F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Finns som sagt massor av trådar om det på BH. Även på värmepumpsforum. Oavsett hur stor risken är så finns den. Precis som den finns om man dränerar.

Tja på 1,5 år har jag i en Volvo som bara gått 5-6k mil behövt byta; startmotor, batteri, fläkt. Har haft liknande strul med tidigare beg bilar. Även haft en massa strul med splitternya tjänstebilar, men det behöver jag inte bry mig om gudskelov. Samma sak med hus, det är konstant saker som måste fixas, målas, bytas, tvättas, städas.

Hade allra helst velat ha nybyggt hus men finns inga sådana i Sthlm i trevliga områden nära stan.
Du kanske skulle åka taxi och bo på hotel. Det låter så.

Hade du bott i nytt hus så skulle du ha drabbats av byggfusk och överfakturering istället. Vissa drar liksom till sig problem.

Det är en rätt stor skillnad att dränera och att borra ett litet hål som skall stålfodras ner till fast berg +2meter. Det du länkade till skrev inte ett jävla ord om sättningar. Jag tror din kometens och tekniska slutledningförmåga är för begränsad för att hantera dessa frågor på ett korrekt sätt. Det blir liksom lite löjligt i vartannat inlägg.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Är det någon som provat Berg-värme? Är det något att ha? Det finns ca 25000 Berg i Sverige. Kanske är det därför Kent är så anti bergvärme, han har fått dålig Bergvärme?
 
  • Haha
Staffan-N
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Är det någon som provat Berg-värme? Är det något att ha? Det finns ca 25000 Berg i Sverige. Kanske är det därför Kent är så anti bergvärme, han har fått dålig Bergvärme?
Berg i Kent framstår väl snarare som svår och kall än varm?
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
S Staffan-N skrev:
Berg i Kent framstår väl snarare som svår och kall än varm?
En riktig kevlarsjäl.
 
  • Haha
Vindens
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
JAG bor inte i något 20m hus tyvärr. Snarare runt hälften av det. Området är tryggt och bra men totalt osexigt. Ska du ha ett sexigt hus för 10msek som ger någon som helst wow-känsla i min mening behöver du flytta till typ Tierp.
Låter lite som en annan tråd för ett tag sen här. En som totalsågade alla områden utom typ stocksund och djursholm, frugan hans ville bo i nåt annat är 70-tal. Han hade om jag minns rätt knappt råd med ett radhus i Täby, men det var typ det enda område han tyckte dög. Allt annat var trash. Men i täby får man inget sekelskifteshus för 8MSEK, om man lyckas hitta nåt överhuvudtaget. Finns nog procentuellt väldigt få.

Men det är väl okej att vilja bo i HR och satsa på en sommarstuga istället. Barn vill inte gärna vara i en sommarstuga när de är mellan ca 11-18. Jag skulle kunna tänka mig att flytta ut på landet när barnen flyttar hemifrån, jobba på distans 3 dar i veckan och vara ledig resten. Men jag kan även bo kvar där jag bor nu, i en förort till sthlm. För och nackdelar med allt. Men jag vet många som tänker så, när barnen flyger ut skaffar man en liten lägenhet och bor på landet 80% av tiden.
 
Fairlane
Jag kan faktiskt, till skillnad från många andra verkar det som, förstå Kents frågor och tankar. Det är inte huset som han känner är platsen han vill bo på för evigt, och inte huset med stort H. Då vill man kanske inte satsa för mycket utan bara ha något tillräckligt. Bergvärme är bra men nu finns inte förutsättningar som vattenburet sen tidigare så då blir det ekonomiskt svårt, för att inte säga omöjligt, att räkna hem. Alla är olika.

Det är för mig inte konstigare att olika människor gillar olika bilar. Jag har själv rekommenderat en bil till en kompis, en bil jag aldrig skulle köpa själv. Han köpte bilen och var extremt nöjd med den under många år. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är för mig inte konstigare att olika människor gillar olika bilar. Jag har själv rekommenderat en bil till en kompis, en bil jag aldrig skulle köpa själv. Han köpte bilen och var extremt nöjd med den under många år. Inget konstigt med detdet
Samma här. Provkörde en riktig tjejbil, en liten tråkig röd Honda åt en kompis. En bil jag aldrig skulle köpa själv men rekommenderade honom att köpa. Nu flera år senare är han fortfarande förtjust i sin lilla gulliga bil.
Samma sak med uppvärmning.
TS förfasar sig över fula element och rör och ser det som en stor nackdel. Själv tycker jag att vackra radiatorer och snygg synlig rördragning förhöjer värdet på huset. Så redan där har vi en avgörande faktor för eller emot olika värmesystem.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Räkna hem. Det beror på. Köper du det med osexiga som finns, dvs tidigt 70-tal med direktverkande el och fasad i brunmålat trä och mexi, oisolerad bottenplatta med mögel samt badrum och kök i original, och får huset billigt för att de flesta spyr av mögeldoften och de oranga köksluckorna med bruna handtag, givetvis i plast, samt babyblöjematerial i den bruna tapeten med oranga garntrådar i så kan du, om du river och gör om själv, faktiskt få ekonomi i det hela. Beggat kök kan du få på Blocket gratis och då går det faktiskt att gå runt på affären.

Men man får vara typen som fullständigt älskar 70-talet och gillar att renovera själv. Många skulle säga att då köper jag hellre färdigrenoverat och lägger tiden på att sitta i trädgården och grilla, och jag förstår dom.

Det är ju också just tidiga 70-talare, säg perioden 1970-1978 (när man började få ordning på isoleringen) som är den givna kandidaten för bergvärme.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Vi hålls med konvertering av vårat hus till vattenburet med lvvp. Blir en blandning av radiatorer och golvvärme
Hela huset renoveras med.
Mellansverige soutteräng värmer +400 m2

Sitter 2 llvp & det är ju inget annat än konstgjord andning
Blåser o drar med kalla platser trots elelement som ska stödja upp.
Stort plus sommartid dock med AC.
Men ser framemot att kunna slå av dem och skruva bort iaf en ful låda från fasaden.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.

Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.

Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.

Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.

Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.

Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.

Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc

En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.

Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?

300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.

Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?

Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?

Är jag fel ute?
Då är det ju knappast bergvärmepumpen som är den stora utgiften. Om du ska ersätta en befintlig bergvärmepump, med exempelvis en nibe 1255, kostar denna runt 120-150k med installation.

Enbart installation av vattenburna element och borra för bergvärme kommer troligen överstiga priset för enbart värmepumpen. Att du blandar ihop totalentreprenaden till en enskild bergvärmeinstallation, är den verkliga räknefelet i din kalkyl
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du glömmer att den gör varmvatten. Det gör stor skillnad i en stor familj.
Sedan fungerar den lika bra när det är minus 10 ute. Det gör inte en luft/luft. Verkningsgraden för luft/luft sjunker drastiskt när det går under nollan.

Och man demolerar inte tomten. Vi borrade mitt i gräsmattan, syns inte ett spår någonstans.

Men allt beror ju förhållanden. Är du två i hushållet, ett litet hus och bor i Skåne, ser jag ingen anledning till bergvärme.

Två vuxna och fyra barn i en villa på 250 kvadrat i Umeå, då är bergvärme det enda vettiga alternativet.
Typ.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det finns ett (osannolikt) scenario som ger en bättre kalkyl för konvertering och bergvärme och det är om vi skulle få ett väsentligt kallare klimat i framtiden. Då försämras verkningsgraden väsentligt för LLVP.
Det finns en risk att den globala uppvärmningen slår ut golfströmmen och då får vi samma klimat som i Alaska. Så sannolikare än man kunde önska.
 
S Staffan-N skrev:
Tänkte även mycket på typen av hus. I vilken byggnad sätter man in en llvp? Där det inte redan finns ett vattenburet värmesystem. El-element är väl vanligast i fritidshus och kåkar byggda efter 70-talets oljekris. Svårt att hitta ett sånt för 20mil :)
J JohanLun skrev:
Låter lite som en annan tråd för ett tag sen här. En som totalsågade alla områden utom typ stocksund och djursholm, frugan hans ville bo i nåt annat är 70-tal. Han hade om jag minns rätt knappt råd med ett radhus i Täby, men det var typ det enda område han tyckte dög. Allt annat var trash. Men i täby får man inget sekelskifteshus för 8MSEK, om man lyckas hitta nåt överhuvudtaget. Finns nog procentuellt väldigt få.

Men det är väl okej att vilja bo i HR och satsa på en sommarstuga istället. Barn vill inte gärna vara i en sommarstuga när de är mellan ca 11-18. Jag skulle kunna tänka mig att flytta ut på landet när barnen flyttar hemifrån, jobba på distans 3 dar i veckan och vara ledig resten. Men jag kan även bo kvar där jag bor nu, i en förort till sthlm. För och nackdelar med allt. Men jag vet många som tänker så, när barnen flyger ut skaffar man en liten lägenhet och bor på landet 80% av tiden.
Man behöver absolut inte tycka ens boende är sexigt. Jag kan bo i radhus men kommer inte ha någon entusiasm i att stå och spika på det dygnet runt
 
A Arseface skrev:
Jag har konverterar från direktverkande el till vattenburet med bergvärme i Stockholm. Främst gjorde vi det för komforten, vilken var helt värdelös med LLVP och oljefyllda radiatorer. Värmespridningen var ojämn och väldigt obehaglig vilket den inte är med vattenburet, så bara det var värt det för oss. Dessutom låter inomhusdelarna så mycket att man blir galen tillslut och så får man leva med att bli totalt ruinerad och leva i kyla när det är som kallast.

Tycker du överdriver ingreppet på tomten, det enda som hände var att de borrade hål under en eftermiddag och efterföljande dag grävde de ner slangarna så att endast 30-40 cm syns. Samma sak med fula rör och radiatorer. Vi valde att dra rör i undergolvet och sätta nya snygga radiatorer där det ändå satt otroligt fula gamla oljefyllda.

Var hittar du två vettiga LLVP:ar för inklusive installation för 50k? Vår bergvärmepump inklusive installation gick på ca 120k…
Vilket märke på bv satte du in? Hur stort hus? Låter väldigt billigt, vi ska evt konvertera ett 240m2 hus från direktverkande till bv.
Tacksam för svar👍
 
P Pettman skrev:
Det finns en risk att den globala uppvärmningen slår ut golfströmmen och då får vi samma klimat som i Alaska. Så sannolikare än man kunde önska.
Eller tvärs om. Medelhavsklimat eller ... Ingen vet men många gissar. Follow The money.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.