89 101 läst · 868 svar
89k läst
868 svar
Varför bergvärme?
I ena tråden så klagar du på vattenburna element hur ful dom är i nästa så har du egna elelement.. är det skillnad ellerKentvirulent skrev:
Länka gärna till en eller flera trådar här på bh om folk med sättningar efter borrvärmeKentvirulent skrev:
Luft-luftvärmepump fungerar ganska dåligt i hus med en massa rum och vinklar. Visst, öppen planlösning kan det bli ok.
Jag konverterade från direkt el till vattenburet och bergvärme 2012, men det var helt andra priser då. Rörmokaren ”bodde” här i ca två veckor med all rördragning etc. Men bra blev det.
Direkt el och eluppvärmd varmvattenberedare med flera i hushållet blir ganska många kWh per år. En vanlig villa med två vuxna och två barn lär väl dra 25-30.000 kWh/år, men med bergvärme kanske 10-15.000 kWh/år.
Men luft-luftvärmepump kanske en villa drar 15-20.000 kWh/år. Men min erfarenhet är att värmen blir ojämn om man inte har öppen planlösning. Vilket då ändå medför att man måste ha igång el element i några rum och garage etc.
Jag konverterade från direkt el till vattenburet och bergvärme 2012, men det var helt andra priser då. Rörmokaren ”bodde” här i ca två veckor med all rördragning etc. Men bra blev det.
Direkt el och eluppvärmd varmvattenberedare med flera i hushållet blir ganska många kWh per år. En vanlig villa med två vuxna och två barn lär väl dra 25-30.000 kWh/år, men med bergvärme kanske 10-15.000 kWh/år.
Men luft-luftvärmepump kanske en villa drar 15-20.000 kWh/år. Men min erfarenhet är att värmen blir ojämn om man inte har öppen planlösning. Vilket då ändå medför att man måste ha igång el element i några rum och garage etc.
Det och en varmvattenberedare ger varmvatten och värme.F fsn skrev:
Precis som ett tak ger skydd från kyla, regn och snö oavsett om det är av papp, pannor eller plåt. Eller är det förbjudet att ställa de alternativen mot varandra också? Är ju helt olika saker?
Vad har huset storlek med saken att göra? En stor bergvärmepump är dyrare än en mindre, ett större energiuttag kräver ett dyrare och djupare hål.Kentvirulent skrev:Till viss del. Det jag kommer fram till är att om varje vinter var kall OCH elpriser konstant låg på typ 5-6 kr hela vinter så skulle det vara markant. Men det känns osannolikt.
Sen är det klart det blir skillnad om man ska värma 230 kvm istället för 150 kvm.
23-24 grader inne? Då skulle jag instinktivt vilja sätta på acn, gå runt i kallingar och sova utan täcke. Optimal temp i ett sovrum ligger runt 17-18 grader
17 grader, jag tror vi närmar oss lösningen på problemet nu… Vilken temperatur jag har inne på vintern är helt och hållet min sak och nåt su skall skita i. Jag har fö 31 grader i poolen på sommaren. Det jag ville komma fram till är att jag bränner 6500-7000kWh på uppvärmning och varmvatten om året.
Ja då får vi kanske bestämma oss för att vi bara diskuterar det specifika exemplet du gav, inte bergvärme i allmänhet. Din frågeställning var allmän - varför skulle någon tycka det är en bra ide att installera bergvärme?.Kentvirulent skrev:
Jag antar att du nu insett att det finns tillfällen när bergvärme passar bra och andra tillfällen när det inte gör det och att det är meningslöst att raljera i generella termer.
En LLVP ger värme, det gör en filt också. Är det fel att ställa de alternativen mot varandra, speciellt för dig som tycker 17 grader är optimalt och verkar så jävla snål att 14-15 grader en kall natt säkert är acceptabelt.Kentvirulent skrev:
Ja priserna på sådana här installationer har ju inte följt inflationen direkt. En pump från nibe tex kostade typ 1/3 av vad den gör idag 2019.M m@nge skrev:Luft-luftvärmepump fungerar ganska dåligt i hus med en massa rum och vinklar. Visst, öppen planlösning kan det bli ok.
Alltså 25-30k kwh så måste man ju i 1930-tals hus och ha 23-24 grader samt ta 30 minuters duschar dagligen
Och vad får dig att tro att jag inte räknar på allt?H HenrikHuslöse skrev:
Kom igen nu, ytterst få kan tänka sig att köra dieselvärmare för att värma huset.Den ofrivillige klåparen skrev:
Varför tror du att det normala är att bergvärme förstör tomten och ger sättningar och ruinerad ekonomi? Känner du inte själv att det låter lite knasigt?
Nej du får gärna ställa dem mot varandra om du vill.F fsn skrev:
Jag har aldrig sagt att jag har 17 grader hemma. Däremot är 17-18 grader enligt experter optimalt i ett sovrum. Jag sätter aldrig min fot i ett varmt land i hotell utan ac. Är det 25 grader i sovrummet sover jag inte en blund.
Bodde ett tag i lgh i stan som inte gick att få under 27-28 grader på sommaren (fanns ingen ac att köpa i Sverige då). det var vedervärdigt.
Räcker nog med hus från 60-70-talet. Ja har man tonårsbarn så badas/duschas det en del.Kentvirulent skrev:
En bra sammanfattning är kanske att LLVP är, eller kan vara en mer eller mindre lyckad kompromiss i ett hus som saknar vattenburen värme. Men att bergvärme ger bättre driftsekonomi och ett trevligare inomhusklimat på bekostnad av en något eller mycket högre installationskostnad.
Vad bra. Hur många innedelar har du då till din LLVP med dina 150 m2?Kentvirulent skrev:A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.
I Stockholm kanske vi pratar om max 2-3 veckor totalt med -15 grader om det är en relativt kall vinter. Bor man i Kiruna förstår jag att det blir annorlunda.
Jag är alltid intresserad av att spara pengar jag inte behöver lägga ut. Alla pratar om hur fantastiskt det är med energieffektivisering så då tittar jag på alternativen
Vi bor nu i hus från sent 70-tal. 150kvm. 20-21 grader inne. Många duschar varje dag. 2 vuxna 2 barn. Frånluftsvärmepump med golvburen vattenvärme. El-slingor på i tvättstuga och 2 badrum.M m@nge skrev:
Ligger väl runt 13-14k kwh ex elbilen. 25-30 låter sinnes
Det är Kent predikningar som lärt mig om bergvärme.MathiasS skrev:
Självklart har jag inte dieselvärmare hemma, det är lika idiotiskt som att behöva stödvärma med elelement några veckor per år.