LLVP... Avfrostning tider... COP 1 då.
Nä tacka vet jag fjärrvärme...

Tips till TS: Låt grannen göra vad vill. Låt inte jantelagen stå i vägen 👍

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Googlade och här har någon räknat... Men inte på luft-luft utan luft-vatten...
[länk]

som jag förstår har luft-vatten något kortare livslängd än bergvärme, vilket borde tas med i kalkylen, likaså borde utbyteskostnaden också jämföras, bergvärme behåller man ofta en del av installationen, inkl hålet. Dvs vid nästa byte är sannolikt inte bergvärme dyrare... Kan det vara billigare till och med?

med luft-luft blir givetvis kalkylen en annan. Iom att billigaste luft-luft pumpen kostar 10.000 installerad och klar så blir ju payback tiden oerhört kort. Sannolikt behöver man dock 2-3 pumpar om huset är över 150 kvm, iallafall om man vill ha viss komfort. Ska man ha en utedel och flera innerdelar blir installationen sannolikt rätt komplex. Ljudet är också en faktor med luft-luft.

Men, ägde jag ett välisolerat 80-talshus med relativt öppen planlösning som jag inte tänkt bo i speciellt länge så skulle jag utan tvekan nöja mig med en (eller två) luft-luft. LLVP är ju fantastiska produkter, billiga, perfekta för att spara pengar, snabba att installera, funkar som kyla.

Men moderna hus har väl ändå oftast frånluft VP och golvvärme? Svärföräldrarna har detta på sitt kan det vara snart 15 år gamla hus. Deras VP gick dock sönder för nåt år sen. Det var om jag minns rätt ganska dyrt att byta. Men alla nya hus sen 25 år måste väl ha värmepump från början?
Ja blev nog vanligt runt år 2000.

Nästan alla nya hus har golvvärme och frånluftsvärmepump. Det är sådant jobb med att borra bergvärme och de nya husen är så väl isolerade att det knappt diffar.

Däremot har jag varit på massor av hus byggda 2005-2015 som haft frånluftsvärmepump men bara direkt-el på övervåningen

Från Stabelo:
Hus med bergvärmepump har genomsnitt en värde höjning på nationell nivå med cirka 115 000 kronor.

LLVP: 10 000 kronor.

Bergvärme pump kostar 150.000 så är "förlust" 35.000 kr.

2 st LLVP kostar 50.000 så är "förlust" 40.000 kr.

Vinnaren: Bergvärmepump

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Största fördelen med BVP är komforten. Kan man stå ut med några kalla dagar/veckor varje år är LLVP bra.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja blev nog vanligt runt år 2000.

Nästan alla nya hus har golvvärme och frånluftsvärmepump. Det är sådant jobb med att borra bergvärme och de nya husen är så väl isolerade att det knappt diffar.

Däremot har jag varit på massor av hus byggda 2005-2015 som haft frånluftsvärmepump men bara direkt-el på övervåningen
Kan du förklara vad som är sådant jobb med att borra bergvärme? Det gick betydligt smidigare och snabbare än vad jag hade väntat mig i alla fall.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Från Stabelo:
Hus med bergvärmepump har genomsnitt en värde höjning på nationell nivå med cirka 115 000 kronor.

LLVP: 10 000 kronor.

Bergvärme pump kostar 150.000 så är "förlust" 35.000 kr.

2 st LLVP kostar 50.000 så är "förlust" 40.000 kr.

Vinnaren: Bergvärmepump
Är det gratis att borra hål? Att konvertera till vattenburet?

A Arseface skrev:
Kan du förklara vad som är sådant jobb med att borra bergvärme? Det gick betydligt smidigare och snabbare än vad jag hade väntat mig i alla fall.
Om du bygger ett nytt hus är det ett steg till av många.

Nu är jag ingen expert här men det finns väl ingen fläkt i bergvärmepumpen? Har du en frånluftsvärmepump så får du ju den mekaniska ventilationen ”på köpet” denna måste väl installeras on top av bergvärmepumpen annars?

Det finns ju egentligen inget rätt svar på din fråga eftersom förutsättningarna kan skilja något otroligt beroende på var i landet man bor, vad man har för utgångspunkt i form av system och antal våningsplan och vilka markförutsättningar man har.

I vårt fall var det bästa investeringen vi gjort. Slängde ut en gammal LVVP så vattenburet hade vi redan. Satte in en BV-panna, drog rören i krypgrunden ca 10 meter och borrade ca 3 meter från huset dit man kan i princip köra fram från vägen, behövde återså ca 300x30 cm. Vi har ca 40cm till berg.

Gick från D till A i energiklass, minskade elförbrukningen från 16.000 kWh till 9000 kWh.

Vi är också ljudkänsliga så att ha ett aggregat som står och blåser i tid och otid hade nog kostat oss en del psykologtimmar med.

Men förutsättningarna kan såklart vara helt annorlunda så var och en får räkna på sitt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…

Nu är jag ingen expert här men det finns väl ingen fläkt i bergvärmepumpen? Har du en frånluftsvärmepump så får du ju den mekaniska ventilationen ”på köpet” denna måste väl installeras on top av bergvärmepumpen annars?
Ja, det måste det man men är en liten sak i det hela.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…

Komfortmässigt skulle jag aldrig skaffa en frånluftvärmepump i ett nybyggt hus, skulle gå på ett ftx-system alla dagar i veckan. sen köra en luft/vatten eller bergvöärmepump till detta.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…

jag tror du behöver läsa på om olika värmesystem innan du uttalar dig alltför tvärsäkert

LLVP luft luft värmepump, normalt en utedel med fläkt och en innedel med rör till utedel och fläkt (men inte ventilation)

LVVP luft vatten värmepump. Utedel med fläkt som likt LLVP använder utomhusluften för att "ta" värmen ur. Inomhus är aggregatet vad jag förstår "ganska likt" en normal "panna", dvs med varmvattenberedare och vattenburen (golv eller radiator) värme

BVP (bergvärmepump, finns även samma pump men man lägger slingan i jorden, jordvärme, eller sjön, sjövärme)

FLVP Frånluftsvärmepump, här kombinerar man ventilation, man suger ut inneluften, återvinner värmen och från detta så värmer man vad jag förstår ofta vatten, dvs likt LVVP så är detta en värmepump som man har vattenburen värme, dvs golvvärme eller radiatorvärme.

Du blandar lite här. Du gillar golvvärme, men förespråkar luft-luftvärmepump för att man får ventilation på köpet. Det hänger inte riktigt samman, ditt resonemang.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Komfortmässigt skulle jag aldrig skaffa en frånluftvärmepump i ett nybyggt hus, skulle gå på ett ftx-system alla dagar i veckan. sen köra en luft/vatten eller bergvöärmepump till detta.
Tack, FTX är också ett begrepp som är bra att nämna. Som jag förstår är det då "bara" ventilation men med återvinning, vilket gör att man i mindre utsträckning eldar för kråkorna. Men oftast har man vad jag förstår en separat värmekälla.

När man efterkonverterar ett hus skulle jag tro att individuella förutsättningar styr vilket system som är bäst att gå på. Både ekonomi och komfort. Och om man är ute efter en snabb återbetalning eller en långsiktig investering där man kan gå in med mer kapital. Har man en tajt ekonomi så komemr nog som sagt alltid LLVP vinna då den är så otroligt billig att installera. Och de är ju heller inte dåliga.

• Gilla
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
F
Så gott som alla kataloghus har FLVP ja. En stor anledning är att hustillverkarna kan köpa t ex 1000 pannor hos Nibe för en billig peng. FLVP är det billigaste alternativet för att hustillverkana ska uppfylla kraven för energieffektivitet, ventilation osv. Det betyder inte att det är det bästa däremot..

Vi slängde ut vår FLVP mot en luftvatten. Frånluften skickar vi bara ut till kråkorna numera. Eftersom vi ligger på 7000kwh per år totalt så är inte FTX ens på kartan för oss att skaffa. Finns roligare grejer att lägga pengar på.

Btw FLVP kan brumma rejält, betydligt mer än en LLVP..

K Kvackatore skrev:
Ja, det måste det man men är en liten sak i det hela.
Men då har du ju något som står och brummar?

J JohanLun skrev:
jag tror du behöver läsa på om olika värmesystem innan du uttalar dig alltför tvärsäkert

LLVP luft luft värmepump, normalt en utedel med fläkt och en innedel med rör till utedel och fläkt (men inte ventilation)

LVVP luft vatten värmepump. Utedel med fläkt som likt LLVP använder utomhusluften för att "ta" värmen ur. Inomhus är aggregatet vad jag förstår "ganska likt" en normal "panna", dvs med varmvattenberedare och vattenburen (golv eller radiator) värme

BVP (bergvärmepump, finns även samma pump men man lägger slingan i jorden, jordvärme, eller sjön, sjövärme)

FLVP Frånluftsvärmepump, här kombinerar man ventilation, man suger ut inneluften, återvinner värmen och från detta så värmer man vad jag förstår ofta vatten, dvs likt LVVP så är detta en värmepump som man har vattenburen värme, dvs golvvärme eller radiatorvärme.

Du blandar lite här. Du gillar golvvärme, men förespråkar luft-luftvärmepump för att man får ventilation på köpet. Det hänger inte riktigt samman, ditt resonemang.
Om du läser mitt inlägg ser du att jag skrev frånluftsvärmepump. Förstår inte vad som är oklart med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.