Företag som säljer och installerar pumpar hävdar att man behöver köpa en ny efter 15-20 år.

En kompressor som går sönder efter säg 15 år går dock att byta utan att skrota hela mackapären....
 
V växelventil skrev:
Det är som dom flesta märkena on-off pump som man byter ut,Hade jag tagit en inverter skulle priset bli 10000 extra men jag tror på mer beprövad teknik och vill ha lite mer pover om det blir riktigt kallt.Det blir dom priserna med bil+ 2 personer.
Kostnad för bil får absolut inte tas med som arbetskostnader och dras rot för. De som offererade dig låter som skattefuskare
 
S Staffan-N skrev:
Företag som säljer och installerar pumpar hävdar att man behöver köpa en ny efter 15-20 år.

En kompressor som går sönder efter säg 15 år går dock att byta utan att skrota hela mackapären....
Har du en 20 år gammal pump och byter kompressor för 25k lär den knappast gå i 20 år till.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Man kan ju sitta och gissa beroende på vad grannarna gör eller titta på statistik som finns tillgänglig.

Bergvärmepump 15-20 år
luftvattenpump 15-20 år
frånluftsvärmepump 15-20 år
Luftvärmepump 10-15 år

[länk]
Man räknar nog mer på ca 75000 drifttimmar för en on-off pump och tycker det stämmer bra när man bytt hos kunder.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kostnad för bil får absolut inte tas med som arbetskostnader och dras rot för. De som offererade dig låter som skattefuskare
Hur tänker du nu?Vi måste ju få betalt för den tiden vi sitter i bilen.
 
V växelventil skrev:
Hur tänker du nu?Vi måste ju få betalt för den tiden vi sitter i bilen.
Nej. Servicebil ska faktureras separat. Inte som arbetstimmar.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har du en 20 år gammal pump och byter kompressor för 25k lär den knappast gå i 20 år till.
Varför inte?
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej. Servicebil ska faktureras separat. Inte som arbetstimmar.
precis och det redovisas på firman och inte till kunden.
 
V växelventil skrev:
Varför inte?
Tror det är samma idiotiska regler att fönsterrenovering bara får rot om fönstret renoveras på plats. Feltänk av skattemyndigheten. Men tyvärr tror jag keny har rätt. Men du som kund behöver väl inte fundera på detta, du betalar det som står på fakturan.
 
V växelventil skrev:
precis och det redovisas på firman och inte till kunden.
Här är vi oense. Har svårt att se att ni kan lägga in kostnader för resa som arbetskostnad. Har haft massor sv hantverkare och de flesta har fakturerat servicebil separat. Detta ska inte ge rot avdrag.

Även om ni väljer att fakturera 2 timmar resa är det fortfarande en enorm timpenning ni tar. Nästan 2000 per arbetad timme.
 
J JohanLun skrev:
Tror det är samma idiotiska regler att fönsterrenovering bara får rot om fönstret renoveras på plats. Feltänk av skattemyndigheten. Men tyvärr tror jag keny har rätt. Men du som kund behöver väl inte fundera på detta, du betalar det som står på fakturan.
Ja fast det har hänt att en kund vill ha redovisat resekostnaden och då har dom fått det,
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Här är vi oense. Har svårt att se att ni kan lägga in kostnader för resa som arbetskostnad. Har haft massor sv hantverkare och de flesta har fakturerat servicebil separat. Detta ska inte ge rot avdrag.

Även om ni väljer att fakturera 2 timmar resa är det fortfarande en enorm timpenning ni tar. Nästan 2000 per arbetad timme.
Vill kunden ha resekostdnaden separat så är det inga problem.
 
B Bigfoot skrev:
Jag blev tvungen att kolla om priserna på bergvärmepumpar verkligen tredubblats sedan 2019. 2015 betalade jag 83k för en Nibe 1255-6. (+37k för borrning och installation.) 83k 2015 motsvarar 110k i dagens penningvärde. Idag kan man köpa en Nibe 1255-6 (den nyare versionen) för 82k på K-rauta.

Så nu är jag nyfiken på vilka pumpar som blivit 200% dyrare sedan 2019.
Det är väl så när man inte har läst på eller tycker att en produkt är dålig så har man en förmåga att överdriva dess nackdelar eller tvärt om då ts tror att luft luft har ett cop på 4 vid - 25
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vill kunden ha resekostdnaden separat så är det inga problem.
Handlar inte om kunden utan hur ni nyttjar rot avdraget.

”Skattereduktion för ROT-arbete kan endast medges för arbetskostnaden. Kostnader för exempelvis material, maskiner, restid eller serviceåtaganden ska inte ingå i underlaget för skattereduktion.”

https://www.rvb.se/artiklar/arbetskostnad-for-rot-arbete/

Skrämmande att du inte har koll på detta som entreprenör. Får en ju att tänka på alla miljarder i skattepengar som betalas ut felaktigt.

Med den enorma timpenningen ni fakturerar kanske ni borde kunna sånt här?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror det är samma idiotiska regler att fönsterrenovering bara får rot om fönstret renoveras på plats. Feltänk av skattemyndigheten. Men tyvärr tror jag keny har rätt. Men du som kund behöver väl inte fundera på detta, du betalar det som står på fakturan.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Här är vi oense. Har svårt att se att ni kan lägga in kostnader för resa som arbetskostnad. Har haft massor sv hantverkare och de flesta har fakturerat servicebil separat. Detta ska inte ge rot avdrag.

Även om ni väljer att fakturera 2 timmar resa är det fortfarande en enorm timpenning ni tar. Nästan 2000 per arbetad timme.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Handlar inte om kunden utan hur ni nyttjar rot avdraget.

”Skattereduktion för ROT-arbete kan endast medges för arbetskostnaden. Kostnader för exempelvis material, maskiner, restid eller serviceåtaganden ska inte ingå i underlaget för skattereduktion.”

[länk]

Skrämmande att du inte har koll på detta som entreprenör. Får en ju att tänka på alla miljarder i skattepengar som betalas ut felaktigt.

Med den enorma timpenningen ni fakturerar kanske ni borde kunna sånt här?
Du får väl anmäla oss för det är godkänt i alla år vi har jobbat så och med en kamrat som jobbar med ivt kör på samma vis och blivid godkännt i alla år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.