9 903 läst · 107 svar
10k läst
107 svar
Välja laddbox, stora tråden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
eller så sitter man som mig på 1000/1000 lina och får så här en lördagkväll 40mbit på wifi (wifi 6)nizzehult skrev:Nja, dom är nog lätträknade om man tänker på privatpersoner. Är ofta svinigt dyrt. Själv har jag 100MBit och det duger för de flesta. Då jobbar jag ändå med IT.
Men visst finns det en viss likhet, beställer man snabb uppkoppling måste man också ha prylar på sin sida som klarar detta om man ska kunna åka i den hastigheten. Men där vill jag tro att folk är mer upplysta.
Det är precis det jag menar.nizzehult skrev:Nja, dom är nog lätträknade om man tänker på privatpersoner. Är ofta svinigt dyrt. Själv har jag 100MBit och det duger för de flesta. Då jobbar jag ändå med IT.
Men visst finns det en viss likhet, beställer man snabb uppkoppling måste man också ha prylar på sin sida som klarar detta om man ska kunna åka i den hastigheten. Men där vill jag tro att folk är mer upplysta.
Det beställs och installeras ett cat6a nät, sen kommer man köra med 100Mbit in, och har inte en enda dator med vare sig nätverkskort eller hårddiskar som klarar mer än 1Gbit.
Jag har precis deltagit i ett seminarium med Zaptec.P PåLandet skrev:
Laddaren har inbyggd 4G, så den fixar kommunikation med molnet.
Deras effektvakt Sense måste nås av ett wifi.
Det finns en möjlig krångellösning med nätverkskabel, men om jag fattade rätt var det inte så enkelt att bara klicka i en närverkskontakt.
Jag vill egentligen inte föreslå Easee, men om avståndet mellan laddare och elmätare inte är mer än 10-15meter så kommunicerar deras effektvakt (som ansluts till mätarens HAN/P1-port) trådlöst direkt med laddboxen.P PåLandet skrev:Hej alla, blir med elbil till hösten och ska beställa laddbox nu. Finns mycket att välja på så börjar bli lite snurrig. Någon som har rekommendation som kan uppfylla nedan? Har jag glömt något viktigt så fråga på!
1. Saknar internet där boxen ska sitta, 4g uppkoppling är krav. Kan man undvika abb. kostnader för detta är det såklart en liten fördel.
2.Lastbalansering, har långt mellan inkommande el där elmätaren sitter och där laddboxen ska sitta. Så för att undvika strul vill jag intr ha lastbalansering som kommunicerar trådlöst till laddboxen.
3. 11kw duger, bilen jag ska ha kommande fyra år har det
4. Har solceller installerat på andra byggnader på fastigheten, lastbalansering måste kunna mäta riktning på strömmen då jag förstått att en del laddboxar med lastbalansering tolkar hög egenproduktion som högt effektuttag
Jag är fortfarande sur för att de slarvade med CE-märkningen och hela den affären, samt att de nog har blödit och kanske fortfarande blöder ekonomiskt av den affären.
Dvs inte det mest stabila kortet.
Min phasebox 2.0 är installerad sen några dagar. Har stresstestat lastbalanseringen och den sänker laddeffekten som den ska. Har inget wifi där boxen sitter så har inte brytt mig om att ladda hem och testa appen ännu, har ingen effektavgift ännu så tills vidare så får det laddas så fort jag stoppar i sladden. Om det var värt de 2-3000 kr extra netto vet jag inte ännu, får ge det några årL Lundstroem1 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Från att vara den mest hyllade boxen på marknaden till skämsvrån.Mikael_L skrev:Jag vill egentligen inte föreslå Easee, men om avståndet mellan laddare och elmätare inte är mer än 10-15meter så kommunicerar deras effektvakt (som ansluts till mätarens HAN/P1-port) trådlöst direkt med laddboxen.
Jag är fortfarande sur för att de slarvade med CE-märkningen och hela den affären, samt att de nog har blödit och kanske fortfarande blöder ekonomiskt av den affären.
Dvs inte det mest stabila kortet.
Även dom gamla verkar fungera bra från Easee så det är väl mer en risk ifall dom skulle konka framöver
Har en Charge Amps Halo
Hårdvara:
Konfiguration:
Uppkoppling/moln:
Lastbalansering:
Appen:
Smart laddning:
Support:
Boxen är egentligen för avancerad för mina behov med den bilen jag har nu. Hade föredragit en dum box utan uppkoppling mot internet, men med inbyggd mjukvara för lastbalanseringen (om det nu finns någon sådan??).
Hårdvara:
- 11 kW, fast kabel
- Inbyggt DC skydd.
- Extern jordfelsbrytare typ A.
- Finns RFID, inget jag använt.
- Det verkar inte vara den enklaste att installera. Hade fel fasföljd installerad hos mig som fick konstiga effekter, svåra att felsöka. Även o-ringar och tätning var lite luriga när jag fick en ny på garanti.
Konfiguration:
- Konfigurationen är inte den enklaste. Finns ett gränssnitt i appen, 2 olika webbgränssnitt för Användare resp Admin (som jag fått av installatören) och dessutom boxens och lastbalanseringens egna accesspunkter som syns under 10 minuter efter omstart. Inget man rör vanligtvis, men vid problem/felsökning är det ganska rörigt med många gränssnitt, begrepp och inställningar.
Uppkoppling/moln:
- Box och lastbalansering är kopplade med wifi till Charge Amps moln. Har fungerat bra sen jag satte upp en repeater med eget SSID för boxen.
- Går att koppla mot annan operatör med OCPP. Inget jag provat.
- Firmware uppdateras via wifi, men det kommer ingen avisering om när det sker och man kan inte se vilken version man har.
Lastbalansering:
- Har Charge Amps egna Amp Guard med dynamisk lastbalansering med strömtrafos. Det fungerar bra. Reagerar tex på startström från kompressor och drar ner laddningen.
- Om wifi bryts till boxen så går den ner på 1 fas och lägre strömstyrka.
- Om Wifi bryts till lastbalanseringen laddar den med 3 fas och låg effekt.
- Det behöver finnas wifi/internet för att allt ska fungera fullt ut.
Appen:
- Jag använder inte appen om det inte är något problem.
Smart laddning:
- Går att sätta schema för laddning, men den har inte koppling mot Nordpool. Använder inte schemat i boxen utan styr laddningen mot Nord Pool med inställningar i bilen (Volvo) och dess app istället. Boxen är alltid “på”.
- Finns stöd för solpaneler, inget jag använt.
Support:
- Supporten sker i huvudsak via installatören. Finns även en Facebookgrupp där jag fått bra hjälp.
Boxen är egentligen för avancerad för mina behov med den bilen jag har nu. Hade föredragit en dum box utan uppkoppling mot internet, men med inbyggd mjukvara för lastbalanseringen (om det nu finns någon sådan??).
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Det pratas nästan bara om "fast installerade laddboxar". Det är det som godkänns(?) och det som gäller. Men i övriga Europa är det inte ovanligt med mobila laddboxar som ansluts direkt till ett trefas CEE uttag. Fördelen är uppenbar: du behöver ingen behörig elektriker utan det är bara att plugga in den och köra. Den går också att ta med sig om man flyttar - eller på en resa. Det förutsätter givetvis att du har ett sånt uttag nära den plats där du tänkte ladda - vilket jag har, elskåpet för inkommande el sitter precis utanför garaget där laddning är lämplig.
T ex denna, under 3' med frakt:
https://www.amazon.se/dé-Justerbar-...ion/dp/B0CZ8L8HCD/ref=asc_df_B0CFZVC85V/?th=1
Här har man dessutom möjlighet att få den med hela 25 m kabel. Den är givetvis EU-godkänd.
Varför pratas det knappt om dessa? Visserligen får man ingen Wifi och lastbalansering men det klarar sig nog många utan och schemalagd laddning finns oftast inbyggt i bilen.
T ex denna, under 3' med frakt:
https://www.amazon.se/dé-Justerbar-...ion/dp/B0CZ8L8HCD/ref=asc_df_B0CFZVC85V/?th=1
Här har man dessutom möjlighet att få den med hela 25 m kabel. Den är givetvis EU-godkänd.
Varför pratas det knappt om dessa? Visserligen får man ingen Wifi och lastbalansering men det klarar sig nog många utan och schemalagd laddning finns oftast inbyggt i bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Jag har köpt en liknande, CTEK Njord, den kan man köra en lastbalanserare till.nizzehult skrev:Det pratas nästan bara om "fast installerade laddboxar". Det är det som godkänns(?) och det som gäller. Men i övriga Europa är det inte ovanligt med mobila laddboxar som ansluts direkt till ett trefas CEE uttag. Fördelen är uppenbar: du behöver ingen behörig elektriker utan det är bara att plugga in den och köra. Den går också att ta med sig om man flyttar - eller på en resa. Det förutsätter givetvis att du har ett sånt uttag nära den plats där du tänkte ladda - vilket jag har, elskåpet för inkommande el sitter precis utanför garaget där laddning är lämplig.
T ex denna, under 3' med frakt:
[länk]
Här har man dessutom möjlighet att få den med hela 25 m kabel. Den är givetvis EU-godkänd.
Varför pratas det knappt om dessa? Visserligen får man ingen Wifi och lastbalansering men det klarar sig nog många utan och schemalagd laddning finns oftast inbyggt i bilen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Jag har också en CTEK Njord. Nu har den suttit nästan permanent på landet det senaste året, men de första åren hade jag den i bilen.
Det finns också et antal trådar om det här, exempelvis denna med flera hundra inlägg.
Jag tror att svaret på varför inte fler säljs eller folk pratar om dem är för att nyttan inte är så stor trots allt.
Det finns också et antal trådar om det här, exempelvis denna med flera hundra inlägg.
Jag tror att svaret på varför inte fler säljs eller folk pratar om dem är för att nyttan inte är så stor trots allt.
De flesta har ju inget CEE-uttag ändå.
Så att ta dit en elektriker som installerar antingen en laddbox eller ett CEE går ju på ett ut.
Men oavsett, så tycker jag nog att produkten har ett berättigande, och mycket väl kan diskuteras här.
Så att ta dit en elektriker som installerar antingen en laddbox eller ett CEE går ju på ett ut.
Men oavsett, så tycker jag nog att produkten har ett berättigande, och mycket väl kan diskuteras här.
Jag vill att min laddbox skall kunna visa
momentan elförbrukning under laddning
Totalt laddad i kWh både nuvarande laddning och ackumulerat månadsvis
Husets momentan förbrukning
Boxen skall klara av att styra mot lägsta totala kostnad för laddningen som skall vara klar till ställbar procent av batteriets kapacitet vid angiven tidpunkt.
Den skall även ta hänsyn till effekttariffen.
Och som avslutning vara integrerat i smarta hemsystemet.
Finns det någon som klarar detta ?
momentan elförbrukning under laddning
Totalt laddad i kWh både nuvarande laddning och ackumulerat månadsvis
Husets momentan förbrukning
Boxen skall klara av att styra mot lägsta totala kostnad för laddningen som skall vara klar till ställbar procent av batteriets kapacitet vid angiven tidpunkt.
Den skall även ta hänsyn till effekttariffen.
Och som avslutning vara integrerat i smarta hemsystemet.
Finns det någon som klarar detta ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Vilket automationssystem kör du?H Hålta skrev:Jag vill att min laddbox skall kunna visa
momentan elförbrukning under laddning
Totalt laddad i kWh både nuvarande laddning och ackumulerat månadsvis
Husets momentan förbrukning
Boxen skall klara av att styra mot lägsta totala kostnad för laddningen som skall vara klar till ställbar procent av batteriets kapacitet vid angiven tidpunkt.
Den skall även ta hänsyn till effekttariffen.
Och som avslutning vara integrerat i smarta hemsystemet.
Finns det någon som klarar detta ?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Eller så är den för dyr. Finns fasta laddboxar som kostar ungefär detsamma eller t o m mindre - inklusive installation.Nötegårdsgubben skrev:
Hade den kostat hälften hade den varit betydligt intressantare för gemene man som råkar ha ett CEE-uttag i närheten.