86 333 läst · 868 svar
86k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 563 inlägg
Det kommer alltid finnas människor som inte tycker det är värt att betala mycket en gång, för att sen ha ett underhållsfritt system som håller länge och med mycket hög komfort.
Håller ni inte med, så kom ihåg att det finns människor där ute som använder Android istället för iPhone. ☺️
Håller ni inte med, så kom ihåg att det finns människor där ute som använder Android istället för iPhone. ☺️
Varför bor du i villa? Du borde bo i en liten hyresrätt om du enbart tittar på det ekonomiska, särskilt när du flyttar så ofta.
vad menar du med godkänt? Skatteverket vet ju inte om att ni fuskar? Ring skatteverket och fråga om det är godkänt att fakturera restid som arbetskostnad och ta rot på det så får du se hur ”godkänt” det är.V växelventil skrev:
Sjukt att jag ska sitta och berätta för dig hur det funkar när du är entreprenör som fakturerar 2000 kr per timme för att skruva lite rör
Enbart för barnens skull och deras skolgång.S sprucetwig skrev:
Så fort de flyttat kommer jag ta en HR på typ Östermalm för 10k i månaden och ha kvar landstället.
Att lägga en massa tid på ett hus tycker jag är hemskt. Finns 1 miljon saker jag hellre lagt min tid på. Mina barn inte minst
Redigerat:
För det första är jag ingen entreprenör (vad har du fått det ifrån?)Jag är anställd. Sedan har jag ringt skattemyndigheten och dom bekräftar vad jag har sagt.Om jag ska byta värmepump hos dig har jag rätt att ta det som arbetskostnad för den tiden det tar att exempel lasta på en värmepump och transportera den hem till dig.Men du är nog ute efter resekostnader för arbetare +bil.Kentvirulent skrev:vad menar du med godkänt? Skatteverket vet ju inte om att ni fuskar? Ring skatteverket och fråga om det är godkänt att fakturera restid som arbetskostnad och ta rot på det så får du se hur ”godkänt” det är.
Sjukt att jag ska sitta och berätta för dig hur det funkar när du är entreprenör som fakturerar 2000 kr per timme för att skruva lite rör
Nu ändrar du det till att det handlar om att frakta och lasta en värmepump. Det har du inte skrivit tidigare utan att ”ni måste få betalt i tiden i bilen”. Det har varit tydligt från dina tidigare inlägg att du talar om restid, inte frakt.V växelventil skrev:För det första är jag ingen entreprenör (vad har du fått det ifrån?)Jag är anställd. Sedan har jag ringt skattemyndigheten och dom bekräftar vad jag har sagt.Om jag ska byta värmepump hos dig har jag rätt att ta det som arbetskostnad för den tiden det tar att exempel lasta på en värmepump och transportera den hem till dig.Men du är nog ute efter resekostnader för arbetare +bil.
Ni har gjort fel i alla år och fått massor av skattepengar felaktigt. ROT är en styggelse och driver bara upp priser som alla andra skattesubventioner och gör att du kan ta 2000 kr per timme vilket är hutlöst för en hantverkstjänst.
Ja, det händer säkert.L L Jan skrev:Prova att sälja huset och köpa ett med bergvärmepump.
Många tycker jag håller fast vid sina hus obegripligt, länge, bygger ut, renoverar i oändlighet och håller på. Själv har vi på rätt kort tid (i jämförelse) avverkat 3 hus och bygger nu det fjärde.
Smidare att byta hus anser jag, till något man mer vill ha. Och det är ofta ett lyft samt ger en nystart.
I tex USA byter man hus klart oftare än i Sverige.
Största andelningen nu är att EU bestämt att år 2050 skall alla hus ha energiklass A, antagligen med delmål år 2033 energiklass D. Samtliga hus, inte bara nybyggen.
Passa på att sälj nu. Vi har fantastiskt bra regler nu, uppskov med 0% ränta.
Om skatteverket säger att det är korrekt varför skulle det vara fel?Det är ju det jag har talat om hela tiden.Vad tror du annars jag menar den tiden i bilen?Hur ska jag annars få dit värmepumpen menar du.Kentvirulent skrev:Nu ändrar du det till att det handlar om att frakta och lasta en värmepump. Det har du inte skrivit tidigare utan att ”ni måste få betalt i tiden i bilen”. Det har varit tydligt från dina tidigare inlägg att du talar om restid, inte frakt.
Ni har gjort fel i alla år och fått massor av skattepengar felaktigt.
Jag brukar titta på antal timmar.H HenrikHuslöse skrev:Jag bor på pendlingsavstånd från Stockholm och har en termometer som loggar data. Lägst 2024 var -24,3 C, 2023 var det -23,9C och 2022 bottnade på -24,2 C.
Du har rätt att det inte är många dagar på året som det är under -15C och inte ens under -10C. 2021-2024 har jag haft 84 dygn med temperaturer på -10C eller lägre. Det är bara fyra veckor om året.
Kallast här nere 2024 var början av Januari och det var ca 24 minusgrade på tidig morgon. Under den dagen var det då ca minus 10. Stor skillnad.
Så ni lägger inte in reskostnad eller servicebil i arbetskostnad om ni inte fraktar en stor värmepump?V växelventil skrev:
Sjuka timpenningar ni tar ut då
Konstigt att hänga på BH forum och fundera på värmepumpar om man är totalt ointresserad av att bo i hus... Men jag tror du är inne på nåt där, ville jag också flytta från mitt hus så snart det bara gick så skulle inte heller jag satsa på långsiktiga lösningar utan köra på billigaste lösning och härda ut även om det inte gav den bästa komforten. Skulle även satsa på att bo i nåt enkelt, billigt och ganska standardmässigt utan krusiduller. Lite som att när man åker buss skiter man ju i vad det är för märke på bussen, köper man en bil funderar man två gånger extra.Kentvirulent skrev:
Kortsiktigt är det väldigt rimligt att välja kortast payback. Även om detta med värdeökning borde kunna ha betydelse också...
Är väl inte konstigt att man ser om sitt boende och investering? Du slutar väl inte städa hemma för att det är tråkigt? Eller tvätta dig?J JohanLun skrev:Konstigt att hänga på BH forum och fundera på värmepumpar om man är totalt ointresserad av att bo i hus... Men jag tror du är inne på nåt där, ville jag också flytta från mitt hus så snart det bara gick så skulle inte heller jag satsa på långsiktiga lösningar utan köra på billigaste lösning och härda ut även om det inte gav den bästa komforten. Skulle även satsa på att bo i nåt enkelt, billigt och ganska standardmässigt utan krusiduller. Lite som att när man åker buss skiter man ju i vad det är för märke på bussen, köper man en bil funderar man två gånger extra.
Kortsiktigt är det väldigt rimligt att välja kortast payback. Även om detta med värdeökning borde kunna ha betydelse också...
Det är väldigt viktigt för mig att jag behåller eller förbättrar husets värde. När barnen är stora ska jag kunna casha in dem big time i de boenden de vill ha. Hur jag bor är givetvis sekundärt mina barn
I bra områden nära stan i Stockholm kostar trevliga hus upp mot 20 msek. Allt under det är i princip bara ett tak över huvudet för mig. Känner noll för husen i sig.
I de områden där man får ett fantastiskt hus för 10-12 msek så är man halvvägs till Kiruna eller Malmö. Där vill jag inte bo.
Av samma anledning avskyr jag att äga en privat bil med allt jäkla tjafs det innebär.
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Ja, det är jättestor skillnad. Det är enstaka timmar under -20 och alltid nattetid. Temperaturen stiger ganska fort när solen går upp. Även om det är från -20 till -10C så att man inte tänker på det själv så gör det skillnad för värmepumparna. Det kan vara skillnaden mellan att den står still och att den levererar med hyfsad COP.H he-peter skrev:
Det är likadant sommartid. Det är enstaka timmar över +30, alltid dagtid. Faktum är att jag har lika många dagar med -10 eller kallare som med +26 eller varmare. Medeltemperaturen över året ligger någonstans mitt mellan dessa extremer.
Vi har inte haft igång luftvärmepumpen på två år. Strängt taget så ger den värme för pengarna endast en period på våren och en på hösten. I ordentligt vinterväder går det åt vansinnigt mycket dyr elektricitet för att få litet värme ur en luftvärmepump. När det är riktigt kallväder kommer det ingen värme överhuvudtaget ur luftvärmepumpen så då måste man likväl ha en annan värmekälla i huset. Varje gång temperaturen dyker under -30 blir det en chock för väldigt många nyfrälsta stackare som har förlitat sig på luftvärmepumpar som enda värmekälla som plötsligt och brutalt får lära sig att utan värme blir det minusgrader inomhus och då spricker vattenrören.
Kort sagt så blev det bättre ekonomi att låta luftvärmepumpen stå och elda med ved när elektricitetspriserna gick upp för två år sedan.
Kort sagt så blev det bättre ekonomi att låta luftvärmepumpen stå och elda med ved när elektricitetspriserna gick upp för två år sedan.
Just städa och tvätta sig slutar man kanske inte göra, men att bygga om värmesystemet är ju rätt långt ifrån att ta sin morgondusch (även om det ena förutsätter det andra)Kentvirulent skrev:
Då känns det ännu mer meningslöst att fundera på om bergvärme är bra eller ej. För ett hus som kostar 20 mille måste väl alla förutsätta bergvärme? Sparar du in på fiber också, och kör mobilt bredband? Köper en Audi A6 med 1.4 liters motor osv? Tänker att tittar man på så dyra hus så förväntas det bästa av värmesystem, ingen snållösning... Jag har inte råd med sådana hus, men nog sjutton tycker jag mig ha råd med bergvärme...Kentkverulant skrev:
Jo, då är nog HR rätt för dig... Eller varför inte hotel?Kentvirulent skrev: