ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad bra. Hur många innedelar har du då till din LLVP med dina 150 m2?
Inga. Denna sitter på landet som är 90 kvm med öppen planlösning. Har fortfarande knappt kört el-elementen där trots -15 grader men har eldat en del

Grannen som har vuxna barn och öppen planlösning tittade på en per våning.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vi bor nu i hus från sent 70-tal. 150kvm. 20-21 grader inne. Många duschar varje dag. 2 vuxna 2 barn. Frånluftsvärmepump med golvburen vattenvärme. El-slingor på i tvättstuga och 2 badrum.

Ligger väl runt 13-14k kwh ex elbilen. 25-30 låter sinnes
Ja men om du hade haft direkt verkande el hade det varit betydligt mer antar jag? Frånluften är väl en energisparande åtgärd?

M m@nge skrev:
Ja men om du hade haft direkt verkande el hade det varit betydligt mer antar jag? Frånluften är väl en energisparande åtgärd?
Nja gamla ägaren som satte in det. Har en luftvärmepump också på ÖV för ac på sommaren.

Borde kort i hus med 2 luftvärmepumpar och el-element. Vi låg runt 16-17k då.

Att köra med LLVP och sedan räkna med att stödvärma med ren el när det blir riktigt kallt, och cop på vp'n går mot 1, är ju en av anledningarna till att man nu inför effektavgift i elnätet. Det måste vara dimensionerat för att klara denna kalla dag för alla som då kör ren el, samtidigt som de 95% av tiden inte använder så mycket el och därmed inte heller finansierar utbyggnaden av nätet för att klara denna kalla dag

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att köra med LLVP och sedan räkna med att stödvärma med ren el när det blir riktigt kallt, och cop på vp'n går mot 1, är ju en av anledningarna till att man nu inför effektavgift i elnätet. Det måste vara dimensionerat för att klara denna kalla dag för alla som då kör ren el, samtidigt som de 95% av tiden inte använder så mycket el och därmed inte heller finansierar utbyggnaden av nätet för att klara denna kalla dag
Är väl en rätt kass llvp om den går ned mot COP 1 vid -15 grader typ? Eller har jag missförstått.

Detta är min llvp på landet;

A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.

Cop 4 vid -25 grader enligt uppgift?

• Gilla
  • Haha
MrWIB och 2 till
  • Laddar…
Med frånluftsvärmepump och kamin förbrukade vi över 14000 kWh per år inkl allt.
Nu när vi har gjort resan och satt in luftvärmepump(ar), satt in FTX, bytt dörrar och fönster och satt in bergvärme förbrukar vi 4800 kWh per år.
1,5 plan 155m² byggt 1984.
Har aldrig lånat pengar till renoveringar.
Bolånet kostar den här månaden 242kr i ränta.
Pengar på börsen blir det oxå, lite drygt 200.000kr när året är slut. 2025 siktar vi på 400.000kr in på börsen.
Vi har även amorterat 220.000kr på bolånet hittills i år.
Tror att bergvärme är en långsiktigt bra investering. Några grannar valde fjärrvärme. Låga driftskostnader gör att vi kan spara mycket pengar eller resa upp allt om vi vill.
Nej gräsmattan är inte heller förstörd efter borrningen. Tror det kostade 1100-1200kr för tillståndsansökan av borrningen. Tog tre dagar att få det beviljat.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Om du räknar med LLVP + stödel så ska du inte bara räkna med att elpriset med stor sannolikhet är högt de timmarna du toppar med elradiatorer utan även att du sannolikt kommer öka din effekttariff.

Kan bli några tusenlappar om året när priserna ser ut att landa på 100kr per kWh/h och månad.

Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
För någon som inte vill diskutera estetik uttrycker du ... väldigt ... starka åsikter om utseendet på vattenradiatorer och dessas tillhörande rörsystem.

Man undrar lite var du placerar dina elradiatorer och hur dessa ser ut.

När det sedan gäller stockholmspriser så är jag förvånad över hur billiga offerterna här i stor-Stockholm är på byggtjänster jämfört med vad jag blivit skrämd till.

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Är väl en rätt kass llvp om den går ned mot COP 1 vid -15 grader typ? Eller har jag missförstått.

Låter som än väldigt bra pump, de siffror jag hittat vid en snabb googling nämner cop 2 för de bästa pumparna.

Men oavsett är principen detsamma, det gör åt mer effekt när utetemperaturen sjunker, om cop på pumpen då samtidigt går ner blir det en drastisk ökning av effektbehovet vilket kräver ett överdimensionerat elnät, vilken någon behöver betala för, nu senast genom införandet av effektavgifter för att bättre spegla vilka faktorer som driver kostnaden i elnätet

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En LLVP ger värme, det gör en filt också. Är det fel att ställa de alternativen mot varandra, speciellt för dig som tycker 17 grader är optimalt och verkar så jävla snål att 14-15 grader en kall natt säkert är acceptabelt.
Now we're talking...hur många filtar går det åt för att värma en normalvilla om man ska installera filtvärme? :)

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
F

Ja det låter rimligt, speciellt då COP uppenbarligen är runt 3-3,1 vid -15. Saknar du helt förmågan att göra en rimlighetsbedömning?

Och hur var det med sättningar vid borrning av bergvärme, ”nåt alla borrare varnade för”. Glömde du bara att följa upp och svara på det?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om du räknar med LLVP + stödel så ska du inte bara räkna med att elpriset med stor sannolikhet är högt de timmarna du toppar med elradiatorer utan även att du sannolikt kommer öka din effekttariff.

Kan bli några tusenlappar om året när priserna ser ut att landa på 100kr per kWh/h och månad.

För någon som inte vill diskutera estetik uttrycker du ... väldigt ... starka åsikter om utseendet på vattenradiatorer och dessas tillhörande rörsystem.

Man undrar lite var du placerar dina elradiatorer och hur dessa ser ut.

När det sedan gäller stockholmspriser så är jag förvånad över hur billiga offerterna här i stor-Stockholm är på byggtjänster jämfört med vad jag blivit skrämd till.
Jag har inga elradiatorer hemma. Däremot på landet. De står i ett förråd om de skulle behövas någon gång

Nissens
Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.

Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.

Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.

Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.

Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.

Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.

Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc

En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.

Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?

300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.

Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?

Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?

Är jag fel ute?
Det du missar helt är att radiatorer och rör etc. Kommer att hålla flera värmepumpars livslängd. Det ökar också värdet på huset med bergvärme och vattenburen värme.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle välja vattenburen uppvärmning alla dar i veckan. Att gå från direktverkande el till luft luft ger ett dragit hus. Om man sedan väljer luft/vatten eller bergvärme beror på var man bor, husets storlek och isoleringsstandard.

• Gilla
Gothwalker
  • Laddar…
ClasseClas
Inga. Denna sitter på landet som är 90 kvm med öppen planlösning. Har fortfarande knappt kört el-elementen där trots -15 grader men har eldat en del

Grannen som har vuxna barn och öppen planlösning tittade på en per våning.
Jag hoppas att du har åtminstone 1 innedel. På landet har vi 2 innedelar på 68 m2 men jag väljer hellre värme via elradiatorerna av komfortskäl. Det blir väldigt likt vattenburen värme via radiatorer.

Sen förstår jag inte varför du pratar om en sommarstuga på 90 m2. Det är ju en ickediskussion att stoppa in bergvärme i en sån stuga. Är det den som är din referensram? Vad har du för villa? Ingen alls?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
du har flera fel i din jämnförelse.
ofta har man ju vattenburet när man väljer bergvärme, så kostnaden blir inte nära som pengarna.
du jämnför ju olika saker.

bergvärme kräver inte bygglov, tomten blir inte totalt demolerad, blir inga sättningar. hålet fungerar alltid annars borras du ju djupare/annan vinkel/ett till.
livslängden är längre.
stora fördelar med komfort men framförallt värmedistrubrition.
gratis kyla på sommaren
ökar fastighetsvärdet
inget underhåll

LLVP har flertalet nackdelar:
dåliga vid låga temperaturer
höga bullernivåer
Fula
dålig värmesitribution - behöver ofta komplettera med andra värmekällor
kräver mycket underhåll
kan ej kyla som bergvärme
Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.

Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.

Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.

Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.

Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.

Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.

Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc

En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.

Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?

300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.

Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?

Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?

Är jag fel ute?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.