precis så blir det med tilluften till en kamin också.

Det finns två sätt att minska förlusteffekten från en kamin. Det ena är att minska luftflödet. Det gör man genom att ha luckor framför eldstaden och kanaler så att all luft hamnar där den gör nytta. Det andra är att sänka temperaturen på rökgaserna. Här kommer då frågan om rökgastemperaturen sjunker för att tilluftens temperatur sjunker. Det gör den kanske lite. Men inte i närheten av lika mycket.
Hej


OM medeltemperaturen in i skorstenen vore densamma så skulle man behöva elda mer ved när tilluften är -10C än när den är 20C. Men jag är tämligen säker på att den inte är det. Mycket av luften dras ju bara med utan att vara med i förbränningen, och är den luften -10C så blir medeltemperaturen ut lägre. Alltså har vi förlorat mindre energi till kråkorna.

Mvh

Magnus
 
Ja herrejösses...

Tack
Nu förstår jag varför det är så förblånat kallt att åka till fritidshuset och sova där, när det är - 25 grader ute.

Inte undra på att hunden vill ligga under täcket.

Tack för klargörande...
 
M magnushasselqvist skrev:
Mycket av luften dras ju bara med utan att vara med i förbränningen, och är den luften -10C så blir medeltemperaturen ut lägre. Alltså har vi förlorat mindre energi till kråkorna.
Så länge vi pratar en vettig kamin och inte en öppen spis så kommer all luft att passera förbränningszonen och där värmas upp till över 1000º. Vid dessa temperaturer sker en stor del av värmeöverföringen via strålning. Och denna värmeöverföring är mycket olinjär. Värmeöverföringen ökar proportionellt mot temperaturen upphöjd till fyra. Lite högre temperatur leder till mycket högre värmeöverföring. Detta motverkar temperaturhöjningen. Med andra ord kommer inte en ökning av tilluftens temperatur att innebära en lika stor ökning på rökgasens temperatur.

Låt oss nu titta på storleken av effekterna vi pratar om. Här är manual till en kamin: https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9aa3/1541670158246/iav_Contura_35_se.pdf. Där kan vi läsa att den kräver omkring 20 m³ luft per timme. Luft har en densitet på 1,2 kg/m³ och en specifik värmekapacitet på 1 kJ/kg. Vi kan fortsätta med antagandet att det är 20º inne och -10º ute. 20m³/h * 1,2kg/m³ * 1kJ/kg * 30K = 720 kJ/h. Eller ungefär 200W. Om jag har helt fel och tilluften från rummet är en förlust jämfört med att ta den utifrån så kan man spara 200W genom att göra detta. Jämför det med kaminens effekt på 5000W.

Jag är inte ute efter att baktala tilluft utifrån. Det är säkert bra många gånger. Jag vill bara inte att någon skall luras att tro att det ger en märkbar besparing av ved. Fördelarna ligger på annat håll.
 
Nää gubbs...

Begrunda detta, när det gäller problem med inträngande rök, svårt att tända
o s v.
Pissa i kaminen räknas inte.

Jämför med vilken hajpad plåtkamin som helst.

.
 
  • Ritning av en murad kamin, TULIKIVI KTLU 2050, visar flödet av rökgaser markerat med orangea pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.