Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja priserna på sådana här installationer har ju inte följt inflationen direkt. En pump från nibe tex kostade typ 1/3 av vad den gör idag 2019
Jag blev tvungen att kolla om priserna på bergvärmepumpar verkligen tredubblats sedan 2019. 2015 betalade jag 83k för en Nibe 1255-6. (+37k för borrning och installation.) 83k 2015 motsvarar 110k i dagens penningvärde. Idag kan man köpa en Nibe 1255-6 (den nyare versionen) för 82k på K-rauta.

Så nu är jag nyfiken på vilka pumpar som blivit 200% dyrare sedan 2019.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Om du läser mitt inlägg ser du att jag skrev frånluftsvärmepump. Förstår inte vad som är oklart med det?
Jo, sista inlägget, får ge dig rätt där. Men tidigare har du pratat om luftvärmepump och golvvärme.

Man behöver vara tydlig, luftvärmepump menar man oftast luft-luft, men är det luft-vatten, frånluft osv så bör man skriva det.

Det jag tror du vill komma åt här, som jag även tror du har delvis rätt i, är att bergvärme var tidigare mycket mer effektivt än de pumpar som tar sin värme från uteluften, men tekniken har gått framåt så att luft (-luft / vatten) har blivit mycket bättre. Sett till strikt ekonomiska överväganden så är därför BVP mindre lönsamt idag. Men många har redan ett hus med radiatorer / golvvärme och ett borrat hål. Att då byta till något annat är att gå över ån efter vatten.

Likaså saknar många ett vattenburet system, som fördyrar alternativen med vattenburen värme. Eller inte vill ha vattanburet för att man delar av året vill kunna kallställa. Då är luft-luft ett ok alternativ.

Ju större värmebehov (stora hus, hus med sämre isolering, pooler osv) destå större lönsamhet att sätta in berg/jord/sjövärme. Procenten för den minskade kostnaden över tid på en stor energiåtgång gör det mer lönsamt. En attefallare kan man aldrig motivera bergvärme, rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är väl en rätt kass llvp om den går ned mot COP 1 vid -15 grader typ? Eller har jag missförstått.

Detta är min llvp på landet;

A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.

Cop 4 vid -25 grader enligt uppgift?
Nog för att en modern luft/luft är bättre i kyla än en äldre modell och jag uppskattar verkligen dem, men cop 4 vid -25 tror jag inte på. Det som står för exempelvis Mitsubishi Sumo är SCOP 4.1 för kallt klimat, vilket är något annat än att den har COP 4 vid -25.

Sen kan det nog vara svårt att räkna hem hela investeringen med installation av rör och element om man redan idag sitter på elelement, om man bara tittar på elkostnad. Husets värde lär stiga av att ha ett system med vattenburen värme skulle jag tro, men ska man bo i huset länge så kvittar ju det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men då har du ju något som står och brummar?
I vårt fall sitter den i teknikrummet där BV-pumpen står men den låter ingenting.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja det gäller ju verkligen att skaffa ett system som är optimerat för -15 grader i Stockholm. Förra vintern hände det hela FYRA DYGN att temperaturen någon gång på dygnet var -15 eller kallare. Och då oftast prick -15 eller -16 några timmar mitt på natten.

Tänk om man måste köra el-element i fyra dygn. Vad drar det egentligen? 10 000 kwh?

Bor man i Arvidsjaur är det säkert vettigare. Å andra sidan är det SE1 så elen är alltid snorbillih
Jag bor på pendlingsavstånd från Stockholm och har en termometer som loggar data. Lägst 2024 var -24,3 C, 2023 var det -23,9C och 2022 bottnade på -24,2 C.

Du har rätt att det inte är många dagar på året som det är under -15C och inte ens under -10C. 2021-2024 har jag haft 84 dygn med temperaturer på -10C eller lägre. Det är bara fyra veckor om året.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ok. Men jag räknar på Stockholmspriser. Lägg alltid på 20% då.

Vi har en ny llvp från Mitsubishi och utedelen är knäpptyst. Har aldrig hört den inne i huset. Ute hörs den något på vintern men knappt.

På landet kör vi bara llvp och el. Har aldrig märkt skillnad på komforten direkt mot hemma.
Vilken llvp har du?Nog håller dom flesta bv-pumparna mer än 15-20 år innan det blir dags att byta och oftas blir det en utbutespump man tar och kostar inte sådana priser som du nämner . Bytte min i januari i år.
 
  • Offert för byte av värmepump, Thermia Legend 8 kW, med specificerat pris, rotavdrag och inkluderade tjänster som installation och skrotning av befintlig pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag bor på pendlingsavstånd från Stockholm och har en termometer som loggar data. Lägst 2024 var -24,3 C, 2023 var det -23,9C och 2022 bottnade på -24,2 C.

Du har rätt att det inte är många dagar på året som det är under -15C och inte ens under -10C. 2021-2024 har jag haft 84 dygn med temperaturer på -10C eller lägre. Det är bara fyra veckor om året.
Då bor du i ett ruggigt köldhål. Jag utgår från officiell statistik och den stämmer väl med min upplevelse från norra Stockholm.

Uppsala tex är känt för att vara kallare än Stockholm och de hade två nätter med -20 i jan i år
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Vilken llvp har du?Nog håller dom flesta bv-pumparna mer än 15-20 år innan det blir dags att byta och oftas blir det en utbutespump man tar och kostar inte sådana priser som du nämner . Bytte min i januari i år.
Snittlivslängd för en bergvärmepump är 15-20 år vad jag kan läsa mig till.

Jag har Nibe F750.

Min nära vän bytte bv-pump i våras. Nära 150k med den gamla bort. Men då stod den också i en rätt meckig källare (som många gör). Men du kan nog dra av 20% om du bor utanför Sthlm
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Snittlivslängd för en bergvärmepump är 15-20 år vad jag kan läsa mig till.

Jag har Nibe F750.

Min nära vän bytte bv-pump i våras. Nära 150k med den gamla bort. Men då stod den också i en rätt meckig källare (som många gör). Men du kan nog dra av 20% om du bor utanför Sthlm
Nja då är det nog ingen ÅF för det märket för det ska inte skilja så mycket i pris.Har man en utbytespump så tar det inte mer än 1 dag att byta med en röris och elektriker och då byts både säkerhetsbrytaren och utomhusgivaren.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nog för att en modern luft/luft är bättre i kyla än en äldre modell och jag uppskattar verkligen dem, men cop 4 vid -25 tror jag inte på. Det som står för exempelvis Mitsubishi Sumo är SCOP 4.1 för kallt klimat, vilket är något annat än att den har COP 4 vid -25.

Sen kan det nog vara svårt att räkna hem hela investeringen med installation av rör och element om man redan idag sitter på elelement, om man bara tittar på elkostnad. Husets värde lär stiga av att ha ett system med vattenburen värme skulle jag tro, men ska man bo i huset länge så kvittar ju det.
Enligt SBAB går hus med bergvärme för runt 100k mer i snitt än utan så till viss del ja
 
V växelventil skrev:
Nja då är det nog ingen ÅF för det märket för det ska inte skilja så mycket i pris.Har man en utbytespump så tar det inte mer än 1 dag att byta med en röris och elektriker och då byts både säkerhetsbrytaren och utomhusgivaren.
Alltså jag har inte bytt någon bergvärmepump. Det var en nära vän. Vet inte vilken modell han hade
 
V växelventil skrev:
Vilken llvp har du?Nog håller dom flesta bv-pumparna mer än 15-20 år innan det blir dags att byta och oftas blir det en utbutespump man tar och kostar inte sådana priser som du nämner . Bytte min i januari i år.
så bergvärmepumpen inklusive allt material kostade alltså 60k lite drygt och 35k var arbetskostnad?

Utan att vara expert så låter det som en rätt billig/enkel pump.

35k för 1 arbetsdag för 2 personer? 2200 kr per timme? Rimligt! :-D
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Snittlivslängd för en bergvärmepump är 15-20 år vad jag kan läsa mig till.
Som jag förstår håller en BVP ofta betydligt längre än LVVP och definitivt längre än LLVP.

När en BVP blir 20 år så kan man nog förvänta sig visst underhåll och reparationer. Många väljer väl då om en ny mer effektiv pump går att få för ca 80-100k att byta pump istället för att reparera.

Men jag vet många som har pumpar som är över 20 år som snurrar på.

Men även LLVP kan ju hålla länge (men kanske inte lika länge) om man sköter underhållet.

Jag tror tidigare ägare i vårt hus satte in vår BVP 2006. Jag hoppas den håller ett par år till, men mentalt börjar jag nog ställa in mig på att det är bättre att byta än att reparera. Om man måste köpa en ny pump i panik kan det nog bli dyrt, men planerat byte kan man nog ta in fler offerter och leta bra pris.
 
J JohanLun skrev:
Som jag förstår håller en BVP ofta betydligt längre än LVVP och definitivt längre än LLVP.

När en BVP blir 20 år så kan man nog förvänta sig visst underhåll och reparationer. Många väljer väl då om en ny mer effektiv pump går att få för ca 80-100k att byta pump istället för att reparera.

Men jag vet många som har pumpar som är över 20 år som snurrar på.

Men även LLVP kan ju hålla länge (men kanske inte lika länge) om man sköter underhållet.

Jag tror tidigare ägare i vårt hus satte in vår BVP 2006. Jag hoppas den håller ett par år till, men mentalt börjar jag nog ställa in mig på att det är bättre att byta än att reparera. Om man måste köpa en ny pump i panik kan det nog bli dyrt, men planerat byte kan man nog ta in fler offerter och leta bra pris.
Man kan ju sitta och gissa beroende på vad grannarna gör eller titta på statistik som finns tillgänglig.

Bergvärmepump 15-20 år
luftvattenpump 15-20 år
frånluftsvärmepump 15-20 år
Luftvärmepump 10-15 år

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...tvarmepump/hur-lange-haller-en-luftvarmepump/
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
så bergvärmepumpen inklusive allt material kostade alltså 60k lite drygt och 35k var arbetskostnad?

Utan att vara expert så låter det som en rätt billig/enkel pump.

35k för 1 arbetsdag för 2 personer? 2200 kr per timme? Rimligt! :-D
Det är som dom flesta märkena on-off pump som man byter ut,Hade jag tagit en inverter skulle priset bli 10000 extra men jag tror på mer beprövad teknik och vill ha lite mer pover om det blir riktigt kallt.Det blir dom priserna med bil+ 2 personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.