Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo men det är ju sällan så söder om Gävle. Har man väldigt stort och pool är der ju en annan kalkyl
Man märker tydligt att du är emot bergvärme så att argumentera lär inte leda till att du ändrar åsikter.

Jag lade ett inlägg för att belysa vissa aspekter du inte berör i valet av uppvärmningskälla som jag tycker att är viktigare att ha med i åtanke när man gör sitt val.
 
  • Gilla
Husafixaren och 8 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du menar att en standardvilla på 150 kvm inte är rätt representativ?
Nej, det var inte DET jag sa, eller hur? Bort med skygglapparna och tänk lite utanför fyrkanten så kommer du på det. Här några exempel för att få igång kugghjulen.

  1. Hus längre norr ut där en luftvärmepump helt enkelt inte är ett bra alternativ kan peka mot bergvärme oavsett kostnad.
  2. Ett hus med direktverkande el (även större än 150) kan klara sig utmärkt med en luftvärmepump. Normala dagar endast LLVP, de kalla dagarna med stöttning från direktverkande el.
  3. Endast LLVP i ett hus kan innebära en risk att frysa kalla dagar.
  4. Beroende på planlösning eller hur man nyttjar rummen (stängd dörr) kan LLVP vara ett dåligt alternativ i praktiken.
  5. Man vill ha golvvärme. Man vill inte ha element överallt. Bergvärme är då ett utmärkt alternativ. LVVP skulle kunna vara ett alternativ men då med samma nackdelar som LLVP.
Listan kan göras hur lång som helst med preferenser för hur huset används, ska användas, hur det ska se ut eller vad som är viktigt.

Att två LLVP är billigare än en bergvärmepump spelar ingen roll. Man får inte samma sak för pengarna. I vissa fall får man det, i många fall inte.
 
  • Gilla
Phantom& och 10 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Man märker tydligt att du är emot bergvärme så att argumentera lär inte leda till att du ändrar åsikter.

Jag lade ett inlägg för att belysa vissa aspekter du inte berör i valet av uppvärmningskälla som jag tycker att är viktigare att ha med i åtanke när man gör sitt val.
Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
 
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Alltså luftluftpumpar.

Dra rör i golvet är ju mycket bättre än fula radiatorer men blir också betydligt dyrare.
Undergolvet, läs och förstå….
 
D
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
Men anders07 diskuterade något större. Så vad är din poäng?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
Ja men du gör det på fel sätt. Om man ska diskutera ekonomin så måste man säkerställa att slutresultatet är detsamma, annars är inte siffrorna relevanta för en jämförelse. I några situationer kommer man få samma sak och din beräkning är relevant. I andra situationer är beräkningen inte relevant.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Men anders07 diskuterade något större. Så vad är din poäng?
Kanske att han inte fick det medhåll han hoppades på och nu inser att han borde pudla, men inte vågar... 😅
 
  • Gilla
Cash och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
Förstå att begreppet "ekonomisk" kan omfatta mer än bara den tvådimensionella världen runt plånboken och excelarket.

("Virulens" innebär fö "graden av hur väl en patogen mikroorganism kan framkalla en sjukdom hos en värdcell." Källa wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Virulens)
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Förstår det men nu diskuterade jag den ekonomiska aspekten
Du glömde ju också varmvatten vilket ingår i den ekonomiska aspekten...
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det var inte DET jag sa, eller hur? Bort med skygglapparna och tänk lite utanför fyrkanten så kommer du på det. Här några exempel för att få igång kugghjulen.

  1. Hus längre norr ut där en luftvärmepump helt enkelt inte är ett bra alternativ kan peka mot bergvärme oavsett kostnad.
  2. Ett hus med direktverkande el (även större än 150) kan klara sig utmärkt med en luftvärmepump. Normala dagar endast LLVP, de kalla dagarna med stöttning från direktverkande el.
  3. Endast LLVP i ett hus kan innebära en risk att frysa kalla dagar.
  4. Beroende på planlösning eller hur man nyttjar rummen (stängd dörr) kan LLVP vara ett dåligt alternativ i praktiken.
  5. Man vill ha golvvärme. Man vill inte ha element överallt. Bergvärme är då ett utmärkt alternativ. LVVP skulle kunna vara ett alternativ men då med samma nackdelar som LLVP.
Listan kan göras hur lång som helst med preferenser för hur huset används, ska användas, hur det ska se ut eller vad som är viktigt.

Att två LLVP är billigare än en bergvärmepump spelar ingen roll. Man får inte samma sak för pengarna. I vissa fall får man det, i många fall inte.
Tror du och många andra går på äldre preferenser. Min nya Mitsubishi LLVP på landstället pumpade på utmärkt även när det var -18 i vintras. Gamla LLVPs klarade inte av det.

Att man vill ha golvvärme istället för en massa fula element och vattenrör i hela huset förstår jag. Men i detta fall var det ett hus i mkt bra skick i övrigt som skulle konverteras och att riva upp alla golv, lister etc för att lägga golvvärme var inte aktuellt
 
  • Gilla
KjellGu
  • Laddar…
kisumisu
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.

Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.

Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.

Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.

Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.

Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.

Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc

En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.

Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?

300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.

Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?

Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?

Är jag fel ute?
Var några år sedan. Men jag betalade 260k för konvertering, borrning och pump och såklart installation. Det här efter rot.

Riktigt skönt slippa en utedel och blåsande luft.
Det här är också ett komplett system. Luft luft tar man inte bort elradiatorer. Är lite som tillskotssvärme. Klart det funkar på öppen planlösning och i mindre byggnader. Den gör inte heller varmvatten.

Så du jämför äpplen med päron.
Däremot finns det ju ett system som heter luftvatten och där kan vi börja jämföra värmesystemet. Det kräver också en utedel och även den kräver en konvertering.

Men när man har gjort en konvertering till vattenburet system så är det riktigt skönt. Stabil samma värme i samtliga rum och vrår som du aldrig får med en ensam luftvärmepump. Visst skulle du kanske få det om en enhet installerades separat till varje rum! Men det kostar också och hur många gör det?! Dom flesta har högst 2 enheter oavsett husstorlek.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Var några år sedan. Men jag betalade 260k för konvertering, borrning och pump och såklart installation. Det här efter rot.

Riktigt skönt slippa en utedel och blåsande luft.
Det här är också ett komplett system. Luft luft tar man inte bort elradiatorer. Är lite som tillskotssvärme. Klart det funkar på öppen planlösning och i mindre byggnader. Den gör inte heller varmvatten.

Så du jämför äpplen med päron.
Däremot finns det ju ett system som heter luftvatten och där kan vi börja jämföra värmesystemet. Det kräver också en utedel och även den kräver en konvertering.

Men när man har gjort en konvertering till vattenburet system så är det riktigt skönt. Stabil samma värme i samtliga rum och vrår som du aldrig får med en ensam luftvärmepump. Visst skulle du kanske få det om en enhet installerades separat till varje rum! Men det kostar också och hur många hör det?! Dom flesta har högst 2 enheter oavsett husstorlek.
Nja man har ju el-elementen kvar för att jämna ut värmen när det är kallt (bor i Sthlm). Antar att din installation var med radiatorer och vattenledningar på väggarna?

Sen det här med stabil värme beror ju på huset. Växte upp i ett 1920-tals hus med vattenburet och det var ingen stabil värme någonstans. Ett brännhett element fick kompensera för övriga delar av rummet iom att det blåste rakt igenom kåken.

Har nu golvvärme hemma och då pratar vi jämn värme. Förstår att alla nybyggda hus har detta. Är ju överlägset bäst
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tror du och många andra går på äldre preferenser. Min nya Mitsubishi LLVP på landstället pumpade på utmärkt även när det var -18 i vintras. Gamla LLVPs klarade inte av det.
Så den som har -22 i en vecka ska frysa då? Varför bara inte inse att folk sitter i olika situationer med olika preferenser?

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att man vill ha golvvärme istället för en massa fula element och vattenrör i hela huset förstår jag. Men i detta fall var det ett hus i mkt bra skick i övrigt som skulle konverteras och att riva upp alla golv, lister etc för att lägga golvvärme var inte aktuellt
Just det, du tittar på ett hus med sina specifika förutsättningar och sedan undrar du varför inte det gäller alla? Det finns hus där det passar med llvp och hus där det inte gör det, eller hur?
 
  • Gilla
Grimmered och 3 till
  • Laddar…
F
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tror du och många andra går på äldre preferenser. Min nya Mitsubishi LLVP på landstället pumpade på utmärkt även när det var -18 i vintras. Gamla LLVPs klarade inte av det.

Att man vill ha golvvärme istället för en massa fula element och vattenrör i hela huset förstår jag. Men i detta fall var det ett hus i mkt bra skick i övrigt som skulle konverteras och att riva upp alla golv, lister etc för att lägga golvvärme var inte aktuellt
Det framgår med önskvärd tydlighet att du är typen som gifter dig med dina beslut och sen söker bekräftelse så länge du behöver. Hade du noll intresse att ta in nåt, trots att du frågade om du tänker rätt utan bara vill ha bekräftelse? I sådana fall så kommer du att få en jobbig resa.

Vad tror du att du har för COP ur din LLVP vid 18 minusgrader? Eller vid -10, vid -5 mm. Och vad tror du COP är på en bergvärme vid -18 med en lågtempererad golvvärme och +2 grader på brinen?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så den som har -22 i en vecka ska frysa då? Varför bara inte inse att folk sitter i olika situationer med olika preferenser?


Just det, du tittar på ett hus med sina specifika förutsättningar och sedan undrar du varför inte det gäller alla? Det finns hus där det passar med llvp och hus där det inte gör det, eller hur?
Nej de extremt få gånger det händer har man ju el-element?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.