ta golvvärme då, mycket snyggare bättre komfort, jämnare temperatur.

luftvärmepump har värdelös AC som är extremt dyr i drift.
Bergvärme har gryms AC som kostar i princip inget alls att köra som dessutom gör att din bergvärme blir effektivare på vintern att värma.
så med andra ord blir den den bara bättre ju mer du använder AC:N
 
En luftvärmepump har hög kylkapacitet när det behövs och mycket hög verkningsgrad i svenskt klimat. Kostar knappt något att svalka huset på sommaren för elförbrukningen blir så låg.
 
  • Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad du fått för dig att LLVP skulle vara dåliga på AC-läge - det är som AC de är byggda för, värmepumpsmöjlighet är något som trycktes på från norden senaste 30 åren och är tilläggsfunktion som blivit standard då i varma länder har man mycket lite förståelse varför man skall blåsa in värme i rummet..

Titta du i datablade för moderna LLVP så är COP-värden på kyldrift bättre än värmepumpsdrift - också för att temperaturdiffen mellan insida och utsida är rätt liten i jämförelse med att arbeta i värmepumpsläge.

I sverige med relativt få graders temperaturskillnad (29 grader C utomhus - 24 grader C önskat inomhus) och när det var som varmast i somras så drog LLVP typ 130 -150 Watt under gång och dessutom stängde av sig emellanåt, och så låg effektnivå kan den inte köra i värmeläge utan minst 310 Watt.

I jämförelse med LLVP/split så är portabla AC med stor luftslang patetiskt dåliga i verkningsgrad som AC med förbrukning +750-1000 Watt kontinuerligt och det kyler ändå inte tillräckligt bra... (jag har två stycken sedan boende i lägenhet så jag har mycket god uppfattning i vad de klarar)
 
  • Gilla
Swedejohn och 6 till
  • Laddar…
G
Varför köper man en Volvo och inte en Dacia.

Jag skulle aldrig bo i eller köpa ett hus utan vattenburen värme, det är för mig Volvon jag är beredd att betala för.
 
  • Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Du har ju dock el-element på väggarna ändå som backup sa du... Men de är givetvis otroligt vackra Rembrandt tavlor medans vattenelementen är otroligt fula?
Nej grannen har det. Läs trådstart
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är väl en rätt kass llvp om den går ned mot COP 1 vid -15 grader typ? Eller har jag missförstått.

Detta är min llvp på landet;

A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.

Cop 4 vid -25 grader enligt uppgift?
COP 4 vid - 25? Knappast.

Vår Sumo 35 har cop 1,8 ungefär vid - 25. Och det ska vara en av de bättre vid kallt klimat.
 
  • Graf över COP och effekt för Mitsubishi MSZ-RW25VG, med temperaturer från -30 till +15 °C. Visar mätdata och polysviter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Ja har man inget vattenburet system så kanske bergvärme blir svårt att räkna hem.
Men har man vattenburet och en gammal oljepanna eller dyl som skall bytas så är det väl det bästa alternativet.

Installera.
Slå på strömmen.
Trimma in.
Vänta 20-25 år.
Köp ny.

Rätt så enkelt.
Värmer upp alla rum utan att dörrar osv behöver stå öppna.
Ger även varmvatten i kranen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta golvvärme då, mycket snyggare bättre komfort, jämnare temperatur.

luftvärmepump har värdelös AC som är extremt dyr i drift.
Bergvärme har gryms AC som kostar i princip inget alls att köra som dessutom gör att din bergvärme blir effektivare på vintern att värma.
så med andra ord blir den den bara bättre ju mer du använder AC:N
Jämnare temperatur behöver det verkligen inte bli. Speciellt om den är ingjuten i plattan och huset är ett lätt trähus.
Temperaturtrögheten i plattan är då betydligt högre än de lätta träregelväggarna och de kommer att hamna i osynk vid variationer i utomhustemeraturen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
frikyla är mycket effektivare.
dessutom gör det din bergvärme även bättre och effektivare
J Josth skrev:
En luftvärmepump har hög kylkapacitet när det behövs och mycket hög verkningsgrad i svenskt klimat. Kostar knappt något att svalka huset på sommaren för elförbrukningen blir så låg.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skulle lätt hosta upp 100 lök bara för att få slippa den fula plast/plåtlådan utanför huset.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
och 100 lök till för att slippa oljudet när man går runt i grannskapet
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle lätt hosta upp 100 lök bara för att få slippa den fula plast/plåtlådan utanför huset.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Gillar du inte industrilooken med värmerör strax under innertaket och nerstick till varje radiator? Du måste vara en sådan där stockholmare eller vad det heter som har dörr till toaletten med.

Gäller det konvertering till vattenburet och installation av BVP blir det de summor du nämner. Värt det? Tja, vad kostade krokodilskinninredningen i din nya Storebro Royal Cruiser?

Alltså, min fru är EXTREMT frusen. Hela hennes kropp gör ont om jag bara har LLVP. Så för oss blir det att konvertera. Nu i det nya huset måste jag ändå riva upp golven pga mögel och då är det inte så mycket extra jobb att dra golvvärme eller slingor till radiatorer.

Återstår då BVP. Jaaaa, 200 papp är mycket pengar men som sag för oss gäller att frugan vill ha 25-27 grader inomhus för att må bra och då får man ta i med det grova artilleriet.

Föredelen med BVP är alltså att du kan fläska på obegränsat oavsett utomhustemperatur utan att det kostar skjortan. Hade det bara gällt mig själv hade jag nöjt mig med LLVP men jag har en lite speciell situation.

För normala behov håller jag med dig, dagens LLVP har kommit långt och enligt mig räcker de i princip (oavsett vad belackarna säger) som enda värmekälla. Installera en kamin för att stötta de kallaste dagarna.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
LLVP har flertalet nackdelar:
dåliga vid låga temperaturer
höga bullernivåer
Fula
dålig värmesitribution - behöver ofta komplettera med andra värmekällor
kräver mycket underhåll
kan ej kyla som bergvärme
Har inte en llvp kyla?
De flesta som installerar bergvärme använder inte frikyla som kräver fläktkonvektorer som är kopplade med bergvärmepumpen..
Detta är inte gratis att installera och är inte lika kraftigt i kylningen som en ac i en llvp..
 
Redigerat:
L L Jan skrev:
Prova att sälja huset och köpa ett med bergvärmepump.

Många tycker jag håller fast vid sina hus obegripligt, länge, bygger ut, renoverar i oändlighet och håller på. Själv har vi på rätt kort tid (i jämförelse) avverkat 3 hus och bygger nu det fjärde.

Smidare att byta hus anser jag, till något man mer vill ha. Och det är ofta ett lyft samt ger en nystart.

I tex USA byter man hus klart oftare än i Sverige.

Största andelningen nu är att EU bestämt att år 2050 skall alla hus ha energiklass A, antagligen med delmål år 2033 energiklass D. Samtliga hus, inte bara nybyggen.
Passa på att sälj nu. Vi har fantastiskt bra regler nu, uppskov med 0% ränta.
Håller med till 100% är nu på mitt andra hus på 3 år. Kommer inte bo kvar länge till. Konceptet ”här ska du bo tills du blir gammal” ger mig bara ångest.

Det som stör är främst mäklar och ffa lagfartskostnader. Vid tredje försäljningen kan du inte längre skjuta upp beskattning för din första bostads vinst. Du har dessutom ett tak på hur mycket skatt på vinst du får skjuta.

Systemet i Sverige är riggat för att man aldrig ska flytta.

I andra länder, ink USA, betalar man inte lagfartsskatt eller någon skatt på vinst på sin primära bostad. Däremot har man en mycket högre fastighetsskatt. Sverige borde ha minst 1% fastighetsskatt av marknadsvärdet på hus och lgh. Sen slopa lagfarter och skatt på vinst. I samma veva kan man göra den maximala marginalskatten på arbete = maximal kommunalskatt.

I Danmark betalar man 1% upp till 3m dkk och 3% över i fastighetsskatt.

Säger man detta blir villaägare galna och tjatar om hur hemskt det är. Men avsaknaden av fastighetsskatt har bara boostat alla fastighetspriser, istället för att betala fastighetsskatt betalas en jävla massa ränta. Hela landet är dessutom extremt volatilt och räntekänsligt. Mest i hela västvärlden.

I Köpenhamn på bästa adress kostar en lgh hälften av vad den gör i Sthlm. Så kostnaden per mån blir ungefär densamma med fastighetsskatten.

Finansinspektionen har föreslagit exakt det jag skriver likväl. Det hade satt rejäl fart på ekonomin i Sverige. Systemet vi har nu missgynnar produktiva människor.
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Gillar du inte industrilooken med värmerör strax under innertaket och nerstick till varje radiator? Du måste vara en sådan där stockholmare eller vad det heter som har dörr till toaletten med.

Gäller det konvertering till vattenburet och installation av BVP blir det de summor du nämner. Värt det? Tja, vad kostade krokodilskinninredningen i din nya Storebro Royal Cruiser?

Alltså, min fru är EXTREMT frusen. Hela hennes kropp gör ont om jag bara har LLVP. Så för oss blir det att konvertera. Nu i det nya huset måste jag ändå riva upp golven pga mögel och då är det inte så mycket extra jobb att dra golvvärme eller slingor till radiatorer.

Återstår då BVP. Jaaaa, 200 papp är mycket pengar men som sag för oss gäller att frugan vill ha 25-27 grader inomhus för att må bra och då får man ta i med det grova artilleriet.

Föredelen med BVP är alltså att du kan fläska på obegränsat oavsett utomhustemperatur utan att det kostar skjortan. Hade det bara gällt mig själv hade jag nöjt mig med LLVP men jag har en lite speciell situation.

För normala behov håller jag med dig, dagens LLVP har kommit långt och enligt mig räcker de i princip (oavsett vad belackarna säger) som enda värmekälla. Installera en kamin för att stötta de kallaste dagarna.
25-27 grader? Hade fått flytta ut. Outhärdligt med mer än max 22 hemma för mig
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.