87 919 läst · 868 svar
88k läst
868 svar
Varför bergvärme?
För att poängtera. Har inget emot bergvärme i sig. Däremot svårt att hitta någon vettig ekonomisk kalkyl om man har direkt-el och ska konvertera istället för att sätta in två luftvärmepumpafRandomguy skrev:Då är det ju knappast bergvärmepumpen som är den stora utgiften. Om du ska ersätta en befintlig bergvärmepump, med exempelvis en nibe 1255, kostar denna runt 120-150k med installation.
Enbart installation av vattenburna element och borra för bergvärme kommer troligen överstiga priset för enbart värmepumpen. Att du blandar ihop totalentreprenaden till en enskild bergvärmeinstallation, är den verkliga räknefelet i din kalkyl
Fördelen är väl främst att du kan installera golvvärme utan nämnvärd extrakostnad. Vi har bv installerat i både hus och garage, med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på ovanvåningen. Installerat 2014 och bytt en kompressor som gick på hemförsäkring a:3500kr med allt. Vi har en elförbrukning mellan 800kr-2600kr i månaden, fördelat på 80kvm hus och 120kvm garage.
Min luftvärmepump jag har på landet har bra verkningsgrad vid -15 grader.Jon_Herrljunga skrev:Du glömmer att den gör varmvatten. Det gör stor skillnad i en stor familj.
Sedan fungerar den lika bra när det är minus 10 ute. Det gör inte en luft/luft. Verkningsgraden för luft/luft sjunker drastiskt när det går under nollan.
Och man demolerar inte tomten. Vi borrade mitt i gräsmattan, syns inte ett spår någonstans.
Men allt beror ju förhållanden. Är du två i hushållet, ett litet hus och bor i Skåne, ser jag ingen anledning till bergvärme.
Två vuxna och fyra barn i en villa på 250 kvadrat i Umeå, då är bergvärme det enda vettiga alternativet.
Typ.
A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.
Känns som en 10-15 år gammal sanning att de inte funkar i minusgrader.
Jag bor på 150 kvm i Sthlm. Kan lätt förstå den som bor på 250 kvm i Umeå. I Stockholm var tempen under -15 grader endast 4 gånger i fjol. Aldrig -20.
Samtliga någon timme på natten och sen kanske minus 5 typ på dagen.
I Umeå är det kallare än -15 typ 40-50 dygn per vinter. Och ni är ner mot -35 stundtals. Då är det såklart helt annorlunda
Jo precis men då får du ju riva upp alla golv och lister. Det blir en jäkla kostnad om du inte kör klickgolv från IkeaB bilmekaniker skrev:Fördelen är väl främst att du kan installera golvvärme utan nämnvärd extrakostnad. Vi har bv installerat i både hus och garage, med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på ovanvåningen. Installerat 2014 och bytt en kompressor som gick på hemförsäkring a:3500kr med allt. Vi har en elförbrukning mellan 800kr-2600kr i månaden, fördelat på 80kvm hus och 120kvm garage.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Det är korrekt, men TS fråga var mer om det gick att räkna hem. Både uppvärmning av bostad och varmvatten ligger på plussidan såklart, men på minussidan ligger en stor kostnad.Jon_Herrljunga skrev:
Riktigt så illa är det inte längre med moderna värmepumpar för kallt klimat.Jon_Herrljunga skrev:
Den här bilden är iofs från en reklambroschyr, men visar ändå något:
TS bor på 150 kvmi StockholmJon_Herrljunga skrev:
Ju kallare desto sämre fungerar en luftvärmepump, det är fortfarande en sanning, om än inte lika illa som förr.Jon_Herrljunga skrev:
Varför åka Tesla när en ny Renault kostar 400k mindre? Samma svar, komfort. lr fåfänga tycker nån annan.Kentvirulent skrev:
Ja och vissa vill lägga 250k på en Rolex.H heer skrev:
Skulle aldrig privat köpa en ”premiumbil” om jag inte hade nästan obegränsat med pengar. Jag lägger hellre de pengarna på att kunna dra till Seychellerna eller Miami istället för Kanarieöarna eller Bangkok. Alla är olika.
Frikylan/passiv kylan på sommaren var en stor del i investeringen till bergvärme för mig, fick ner övervåningens temperatur till 23 grader istället för 27 sommaren innan, ”gratis” AC är den bästa AC:n:
...och framförallt, som redan sagts, stora eller dåligt isolerade hus där man bytt oljepanna mot bergvärme för 25 år sen när luftvärmepumparna var mycket sämre... ...där det är dags för utbyte, att då riva bort alla vattenradiatorer, tömma slangarna till borrhålet och sätta upp två luft-luft känns ju fel väg att gå...
Låter dyrt!Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.
Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.
Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.
Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.
Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.
Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?
300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.
Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?
Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?
Är jag fel ute?
Jag har hus byggt 1971, 238 m2
Konverterade från direktel till bergvärme.
Efter ROT och bidrag kostade det mig ca 220.000kr.
För det fick jag:
CTC Gsi 608
14 radiatorer inkl rördragning
150 borrhål.
Knappt några skador i trädgården då det var torrt när det borrades.
Jag tror grannen kan hitta billigare.
Men luft-luft låter!Kentvirulent skrev:
Vi körde det i två år, vi stod inte ut.
Men om inomhusmiljön är oviktig så kör på luft/luft.
Jomen så är det, jag förstår absolut att man kan tänka sig bo i ett radhus och lägga så lite som möjligt på boendet... sen vad man vill göra istället är ju en smaksak, resa, köpa en sportbil, gå i tidig pension... Och visst, skaffar man tristaste radhuset i historien så ökar det väl inte viljan att fixa med huset... Ungefär som om du köper en skoda så kanske du inte står och polerar den varje helg...Kentvirulent skrev:
Jag kan iallafall säga att vårt (större) hus från 1909 är till svärfars stora förtret billigare att driva än deras relativt nya (15ish år tror jag) hus med FLVP och golvvärme, trots att vi har två barn där ena är i tonåren och andra snart är där, vi har det varmare hemma och de eldar minst 2 laddningar i kaminen... Jag tror mycket tack vare BVPn som tidigare ägare satte in. Att deras hus ligger 20 mil söder om huvudstaden gör väl inte saken bättre... Svärfar är av sorten som sagt att gamla hus är dragiga och kalla och dyra i drift. Men han är väldigt händig och har hjälpt oss mycket, och nästan varje projekt har han någon gång sagt "att de byggde så noga, rummet är ju nästan på millimetern kvadratiskt" och "vilken virkeskvalitet de använde här". Sen finns mycket skit med gamla hus som gör dem 3 gånger så jobbiga att renovera som nya hus... Men att de "måste" vara kalla, dragiga och svindyra stämmer inte. Skaffa bergvärme och isolera vinden, byt tätningslister i fönsten så blir det väl så bra mot hus med sämre uppvärmning, sett även med varmvattenproduktionen inräknad...
Med det sagt igen, LLVP är det inget fel på, bästa sättet att med låg investering och kort payback att sänka sina värmekostnader. Likaså 70-talshus, det finns jättemånga fina sådana. Och alla är vi olika.
Jag är inte säker jag skulle valt bergvärme om jag behövt nyinstallera idag, troligen LVVP... Beror förstås på om man behöver låna upp eller har gott om kapital. Slapp jag låna skulle jag nog levt med att få mindre avkastning men haft bergvärme.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
I Stockholm? Kom ihåg att du får lägga på rejält på allt här.L Ladreva skrev:Låter dyrt!
Jag har hus byggt 1971, 238 m2
Konverterade från direktel till bergvärme.
Efter ROT och bidrag kostade det mig ca 220.000kr.
För det fick jag:
CTC Gsi 608
14 radiatorer inkl rördragning
150 borrhål.
Knappt några skador i trädgården då det var torrt när det borrades.
Jag tror grannen kan hitta billigare.
Fick leta i månader för att hitta en målare som tog under 750 kr per timme tex
Luft luft-värmepump fungerar kanon i öppna planlösningar. I övrigt är den helt värdelös som uppvärmningskälla.Kentvirulent skrev:
Då är det bättre att avstå en kompletterande installation till dina elraddar, för de kommer gå varmt oavsett i vinter.