F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är väl inte konstigt att man ser om sitt boende och investering? Du slutar väl inte städa hemma för att det är tråkigt? Eller tvätta dig?

Det är väldigt viktigt för mig att jag behåller eller förbättrar husets värde. När barnen är stora ska jag kunna casha in dem big time i de boenden de vill ha. Hur jag bor är givetvis sekundärt mina barn

I bra områden nära stan i Stockholm kostar trevliga hus upp mot 20 msek. Allt under det är i princip bara ett tak över huvudet för mig. Känner noll för husen i sig.

I de områden där man får ett fantastiskt hus för 10-12 msek så är man halvvägs till Kiruna eller Malmö. Där vill jag inte bo.

Av samma anledning avskyr jag att äga en privat bil med allt jäkla tjafs det innebär.
Av samma anledning avskyr du att äga en privat bil.... exakt vilka anledningar är det, inget du listar ovan är direkt synonymt med det "jävla tjafs" det är att äga en bil. Och exakt vilket "jävla tjafs" är det du pratar om? Jag är ytterst medveten om att det finns betydligt erfarnare bilägare än mig men jag har dock ägt ett 30-40-tal bilar skulle jag tro och vad i själva "jävla tjafset" ligger är för mig rätt oklart. Sannolikheten att det är bristande kompetens och intresse från din sida känns rimligare.

Och hur var det med sättningarna vid borrandet av energibrunn, du har fortfarande inte svarat på det trots extremt starka åsikter i frågan? Finns det risk att det också är bristande kompetens från din sida?
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Just städa och tvätta sig slutar man kanske inte göra, men att bygga om värmesystemet är ju rätt långt ifrån att ta sin morgondusch (även om det ena förutsätter det andra) ;)

Då känns det ännu mer meningslöst att fundera på om bergvärme är bra eller ej. För ett hus som kostar 20 mille måste väl alla förutsätta bergvärme? Sparar du in på fiber också, och kör mobilt bredband? Köper en Audi A6 med 1.4 liters motor osv? Tänker att tittar man på så dyra hus så förväntas det bästa av värmesystem, ingen snållösning... Jag har inte råd med sådana hus, men nog sjutton tycker jag mig ha råd med bergvärme... :)

Jo, då är nog HR rätt för dig... Eller varför inte hotel?
Verkligen inte standard med bergvärme. Många nära stan, tex Bromma eller Gamla Enskede, ligger på rätt små tomter där det är risk för problem om alla borrar bergvärme.

De som köper hus för +20 msek struntar i om elräkningen blir några tusen högre per år. Husen på dessa fastigheter är inte värda mycket. 90% av värdet är marken.

Nej jag kör en tjänstebil som kostar mig 1500 kr per månad ink el. Det är frugans privata bil som strular trots att den bara gått 5-6k mil.

Hade aldrig bränt pengar på en Audi eller Bmw etc privat. Skulle aldrig köpa en heller. Däremot åker jag hellre till Seychellerna än till Benidorm.

Hyresrätt i city och landställe hade jag absolut haft hela livet utan barn. Då slipper jag en privat bil dessutom.
 
F fsn skrev:
Av samma anledning avskyr du att äga en privat bil.... exakt vilka anledningar är det, inget du listar ovan är direkt synonymt med det "jävla tjafs" det är att äga en bil. Och exakt vilket "jävla tjafs" är det du pratar om? Jag är ytterst medveten om att det finns betydligt erfarnare bilägare än mig men jag har dock ägt ett 30-40-tal bilar skulle jag tro och vad i själva "jävla tjafset" ligger är för mig rätt oklart. Sannolikheten att det är bristande kompetens och intresse från din sida känns rimligare.

Och hur var det med sättningarna vid borrandet av energibrunn, du har fortfarande inte svarat på det trots extremt starka åsikter i frågan? Finns det risk att det också är bristande kompetens från din sida?
Finns som sagt massor av trådar om det på BH. Även på värmepumpsforum. Oavsett hur stor risken är så finns den. Precis som den finns om man dränerar.

Tja på 1,5 år har jag i en Volvo som bara gått 5-6k mil behövt byta; startmotor, batteri, fläkt. Har haft liknande strul med tidigare beg bilar. Även haft en massa strul med splitternya tjänstebilar, men det behöver jag inte bry mig om gudskelov. Samma sak med hus, det är konstant saker som måste fixas, målas, bytas, tvättas, städas.

Hade allra helst velat ha nybyggt hus men finns inga sådana i Sthlm i trevliga områden nära stan.
 
En tråd till som snart kvalificerar sig för parodi sidan.
 
  • Gilla
Anders_Tranås och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Finns som sagt massor av trådar om det på BH. Även på värmepumpsforum. Oavsett hur stor risken är så finns den. Precis som den finns om man dränerar.
Jag har frågat om det tidigare... länka till en eller helst flera trådar här på BH om sättningar efter borrning. Vill läsa.......
 
  • Gilla
Anders_Tranås och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
I bra områden nära stan i Stockholm kostar trevliga hus upp mot 20 msek. Allt under det är i princip bara ett tak över huvudet för mig. Känner noll för husen i sig.

I de områden där man får ett fantastiskt hus för 10-12 msek så är man halvvägs till Kiruna eller Malmö. Där vill jag inte bo.
Jag vet inte om jag håller med om att det måste kosta 20MSEK, men billigt är det inte, det är ett som är säkert. Det som är bra är dock att när man köper hus för 20MSEK så kan man skita i om det bvp eller llvp är billigast, det är ju bara köra på det komfortablaste alternativet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hyresrätt i city och landställe hade jag absolut haft hela livet utan barn. Då slipper jag en privat bil dessutom.
Låter som det varit lika bra att inte skaffa barn heller, det är mycket jobb med dem också.

Men du har nog rätt i att priset på värmesystemet eller elräkningen inte spelar någon större roll på hus för 20M. Frågan då varför din granne skulle välja ett skitsystem med två llvp? Om grannhusen kostar 20M. Och alla andra grannar har hus från 1978 med llvp. Låter inte direkt som du bor i Stocksund på beskrivning på hus och värmesystem hos grannarna. Men kanske som i reklamen med snåla rika djävlar som handlar på lidl… ;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om jag håller med om att det måste kosta 20MSEK, men billigt är det inte, det är ett som är säkert. Det som är bra är dock att när man köper hus för 20MSEK så kan man skita i om det bvp eller llvp är billigast, det är ju bara köra på det komfortablaste alternativet.
Skulle nog vilja påstå att i princip samtliga kåkar i Stockholmsområdet som kostar 20mil redan är konverterade från olja till bergvärme på den tiden då luftvärmepumpar var kassa...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Skulle nog vilja påstå att i princip samtliga kåkar i Stockholmsområdet som kostar 20mil redan är konverterade från olja till bergvärme på den tiden då luftvärmepumpar var kassa...
Det finns områden med tex vattenskydd där det kan vara knepigt med tillstånd, men jag håller med. Ingen i såna kåkar vid sina sinnens fulla bruk installerar väl en llvp ?
 
S Staffan-N skrev:
Skulle nog vilja påstå att i princip samtliga kåkar i Stockholmsområdet som kostar 20mil redan är konverterade från olja till bergvärme på den tiden då luftvärmepumpar var kassa...
Ja vi diskuterar alltså ett icke-problem!
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om jag håller med om att det måste kosta 20MSEK, men billigt är det inte, det är ett som är säkert. Det som är bra är dock att när man köper hus för 20MSEK så kan man skita i om det bvp eller llvp är billigast, det är ju bara köra på det komfortablaste alternativet.
Exakt så är det.
J JohanLun skrev:
Låter som det varit lika bra att inte skaffa barn heller, det är mycket jobb med dem också.

Men du har nog rätt i att priset på värmesystemet eller elräkningen inte spelar någon större roll på hus för 20M. Frågan då varför din granne skulle välja ett skitsystem med två llvp? Om grannhusen kostar 20M. Och alla andra grannar har hus från 1978 med llvp. Låter inte direkt som du bor i Stocksund på beskrivning på hus och värmesystem hos grannarna. Men kanske som i reklamen med snåla rika djävlar som handlar på lidl… ;)
Sluta nu. Barn ger fantastiskt mycket och är det bästa som hänt mig såklart. Även om det är jobbigt ibland.

JAG bor inte i något 20m hus tyvärr. Snarare runt hälften av det. Området är tryggt och bra men totalt osexigt. Ska du ha ett sexigt hus för 10msek som ger någon som helst wow-känsla i min mening behöver du flytta till typ Tierp.
 
J JohanLun skrev:
Det finns områden med tex vattenskydd där det kan vara knepigt med tillstånd, men jag håller med. Ingen i såna kåkar vid sina sinnens fulla bruk installerar väl en llvp ?
Tänkte även mycket på typen av hus. I vilken byggnad sätter man in en llvp? Där det inte redan finns ett vattenburet värmesystem. El-element är väl vanligast i fritidshus och kåkar byggda efter 70-talets oljekris. Svårt att hitta ett sånt för 20mil :)
 
Excel
Att stoppa in en brummande luft/vatten i en 20 miljonersvilla är bara sunkigt. Bättre med bergvärme, bra komfort, driftsäker, frikyla, och bara tuffar på. Samma gäller luft/luft. Vem monterar en ful innedel och en lika ful utedel som ständigt isar igen….

Om pengarna inte har någon betydelse skulle jag föredra oljeeldat.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kostnad för bil får absolut inte tas med som arbetskostnader och dras rot för. De som offererade dig låter som skattefuskare
När det gäller värmepumpar så gör man schablonavdrag på hela totalkostnaden inkl bil.
Luft/luft och luften har lite mindre schablonavdrag än bergvärme.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
En till sak med betgvärme som många missar.

Ja, om du gett 20 millar för ett renoverat 30-talshus i Bromma har du troligen pengar. Men då vill du troligen kunna njuta av ordentlig värme mitt i vintern.

Detta drar med direkt el mycket effekt. Inte omöjligt att man i framtiden får begränsningsr på hur mycket eleffekt huset får dra.

Och om du vill kunna köra på batteri när blackouter a rullar över stan är detta lättare med BVP. Även om du har 4 st 13kWh batterier. Eller generator I källaren.

Sedan ställer kommunerna krav på minst 10 meter mellan energibrunnarna, ibland mer, så skaffa bergvärme medans du kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.