Kentvirulent Kentvirulent skrev:
10-15 år lvvp
15-20 år för bergvärme

Men vad menar du med lägre utbyteskostnad? Två nya lvvp kostar 50k medan en ny bergvärmepump kostar 150k i Sthlm.
Menar du LLVP? LVVP är luft/vatten
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
10-15 år lvvp
15-20 år för bergvärme

Men vad menar du med lägre utbyteskostnad? Två nya lvvp kostar 50k medan en ny bergvärmepump kostar 150k i Sthlm.
LVVP = Luft/vattenvärmepump
 
D
Det finns mycket här i livet som är ekonomiskt kasst. Semestrar, bil, barn, ett uppvärmt hus, restaurangbesök, tv, toalettpapper, den naiva tron att börsen garanterat ger 7 % årlig avkastning, telefon.

Personligen tycker jag alla luftvärmepumpar är så otroligt fula att de borde vara bygglovspliktiga så att jag som granne kan uttrycka mitt motstånd mot förfulningen av området. Men inte fan skapar jag en gnälltråd på byggahus för det.
 
  • Gilla
Husafixaren och 35 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Menar du LLVP? LVVP är luft/vatten
Menade llvp ja
 
B Boende45 skrev:
LVVP = Luft/vattenvärmepump
Menadd llvp
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det finns mycket här i livet som är ekonomiskt kasst. Semestrar, bil, barn, ett uppvärmt hus, restaurangbesök, tv, toalettpapper, den naiva tron att börsen garanterat ger 7 % årlig avkastning, telefon.

Personligen tycker jag alla luftvärmepumpar är så otroligt fula att de borde vara bygglovspliktiga så att jag som granne kan uttrycka mitt motstånd mot förfulningen av området. Men inte fan skapar jag en gnälltråd på byggahus för det.
Håller med. Solceller 10 gånger värre. Men nu diskuterade jag inte estetik
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det finns mycket här i livet som är ekonomiskt kasst. Semestrar, bil, barn, ett uppvärmt hus, restaurangbesök, tv, toalettpapper, den naiva tron att börsen garanterat ger 7 % årlig avkastning, telefon.

Personligen tycker jag alla luftvärmepumpar är så otroligt fula att de borde vara bygglovspliktiga så att jag som granne kan uttrycka mitt motstånd mot förfulningen av området. Men inte fan skapar jag en gnälltråd på byggahus för det.
Du väljer att lida och bara klaga i existerade trådar istället 🤣

Men jag håller med, utdelar till vp förfular och stör, innedelar till llvp likaså. Bara det motiverar bergvärme i min värld, men med bv kan man ju även få fördelen med frikyla på sommaren.

Annars är väl fjärrvärme allra bäst, tyst och tar i princip inte upp någon plats varken inne eller ute. (Men dyrast)
 
  • Gilla
nixxe
  • Laddar…
En sak man ofta glömmer räkna in med bergvärme är att du också värmer varmvatten, inte bara inomhusluft.
Man slipper också drag/blåst från en LLVP vilket många upplever störande och torkar ut luften.

Bergvärme kan också ge gratis kyla på sommaren, och har man pool blir det t.o.m. plusaffär att kyla på sommaren.

LLVP är beroende av utetemperatur och blir det riktigt kallt är det problematiskt...
 
  • Gilla
frasen_36 och 15 till
  • Laddar…
Jag har konverterar från direktverkande el till vattenburet med bergvärme i Stockholm. Främst gjorde vi det för komforten, vilken var helt värdelös med LLVP och oljefyllda radiatorer. Värmespridningen var ojämn och väldigt obehaglig vilket den inte är med vattenburet, så bara det var värt det för oss. Dessutom låter inomhusdelarna så mycket att man blir galen tillslut och så får man leva med att bli totalt ruinerad och leva i kyla när det är som kallast.

Tycker du överdriver ingreppet på tomten, det enda som hände var att de borrade hål under en eftermiddag och efterföljande dag grävde de ner slangarna så att endast 30-40 cm syns. Samma sak med fula rör och radiatorer. Vi valde att dra rör i undergolvet och sätta nya snygga radiatorer där det ändå satt otroligt fula gamla oljefyllda.

Var hittar du två vettiga LLVP:ar för inklusive installation för 50k? Vår bergvärmepump inklusive installation gick på ca 120k…
 
  • Gilla
EvertL och 10 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Du väljer att lida och bara klaga i existerade trådar istället 🤣
😂

Annars är väl fjärrvärme allra bäst, tyst och tar i princip inte upp någon plats varken inne eller ute. (Men dyrast)
Jag undrar om det verkligen är så dåligt ekonomiskt alla gånger, förutsatt man inte har en skojare till leverantör. Hög framledningstemperatur möjliggör för många att byta ut befintlig olje/pellets/ved/el-panna utan vidare ingrepp i värmesystemet. Fjärrvärmeväxlaren är billig och behöver minimalt eller inget underhåll.

Men trist såklart att sitta i händerna på en enda leverantör, men det är väl egentligen samma med elnät etc. Egen skog och vedeldat, det skulle man ha!
 
R
anders07 anders07 skrev:
En sak man ofta glömmer räkna in med bergvärme är att du också värmer varmvatten, inte bara inomhusluft.
Man slipper också drag/blåst från en LLVP vilket många upplever störande och torkar ut luften.

Bergvärme kan också ge gratis kyla på sommaren, och har man pool blir det t.o.m. plusaffär att kyla på sommaren.

LLVP är beroende av utetemperatur och blir det riktigt kallt är det problematiskt...
Exakt TS beräkningar har inte med varmvattnet så det skiljer mer än TS beräkningar visar..
Sedan kör nye elen bli billigare framgent heller så det bör man ha med dig beräkningarna..
 
anders07 anders07 skrev:
En sak man ofta glömmer räkna in med bergvärme är att du också värmer varmvatten, inte bara inomhusluft.
Man slipper också drag/blåst från en LLVP vilket många upplever störande och torkar ut luften.

Bergvärme kan också ge gratis kyla på sommaren, och har man pool blir det t.o.m. plusaffär att kyla på sommaren.

LLVP är beroende av utetemperatur och blir det riktigt kallt är det problematiskt...
Jo men det är ju sällan så söder om Gävle. Har man väldigt stort och pool är der ju en annan kalkyl
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
Nej, tomten blir inte totalt demolerad. Jag har hålet i garageuppfarten. Syntes inte ett spår efter borrandet.....

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Är jag fel ute?
Det största fel är att du tror att den situation du beskriver är representativ för de flesta andra hus.
 
  • Gilla
Husafixaren och 6 till
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Jag har konverterar från direktverkande el till vattenburet med bergvärme i Stockholm. Främst gjorde vi det för komforten, vilken var helt värdelös med LLVP och oljefyllda radiatorer. Värmespridningen var ojämn och väldigt obehaglig vilket den inte är med vattenburet, så bara det var värt det för oss. Dessutom låter inomhusdelarna så mycket att man blir galen tillslut och så får man leva med att bli totalt ruinerad och leva i kyla när det är som kallast.

Tycker du överdriver ingreppet på tomten, det enda som hände var att de borrade hål under en eftermiddag och efterföljande dag grävde de ner slangarna så att endast 30-40 cm syns. Samma sak med fula rör och radiatorer. Vi valde att dra rör i undergolvet och sätta nya snygga radiatorer där det ändå satt otroligt fula gamla oljefyllda.

Var hittar du två vettiga LLVP:ar för inklusive installation för 50k? Vår bergvärmepump inklusive installation gick på ca 120k…
Alltså luftluftpumpar.

Dra rör i golvet är ju mycket bättre än fula radiatorer men blir också betydligt dyrare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, tomten blir inte totalt demolerad. Jag har hålet i garageuppfarten. Syntes inte ett spår efter borrandet.....


Det största fel är att du tror att den situation du beskriver är representativ för de flesta andra hus.
Du menar att en standardvilla på 150 kvm inte är rätt representativ?
 
  • Gilla
Ziff71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.