Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej de extremt få gånger det händer har man ju el-element?
Har man?
 
  • Gilla
gunnar.malmstrom och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det framgår med önskvärd tydlighet att du är typen som gifter dig med dina beslut och sen söker bekräftelse så länge du behöver. Hade du noll intresse att ta in nåt, trots att du frågade om du tänker rätt utan bara vill ha bekräftelse? I sådana fall så kommer du att få en jobbig resa.

Vad tror du att du har för COP ur din LLVP vid 18 minusgrader? Eller vid -10, vid -5 mm. Och vad tror du COP är på en bergvärme vid -18 med en lågtempererad golvvärme och +2 grader på brinen?
A+++ energiklassning, COP 5.1, 1 – 6.6 kW uteffekt, 4.0 kW uteffekt vid -15°C.

I Stockholm kanske vi pratar om max 2-3 veckor totalt med -15 grader om det är en relativt kall vinter. Bor man i Kiruna förstår jag att det blir annorlunda.

Jag är alltid intresserad av att spara pengar jag inte behöver lägga ut. Alla pratar om hur fantastiskt det är med energieffektivisering så då tittar jag på alternativen
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Har man?
Inget måste, själv har jag ett par-tre dieselvärmare ståendes. Luktar inte så kul hemma när dessa körs, men fan så skönt det är att slippa bergvärme med förstörd tomt, sättningar och ruinerad ekonomi som följd. Är ju bara två tre veckor per år.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Inget måste, själv har jag ett par-tre dieselvärmare ståendes. Luktar inte så kul hemma när dessa körs, men fan så skönt det är att slippa bergvärme med förstörd tomt, sättningar och ruinerad ekonomi som följd.
Har finns en poäng. Har två ytligt bekanta som har fått sättningar till följd av sitt borrande för bergvärme. Inga försäkringar täcker. Blev väldigt dyra historier
 
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej de extremt få gånger det händer har man ju el-element?
Det är den dagen elen har ett spotpris på 7kr/kWhDe dagar det är -18 eller -10 så räcker det kanske med 3-5kr/kWh.

Jag, som har bergvärme, 150mkv hus med 23-24 graders inomhustemp samt 80kvm biutrymme med en temperatur på 12-15 grader har sällan en total elförbrukning över 1000kWh/månad. Nån månad har det sprungit över med 50kWh eller nåt sånt. Hur har du gjort dina ”ekonomiska beräkningar”? Har du fagit hänsyn till att din LLVP är som mest oekonomisk, har sämst COP när det behövs som mest och när elpriset historiskt är maxat?
 
  • Gilla
gunnar.malmstrom och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har man?
I exemplet jag startade tråden med så kompletteras el-element ja.

Jag har även elelement för att komplettera på landet vid behov
 
D
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har finns en poäng. Har två ytligt bekanta som har fått sättningar till följd av sitt borrande för bergvärme. Inga försäkringar täcker. Blev väldigt dyra historier
Ja det är förjävligt. Jag har två ytligt bekanta som haft en jävla tur när dom borrat för bergvärme, en sprang på en guldfyndighet, den andra sprang på en oljefyndighet mitt under oljekrisen på 70-talet. Blev väldigt förmånliga historier.
 
  • Haha
  • Gilla
Lancen och 14 till
  • Laddar…
Varför ska just värmesystem räknas hem ekonomiskt? De är ju i alla fall lite intressanta.

Kök däremot, vad ska man ha dem till? Jag har till och med en tråd på forumet om att bygga hus utan kök. Nu blev det inte så, men det blev billigast möjliga lösning. Fortfarande tror jag inte att man kan räkna hem ett kök på besparingen mot mikrade matlådor. Ni får gärna överbevisa mig med en kalkyl, för jag får inte ihop sifforna.
 
  • Gilla
  • Haha
jonizen och 11 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har finns en poäng. Har två ytligt bekanta som har fått sättningar till följd av sitt borrande för bergvärme. Inga försäkringar täcker. Blev väldigt dyra historier
Måste ha varit fruktansvärt otur dom hade då .. borrföretaget vi samarbetar med borrat hundratals borrhål å vi har inte haft några sättningar va vi vet av.
 
  • Gilla
Janne Plåtis och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är den dagen elen har ett spotpris på 7kr/kWhDe dagar det är -18 eller -10 så räcker det kanske med 3-5kr/kWh.

Jag, som har bergvärme, 150mkv hus med 23-24 graders inomhustemp samt 80kvm biutrymme med en temperatur på 12-15 grader har sällan en total elförbrukning över 1000kWh/månad. Nån månad har det sprungit över med 50kWh eller nåt sånt. Hur har du gjort dina ”ekonomiska beräkningar”? Har du fagit hänsyn till att din LLVP är som mest oekonomisk, har sämst COP när det behövs som mest och när elpriset historiskt är maxat?
Till viss del. Det jag kommer fram till är att om varje vinter var kall OCH elpriser konstant låg på typ 5-6 kr hela vinter så skulle det vara markant. Men det känns osannolikt.

Sen är det klart det blir skillnad om man ska värma 230 kvm istället för 150 kvm.

23-24 grader inne? Då skulle jag instinktivt vilja sätta på acn, gå runt i kallingar och sova utan täcke. Optimal temp i ett sovrum ligger runt 17-18 grader
 
V Vector skrev:
Måste ha varit fruktansvärt otur dom hade då .. borrföretaget vi samarbetar med borrat hundratals borrhål å vi har inte haft några sättningar va vi vet av.
Finns ett gäng trådar här på byggahus från folk som fått sättningar av borrningen.

Varenda guide för bergvärme varnar för detta;

https://www.bergvarmestockholm.com/risker-med-att-borra-for-bergvarme
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja det är förjävligt. Jag har två ytligt bekanta som haft en jävla tur när dom borrat för bergvärme, en sprang på en guldfyndighet, den andra sprang på en oljefyndighet mitt under oljekrisen på 70-talet. Blev väldigt förmånliga historier.
Det är tydligt att många provoceras över de som funderar på om en investering i huset betalar sig tillbaka eller ej?
H HenrikHuslöse skrev:
Varför ska just värmesystem räknas hem ekonomiskt? De är ju i alla fall lite intressanta.

Kök däremot, vad ska man ha dem till? Jag har till och med en tråd på forumet om att bygga hus utan kök. Nu blev det inte så, men det blev billigast möjliga lösning. Fortfarande tror jag inte att man kan räkna hem ett kök på besparingen mot mikrade matlådor. Ni får gärna överbevisa mig med en kalkyl, för jag får inte ihop sifforna.
varför blir du så provocerad över att man funderar på vad som går att räkna hem eller inte på olika alternativ? Om det är så att du gärna lägger 5 msek på ditt hus för att du vill utan att inte få tillbaka en krona, varför kan du inte bara vara nöjd med det?
 
  • Gilla
maarten70
  • Laddar…
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Finns ett gäng trådar här på byggahus från folk som fått sättningar av borrningen.

Varenda guide för bergvärme varnar för detta;

[länk]
Varenda guide… förutom just den du länkade till då. Står det ett enda ord om sättningar?
 
  • Gilla
  • Haha
Sture Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det är tydligt att många provoceras över de som funderar på om en investering i huset betalar sig tillbaka eller ej?

varför blir du så provocerad över att man funderar på vad som går att räkna hem eller inte på olika alternativ? Om det är så att du gärna lägger 5 msek på ditt hus för att du vill utan att inte få tillbaka en krona, varför kan du inte bara vara nöjd med det?
Varför stanna vid LLVP… som inte är ett jämförbart alternativ till bergvärme. Med ditt resonemang kan man ju med fördel ekonomiskt räkna hem en bra filt och lite jävlar anamma och glatt humör. Det blir 100k billigare än LLVP och lägre driftskostnader med.
 
  • Haha
  • Gilla
jonizen och 12 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
varför blir du så provocerad över att man funderar på vad som går att räkna hem eller inte på olika alternativ? Om det är så att du gärna lägger 5 msek på ditt hus för att du vill utan att inte få tillbaka en krona, varför kan du inte bara vara nöjd med det?
Jag blir provocerad av att man inte räknar på om det går att räkna hem alla delar i ett hus. Man plockar ut några saker och funderar på dem medan man blundar för andra stora kostnader. Folket skulle ha billigare boende om man räknade på allt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.