L Lekmanna skrev:
COP 4 vid - 25? Knappast.

Vår Sumo 35 har cop 1,8 ungefär vid - 25. Och det ska vara en av de bättre vid kallt klimat.
Ja det gäller ju verkligen att skaffa ett system som är optimerat för -15 grader i Stockholm. Förra vintern hände det hela FYRA DYGN att temperaturen någon gång på dygnet var -15 eller kallare. Och då oftast prick -15 eller -16 några timmar mitt på natten.

Tänk om man måste köra el-element i fyra dygn. Vad drar det egentligen? 10 000 kwh?

Bor man i Arvidsjaur är det säkert vettigare. Å andra sidan är det SE1 så elen är alltid snorbillih
 
G
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja det gäller ju verkligen att skaffa ett system som är optimerat för -15 grader i Stockholm. Förra vintern hände det hela FYRA DYGN att temperaturen någon gång på dygnet var -15 eller kallare. Och då oftast prick -15 eller -16 några timmar mitt på natten.

Tänk om man måste köra el-element i fyra dygn. Vad drar det egentligen? 10 000 kwh?

Bor man i Arvidsjaur är det säkert vettigare. Å andra sidan är det SE1 så elen är alltid snorbillih
Oj vad oväntat att du bodde i 08-området. Jag är i chock.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vattenburenvärme höjer värdet på huset, jämfört med direktel och LLVP, Bergvärme är effektivare än Luft/vatten samt har längre hållbarhet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Håller med till 100% är nu på mitt andra hus på 3 år. Kommer inte bo kvar länge till. Konceptet ”här ska du bo tills du blir gammal” ger mig bara ångest.

Det som stör är främst mäklar och ffa lagfartskostnader. Vid tredje försäljningen kan du inte längre skjuta upp beskattning för din första bostads vinst. Du har dessutom ett tak på hur mycket skatt på vinst du får skjuta.

Systemet i Sverige är riggat för att man aldrig ska flytta.

I andra länder, ink USA, betalar man inte lagfartsskatt eller någon skatt på vinst på sin primära bostad. Däremot har man en mycket högre fastighetsskatt. Sverige borde ha minst 1% fastighetsskatt av marknadsvärdet på hus och lgh. Sen slopa lagfarter och skatt på vinst. I samma veva kan man göra den maximala marginalskatten på arbete = maximal kommunalskatt.

I Danmark betalar man 1% upp till 3m dkk och 3% över i fastighetsskatt.

Säger man detta blir villaägare galna och tjatar om hur hemskt det är. Men avsaknaden av fastighetsskatt har bara boostat alla fastighetspriser, istället för att betala fastighetsskatt betalas en jävla massa ränta. Hela landet är dessutom extremt volatilt och räntekänsligt. Mest i hela västvärlden.

I Köpenhamn på bästa adress kostar en lgh hälften av vad den gör i Sthlm. Så kostnaden per mån blir ungefär densamma med fastighetsskatten.

Finansinspektionen har föreslagit exakt det jag skriver likväl. Det hade satt rejäl fart på ekonomin i Sverige. Systemet vi har nu missgynnar produktiva människor.
? ??
Lagfart hakar en del upp sig på. Men det är en rätt liten kostnad eftersom huset går upp i värde och komenserar efter hand kostnaden, tex 5000000 kr blir 75000 kr. Småpengar i sammanhanget? Eller?
Vinstskatt är det inte om man köper nästa hus till högre pris. Ej heller ränta på uppskov numera.

En vän till mig håller att löjla sig med att bygga om och bygga ut. Har hållit på i 12 år konstant att pilla och och fått 4 barn. De får alltså inte plats och måste förändra huset.
Alla kostnader osv. totalt. Mkt smartare att köpa ett annat hus. Men ans fru "vill inte" har bott in sig säger hon. Han är också en toffel. Men en bra vän till mig, bättre vän var han innan han träffade henne. Så är det.
 
L L Jan skrev:
? ??
Lagfart hakar en del upp sig på. Men det är en rätt liten kostnad eftersom huset går upp i värde och komenserar efter hand kostnaden, tex 5000000 kr blir 75000 kr. Småpengar i sammanhanget? Eller?
Vinstskatt är det inte om man köper nästa hus till högre pris. Ej heller ränta på uppskov numera.

En vän till mig håller att löjla sig med att bygga om och bygga ut. Har hållit på i 12 år konstant att pilla och och fått 4 barn. De får alltså inte plats och måste förändra huset.
Alla kostnader osv. totalt. Mkt smartare att köpa ett annat hus. Men ans fru "vill inte" har bott in sig säger hon. Han är också en toffel. Men en bra vän till mig, bättre vän var han innan han träffade henne. Så är det.
Ska du göra 3 flyttar pga skilsmässa/jobb etc på 5 år i kåkar värda 9 msek (snitt i Stockholm) så har du pyntat 500k sek i lagfarter i ren skatt. Småpengar?? Skojar du?

När du köper din fjärde bostad MÅSTE du betala skatt på den första vinsten du gjorde. Du får inte skjuta upp dem längre. Dessutom är taket på all vinst ditt hushåll, dvs du och din fru, har 3 msek. Du får alltså aldrig skjuta mer skatt än 666k.

En pensionär i en villa värd 12 msek som ska köpa en bostadsrätt på ålderns höst får därmed bara skjuta på 1/4 av skatten på försäljningen. Vad händer? Pensionärerna flyttar inte utan sitter kvar i sina kåkar längre än de annars gjort

Alla som bott i villa i Stockholm i 10 år kommer alltså ha STORA belopp de måste skatta på, vinsten över taket får du inte skjuta. Förstår att detta är ett icke-problem i Borlänge och Skövde dock.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 4 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nja man har ju el-elementen kvar för att jämna ut värmen när det är kallt (bor i Sthlm). Antar att din installation var med radiatorer och vattenledningar på väggarna?
Som tidigare sagts, elelement är ju direktverkande, så det blir 4ggr så dyrt, ofta när elen är 4ggr så dyr, så med direktverkande el får man frysa när det är 20 minus, värmepumpen inte räcker och elen är dyr. Eller ha tjock plånbok...
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Sen det här med stabil värme beror ju på huset. Växte upp i ett 1920-tals hus med vattenburet och det var ingen stabil värme någonstans. Ett brännhett element fick kompensera för övriga delar av rummet iom att det blåste rakt igenom kåken.
Jag växte upp i ett hus med -jordvärme- , det var innan bergvärme var populärt, det var ett stort hus, 280kvm boyta plus 140kvm inredd källare. Farsan tyckte oljan blev för dyr och var väldigt tidig med värmepump. Vi behövde aldrig frysa. Bra hållna 20-talshus behöver inte alls vara kalla. Givetvis finns det fuskbyggda 20-talshus, men många är faktiskt rejält byggda och många är tilläggsisolerade.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har nu golvvärme hemma och då pratar vi jämn värme. Förstår att alla nybyggda hus har detta. Är ju överlägset bäst
När jag besöker hus med golvvärme så har jag slagits av 4 saker, 1) det går att ha kallare i luften när fötterna är varma 2) tjocka mattor suger, det blir varmt under mattan. Gillar man mattor ska man inte ha golvvärme 3) Golvvärme på träbjälklag är ganska snabba 4) golvvärme på betonggolv ger ett oerhört trögt system, på gott och ont (ont i att vid väderomslag blir det lätt finsk bastu, gott i att man kan värma på billiga timmar och det håller värmen).

Jag skulle gärna ha golvvärme, men inte som enda värmekälla.
MathiasS MathiasS skrev:
Ja då får vi kanske bestämma oss för att vi bara diskuterar det specifika exemplet du gav, inte bergvärme i allmänhet. Din frågeställning var allmän - varför skulle någon tycka det är en bra ide att installera bergvärme?.

Jag antar att du nu insett att det finns tillfällen när bergvärme passar bra och andra tillfällen när det inte gör det och att det är meningslöst att raljera i generella termer.
Om man förbrukar mycket varmvatten så är en värmepump som driver varmvattnet en god ide. Kent verkar blanda ihop LLVP och LVVP. En LVVP (luft-vatten-värmepump) kan ju ofta också värma varmvattnet. Det kan spara mycket pengar. Med tonårsbarn i familjen så duschas det mycket. Med direktverkande el och 20-30 minuter långa duschar så är det inte orimligt att en dusch kostar 30kr. Om man då räknar hela familjens duschar, vi säger att de vuxna duschar lite kortare, så kan det mycket väl kosta 50-100kr / dag, dvs upp till 3000kr / mån. Med värmepump blir kostnaden snarare under 1000kr. Vi räknar en lägre kostnad på sommaren, men jag tror ändå man kan spara 10.000kr / år för en tonårsfamilj.

Hår kan jag dock tänka mig att vid elpris på 8kr/kwh och -20C där en LVVP tappar effektivitet så kan barnen beordras att ta en kortare dusch. Men jag vill ändå tro att totalt blir det många tusenlappar per år i varmvatten man kan spara med värmepump.

Att LVVP har blivit bättre gör nog att välisolerade hus i södra Sverige och med vuxna som duschar effektivt gör att man troligen inte kan räkna hem en BVP mot en LVVP, speciellt om det är ett hus som inte redan har vattenburen värme.

Något som jag brukar påtala är de som tror att de ska spara 100-tusentals kronor på att byta fönster. Om man med värmepump har en årlig värmekostnad på säg 20.000 kronor är det enormt svårt att spara stora pengar på att byta fönster som står för kanske max 25% av förlusterna. De nya fönstren kanske isolerar dubbelt så bra, men besparingen blir då bara 50% av 25%, dvs 10%. 10% av 20.000 är 2.000kr, nya fönster kostar ofta flera hundra tusen. - sen kan fönstren behöva bytas av andra skäl, men rent ekonomiskt är det sällan en vinst.

Det jag däremot håller med om - alla som har direktverkande el borde direkt sätta in en billig LLVP, en julapump kostar ca 8.000 monterad och klar och det spar man sannolikt in redan första vintern. Jag har monterat en sån julapump som "backup" och kyla. Så här i efterhand skulle jag nog vald en dyrare pump än julan, men principen är samma. LLPV är bra att ha även med bergvärme, som backup och som kyla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det finns mycket här i livet som är ekonomiskt kasst. Semestrar, bil, barn, ett uppvärmt hus, restaurangbesök, tv, toalettpapper, den naiva tron att börsen garanterat ger 7 % årlig avkastning, telefon.

Personligen tycker jag alla luftvärmepumpar är så otroligt fula att de borde vara bygglovspliktiga så att jag som granne kan uttrycka mitt motstånd mot förfulningen av området. Men inte fan skapar jag en gnälltråd på byggahus för det.
Ser du pumparna så tydligt på håll?

Alla kolonilotter och småtomter under 50000kvm borde lösas in av staten och bli grönområden till de som har riktiga fastigheter.
 
D
P Pligg85 skrev:
Ser du pumparna så tydligt på håll?
Ibland syns dom väldigt tydligt. Några här som smällt upp stora aggregat i anslutning till entrén. Men det är inte någon stor sak, jag tycker det är finare utan både ute och inne, men det finns många parametrar att ta hänsyn till, varje hus har sina förutsättningar.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ibland syns dom väldigt tydligt. Några här som smällt upp stora aggregat i anslutning till entrén. Men det är inte någon stor sak, jag tycker det är finare utan både ute och inne, men det finns många parametrar att ta hänsyn till, varje hus har sina förutsättningar.
Finns folk till allt. Till och med några som pryder uppfarten med franska bilar. Då ser jag hellre en kvalitetspump 😂
 
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som tidigare sagts, elelement är ju direktverkande, så det blir 4ggr så dyrt, ofta när elen är 4ggr så dyr, så med direktverkande el får man frysa när det är 20 minus, värmepumpen inte räcker och elen är dyr. Eller ha tjock plånbok...

Jag växte upp i ett hus med -jordvärme- , det var innan bergvärme var populärt, det var ett stort hus, 280kvm boyta plus 140kvm inredd källare. Farsan tyckte oljan blev för dyr och var väldigt tidig med värmepump. Vi behövde aldrig frysa. Bra hållna 20-talshus behöver inte alls vara kalla. Givetvis finns det fuskbyggda 20-talshus, men många är faktiskt rejält byggda och många är tilläggsisolerade.

När jag besöker hus med golvvärme så har jag slagits av 4 saker, 1) det går att ha kallare i luften när fötterna är varma 2) tjocka mattor suger, det blir varmt under mattan. Gillar man mattor ska man inte ha golvvärme 3) Golvvärme på träbjälklag är ganska snabba 4) golvvärme på betonggolv ger ett oerhört trögt system, på gott och ont (ont i att vid väderomslag blir det lätt finsk bastu, gott i att man kan värma på billiga timmar och det håller värmen).

Jag skulle gärna ha golvvärme, men inte som enda värmekälla.

Om man förbrukar mycket varmvatten så är en värmepump som driver varmvattnet en god ide. Kent verkar blanda ihop LLVP och LVVP. En LVVP (luft-vatten-värmepump) kan ju ofta också värma varmvattnet. Det kan spara mycket pengar. Med tonårsbarn i familjen så duschas det mycket. Med direktverkande el och 20-30 minuter långa duschar så är det inte orimligt att en dusch kostar 30kr. Om man då räknar hela familjens duschar, vi säger att de vuxna duschar lite kortare, så kan det mycket väl kosta 50-100kr / dag, dvs upp till 3000kr / mån. Med värmepump blir kostnaden snarare under 1000kr. Vi räknar en lägre kostnad på sommaren, men jag tror ändå man kan spara 10.000kr / år för en tonårsfamilj.

Hår kan jag dock tänka mig att vid elpris på 8kr/kwh och -20C där en LVVP tappar effektivitet så kan barnen beordras att ta en kortare dusch. Men jag vill ändå tro att totalt blir det många tusenlappar per år i varmvatten man kan spara med värmepump.

Att LVVP har blivit bättre gör nog att välisolerade hus i södra Sverige och med vuxna som duschar effektivt gör att man troligen inte kan räkna hem en BVP mot en LVVP, speciellt om det är ett hus som inte redan har vattenburen värme.

Något som jag brukar påtala är de som tror att de ska spara 100-tusentals kronor på att byta fönster. Om man med värmepump har en årlig värmekostnad på säg 20.000 kronor är det enormt svårt att spara stora pengar på att byta fönster som står för kanske max 25% av förlusterna. De nya fönstren kanske isolerar dubbelt så bra, men besparingen blir då bara 50% av 25%, dvs 10%. 10% av 20.000 är 2.000kr, nya fönster kostar ofta flera hundra tusen. - sen kan fönstren behöva bytas av andra skäl, men rent ekonomiskt är det sällan en vinst.

Det jag däremot håller med om - alla som har direktverkande el borde direkt sätta in en billig LLVP, en julapump kostar ca 8.000 monterad och klar och det spar man sannolikt in redan första vintern. Jag har monterat en sån julapump som "backup" och kyla. Så här i efterhand skulle jag nog vald en dyrare pump än julan, men principen är samma. LLPV är bra att ha även med bergvärme, som backup och som kyla.
Det är VÄLDIGT mkt fokus på ”när det är -20 grader” i den här tråden. Bor alla norr om Östersund eller?

Stockholm förra vintern, som var högst normal, hade följande antal dygn där temperaturen (ofta någon timme på natten) som lägst nådde;

-20 grader 0 gånger
-15 grader 4 gånger

Antal dagar med högsta temperatur -10 eller kallare 5 dagar.

Antal dagar med en medeltemperatur under -10 grader. 9 dagar.

Det är i min mening lite märkligt att haka upp sig så enormt på dessa typ 9 dagar per år
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ibland syns dom väldigt tydligt. Några här som smällt upp stora aggregat i anslutning till entrén. Men det är inte någon stor sak, jag tycker det är finare utan både ute och inne, men det finns många parametrar att ta hänsyn till, varje hus har sina förutsättningar.
Vad tycker du om de, i min mening, betydligt mer anskrämliga solcellerna?
 
D
P Pligg85 skrev:
Finns folk till allt. Till och med några som pryder uppfarten med franska bilar. Då ser jag hellre en kvalitetspump 😂
Folk är helt otroliga:D

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vad tycker du om de, i min mening, betydligt mer anskrämliga solcellerna?
Finare med ett fint tegel eller plåttak utan solceller än med. I ny arkitektur kan det passa bättre.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Har kört LLVP + direktverkande el i 15 år, och nu 2 år med nyinstallerat vattenburet system och bergvärme.

Om du vill ha flest kronor över på sista raden, så kör LLVP.

Men om du vill ha komfort, lägre elräkningar, jämnare temperatur i alla rum och källardelen, mindre buller etc. så kör bergvärme. Riktigt nöjd med vår bergvärme än så länge. Ökade temperaturen en grad inomhus jämfört med innan, elräkningen gick samtidigt från 19.500kWh till 9.800kWh per år. Sjukt trött på LLVP som står och blåser och avfrostar en gång i timman.

Nu hade vi tur som hade möjlighet att göra detta rent ekonomiskt. Jag har inte kollat om/hur vi räknar hem detta. Jag ser det mer som att man unnar sig lite lyx.
 
  • Gilla
Skopan och 2 till
  • Laddar…
K Kulibertikus skrev:
Har kört LLVP + direktverkande el i 15 år, och nu 2 år med nyinstallerat vattenburet system och bergvärme.

Om du vill ha flest kronor över på sista raden, så kör LLVP.

Men om du vill ha komfort, lägre elräkningar, jämnare temperatur i alla rum och källardelen, mindre buller etc. så kör bergvärme. Riktigt nöjd med vår bergvärme än så länge. Ökade temperaturen en grad inomhus jämfört med innan, elräkningen gick samtidigt från 19.500kWh till 9.800kWh per år. Sjukt trött på LLVP som står och blåser och avfrostar en gång i timman.

Nu hade vi tur som hade möjlighet att göra detta rent ekonomiskt. Jag har inte kollat om/hur vi räknar hem detta. Jag ser det mer som att man unnar sig lite lyx.
Hur stor är kåken ink biyta? Jag gissar större än 150 kvm totalt?
 
Googlade och här har någon räknat... Men inte på luft-luft utan luft-vatten...
https://www.greenmatch.se/blogg/2015/12/jaemfoer-bergvaerme-och-luft-vattenvaerme

som jag förstår har luft-vatten något kortare livslängd än bergvärme, vilket borde tas med i kalkylen, likaså borde utbyteskostnaden också jämföras, bergvärme behåller man ofta en del av installationen, inkl hålet. Dvs vid nästa byte är sannolikt inte bergvärme dyrare... Kan det vara billigare till och med?

med luft-luft blir givetvis kalkylen en annan. Iom att billigaste luft-luft pumpen kostar 10.000 installerad och klar så blir ju payback tiden oerhört kort. Sannolikt behöver man dock 2-3 pumpar om huset är över 150 kvm, iallafall om man vill ha viss komfort. Ska man ha en utedel och flera innerdelar blir installationen sannolikt rätt komplex. Ljudet är också en faktor med luft-luft.

Men, ägde jag ett välisolerat 80-talshus med relativt öppen planlösning som jag inte tänkt bo i speciellt länge så skulle jag utan tvekan nöja mig med en (eller två) luft-luft. LLVP är ju fantastiska produkter, billiga, perfekta för att spara pengar, snabba att installera, funkar som kyla.

Men moderna hus har väl ändå oftast frånluft VP och golvvärme? Svärföräldrarna har detta på sitt kan det vara snart 15 år gamla hus. Deras VP gick dock sönder för nåt år sen. Det var om jag minns rätt ganska dyrt att byta. Men alla nya hus sen 25 år måste väl ha värmepump från början?
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.