ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hoppas att du har åtminstone 1 innedel. På landet har vi 2 innedelar på 68 m2 men jag väljer hellre värme via elradiatorerna av komfortskäl. Det blir väldigt likt vattenburen värme via radiatorer.

Sen förstår jag inte varför du pratar om en sommarstuga på 90 m2. Det är ju en ickediskussion att stoppa in bergvärme i en sån stuga. Är det den som är din referensram? Vad har du för villa? Ingen alls?
Läs inläggen så ser du vad jag har. Detta handlade enkom om grannen. Sommarstugan är en referens för de som hävdar att llvp är värdelösa vid kyla
 
F
F fsn skrev:
Varför stanna vid LLVP… som inte är ett jämförbart alternativ till bergvärme. Med ditt resonemang kan man ju med fördel ekonomiskt räkna hem en bra filt och lite jävlar anamma och glatt humör. Det blir 100k billigare än LLVP och lägre driftskostnader med.
Extra tjock kvalitets vinterjacka och raggsockor: 2000kr.

LVVP:
25 000kr.
😂

Vi satte en luftvatten i skåne och är nöjda, ligger under 7000kwh per år. Bergvärme hade jag svårt att motivera kostnaden för men såklart att det hade varit gött att slippa utedelen. Fula, högljudda och kan isa igen vid storm. De få gånger termometern går under -10 tänder jag en brasa i kaminen. Inte ekonomiskt försvarbart att elda för oss så blir mest för mys. Men absolut en LLVP är mest kostnadseffektiv i den södra halvan av landet men de har ju några nackdelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du har flera fel i din jämnförelse.
ofta har man ju vattenburet när man väljer bergvärme, så kostnaden blir inte nära som pengarna.
du jämnför ju olika saker.

bergvärme kräver inte bygglov, tomten blir inte totalt demolerad, blir inga sättningar. hålet fungerar alltid annars borras du ju djupare/annan vinkel/ett till.
livslängden är längre.
stora fördelar med komfort men framförallt värmedistrubrition.
gratis kyla på sommaren
ökar fastighetsvärdet
inget underhåll

LLVP har flertalet nackdelar:
dåliga vid låga temperaturer
höga bullernivåer
Fula
dålig värmesitribution - behöver ofta komplettera med andra värmekällor
kräver mycket underhåll
kan ej kyla som bergvärme
I det här faller handlade det om konvertering av direkt el.

Luftvärmepump har ac.

Tycker själv att radiatorer och vattenledningar på väggar är fulare än en luftvärmepump.
 
F fsn skrev:
En LLVP ger värme, det gör en filt också.
Ingen av alla mina filtar skapar någon värme, jag har massor av filtar i garderoben och den är inte varmare för det.😮
 
  • Gilla
  • Haha
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
F
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
D
Skaffa eluppvärmda filtar. :)
 
F Fideliox skrev:
Finns med värmeslingor.🤣
Då är den ett elektriskt element 😉
Hyffsat svårt att springa runt i huset med förlängningskabel.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Då är den ett elektriskt element 😉
Hyffsat svårt att springa runt i huset med förlängningskabel.
När man är mobil så använder man en eluppvärmd väst, som drivs med batteri.:)
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
När man är mobil så använder man en eluppvärmd väst, som drivs med batteri.:)
Nänä, man har varmvattenflaskor i särskilda fack i västen!
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
Då undrar vi alla andra i tråden, @Kentvirulent, varför du tycker att luftvärmepump är bra när det finns både elfilt och varmvattenflaskor som är överlägset ekonomiskt?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
I det här faller handlade det om konvertering av direkt el.

Luftvärmepump har ac.

Tycker själv att radiatorer och vattenledningar på väggar är fulare än en luftvärmepump.
Du har ju dock el-element på väggarna ändå som backup sa du... Men de är givetvis otroligt vackra Rembrandt tavlor medans vattenelementen är otroligt fula?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.

Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.

Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.

Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.

Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.

Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.

Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc

En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.

Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?

300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.

Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?

Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?

Är jag fel ute?
Prova att sälja huset och köpa ett med bergvärmepump.

Många tycker jag håller fast vid sina hus obegripligt, länge, bygger ut, renoverar i oändlighet och håller på. Själv har vi på rätt kort tid (i jämförelse) avverkat 3 hus och bygger nu det fjärde.

Smidare att byta hus anser jag, till något man mer vill ha. Och det är ofta ett lyft samt ger en nystart.

I tex USA byter man hus klart oftare än i Sverige.

Största andelningen nu är att EU bestämt att år 2050 skall alla hus ha energiklass A, antagligen med delmål år 2033 energiklass D. Samtliga hus, inte bara nybyggen.
Passa på att sälj nu. Vi har fantastiskt bra regler nu, uppskov med 0% ränta.
 
AXS
Mest ekonomiska är nog ändå att flytta till något mycket mindre och köra 50cm isolering i väggarna.

Då räcker det med värmen från din egen kropp!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
AXS AXS skrev:
Mest ekonomiska är nog ändå att flytta till något mycket mindre och köra 50cm isolering i väggarna.

Då räcker det med värmen från din egen kropp!
För att inte tänka på när man fiser. 😎
 
A ajn82 skrev:
Att köra med LLVP och sedan räkna med att stödvärma med ren el när det blir riktigt kallt, och cop på vp'n går mot 1, är ju en av anledningarna till att man nu inför effektavgift i elnätet.
Inte alls utan det är användningen med elbilarna som forcerat fram det som ursäkt när alla skall ladda sin Tesla med 16 A-säkringarna maxat hela natten igenom i en bostadskvarter.

Hade det varit ett riktigt problem så hade man infört effektavgifter redan när man sålde på husen direktelvärme som alternativ till oljeeldning på slutet av 1970-talet och 1980-talet (för att säkra förbrukningsunderlagen till kärnkraftverken...) - med användning med LLVP så minska man effektförbrukningen med minst hälften till 1/3-del i jämförelse med direktelvärme och många LLVP går heller inte på max. energiförbrukning när det är riktigt kallt under -15 grader C för att de helt enkelt inte kan då deras totalkapacitet sjunker då suggasen är så tunn från evaporatorn att kompressorn inte går på max arbete längre och med detta drar mindre med ström.

De flesta LLVP drar inte mer ström än en 2 kW värmefläkt och bara på en fas - mindre '09/25' LLVP kommer knappt över 1500 Watt som mest medans '12/35' kan dra lite över 2 kW medans '14/41' drar en bit mer och kräver en 13 Amp säkring (med '09/25' menas 9000 BTU eller 2500 W när det gäller storleksklass på LLVP. en tillverkare har '09' för 9000 BTU i sin benämning och annan skriver '25' för 2500 Watt och då menar båda samma kylkapacitet av 2500 Watt vid en typkörning i AC-läge vid standardtemperaturer och brukar också benämnas 'Pdesign' i databladen - effekten avser då kylkapacitet i AC-läge - inte värmeläge då det är något som kom till senare och pådrivet av nordiska länder i europa och kanada i historien på 80, 90 och kanske 2000-talet)

Att ladda en besökande elbil med 3-fas-laddning på 16A säkringar drar nästan dubbelt mer ström än vad jag någonsin toppat när det var kallare än -18 grader C ute - och då har jag 2 st LLVP.
 
Redigerat:
  • Gilla
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.