9 903 läst · 107 svar
10k läst
107 svar
Välja laddbox, stora tråden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Det är nog en faktor, men de berättigar till bidrag de med om man köper dem av en elektriker som slår i en spik för laddklumpen. Har man då flera platser man vill kunna ladda på kan det bli ett billigt alternativ.
Å andra sidan har man då kanske ofta råd med flera boxar.
Å andra sidan har man då kanske ofta råd med flera boxar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Jag har gått och blivit med elbil.
Vilken laddare ska jag ha? Fattar inget om vad som skrivs i tråden typ och jag är ärligt talat ganska ointresserad också.
Den ska sitta på väggen och vara uppkopplad mot internet och kunna "ladda smart".
Tips?
Vilken laddare ska jag ha? Fattar inget om vad som skrivs i tråden typ och jag är ärligt talat ganska ointresserad också.
Den ska sitta på väggen och vara uppkopplad mot internet och kunna "ladda smart".
Tips?
Själv har jag nu till sist blivit med Zaptec go.
(Jag installerar ju ibland laddboxar, så jag har haft ågren i valet, jag vill ju välja den som jag samtidigt helst föreslår till mina kunder, så jag kan lära mig den bra själv först.)
Pro
Tja, kanske inget speciellt som andra boxar inte har., men ...
Den är extremt lättmonterad
Känns riktigt seriös i konstruktionen
Liten och nätt och finns i ett antal färger
Har en del möjligheter till integrering till andra tjänster, t.ex. Tibber (detta har jag inte alls hunnit dyka ner i än)
Cons,
Inte mycket, skulle jag vilja pstå.
Förutom att jag tycker att appen suger, och det ska jag ringa och tjata om nästa eller nästnästa vecka då jag får lite tid över.
Men appen har en slags smart laddning, som i grunden är riktigt bra uttänkt, men blir ändå bökigt för t.ex. mig som inte vill ladda exakt lika varje dag (då jag kör helt olika sträckor varje dag).
Men jag vet att folk som mest pendlar till och från sitt arbete ungefär samma tid och samma sträcka, är riktigt nöjd med denna funktion som då blir en riktig no nonsense funktion, man bara pluggar i bilen varje dag man kommer hem och behöver inte bry sig något mer.
En nackdel till kan vara att laddsladden sticker rakt ut från boxen (samma på många andra boxar) vilket är väldigt dumt ifall man t.ex. monterar boxen i sidovägg i en smal carport, då blir det rejält trångt att krångla sig förbi box och sladd.
(Jag installerar ju ibland laddboxar, så jag har haft ågren i valet, jag vill ju välja den som jag samtidigt helst föreslår till mina kunder, så jag kan lära mig den bra själv först.)
Pro
Tja, kanske inget speciellt som andra boxar inte har., men ...
Den är extremt lättmonterad
Känns riktigt seriös i konstruktionen
Liten och nätt och finns i ett antal färger
Har en del möjligheter till integrering till andra tjänster, t.ex. Tibber (detta har jag inte alls hunnit dyka ner i än)
Cons,
Inte mycket, skulle jag vilja pstå.
Förutom att jag tycker att appen suger, och det ska jag ringa och tjata om nästa eller nästnästa vecka då jag får lite tid över.
Men appen har en slags smart laddning, som i grunden är riktigt bra uttänkt, men blir ändå bökigt för t.ex. mig som inte vill ladda exakt lika varje dag (då jag kör helt olika sträckor varje dag).
Men jag vet att folk som mest pendlar till och från sitt arbete ungefär samma tid och samma sträcka, är riktigt nöjd med denna funktion som då blir en riktig no nonsense funktion, man bara pluggar i bilen varje dag man kommer hem och behöver inte bry sig något mer.
En nackdel till kan vara att laddsladden sticker rakt ut från boxen (samma på många andra boxar) vilket är väldigt dumt ifall man t.ex. monterar boxen i sidovägg i en smal carport, då blir det rejält trångt att krångla sig förbi box och sladd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Jag har 2st Zaptec go och inget att klaga på.
Som nämndes att sladden sticker ut, det blir typ samma med en Easee så är det trångt kanske Amina S är bästa valet.
Som nämndes att sladden sticker ut, det blir typ samma med en Easee så är det trångt kanske Amina S är bästa valet.
Är det nån ska hjälpa mig med en rekommendation på laddbox. Jag har en Keba P30 som installerades för 7 års sedan. Den visar nu en konstig felkod (Blå/Blå/Röd/Blå)och en felsökning kostar 2500 kr så det känns vettigare att fixa en ny.
Jag laddare en hybrid varje natt, med ett 14 kwh batteri, oftast laddar jag bara hälften.
Jag är inte intresserad av nån typ av laddningsinformation eller styrning. Jag har inga solceller eller behov av att styra laddningen till olika tider eller priser. Jag har svårt att se att jag i framtiden kommer att skaffa en elbil med högre behov
Vilken laddbox har hög kvalitet, billig och helt dum?
Jag laddare en hybrid varje natt, med ett 14 kwh batteri, oftast laddar jag bara hälften.
Jag är inte intresserad av nån typ av laddningsinformation eller styrning. Jag har inga solceller eller behov av att styra laddningen till olika tider eller priser. Jag har svårt att se att jag i framtiden kommer att skaffa en elbil med högre behov
Vilken laddbox har hög kvalitet, billig och helt dum?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Easee charge lite är billig och bra.Drivisen skrev:Är det nån ska hjälpa mig med en rekommendation på laddbox. Jag har en Keba P30 som installerades för 7 års sedan. Den visar nu en konstig felkod (Blå/Blå/Röd/Blå)och en felsökning kostar 2500 kr så det känns vettigare att fixa en ny.
Jag laddare en hybrid varje natt, med ett 14 kwh batteri, oftast laddar jag bara hälften.
Jag är inte intresserad av nån typ av laddningsinformation eller styrning. Jag har inga solceller eller behov av att styra laddningen till olika tider eller priser. Jag har svårt att se att jag i framtiden kommer att skaffa en elbil med högre behov
Vilken laddbox har hög kvalitet, billig och helt dum?
Annars Amina S och Zaptec Go är också bra.
Dom har styrning, men det är inget som man behöver gå in och pilla i vid användning. Ställa in laddningstid eller bara låt den va. Jag tycker t.ex att en timer för laddning 22-06 är en bra setup för att enkelt undvika nättopparna. Ställ in och glöm typ
Jag har fortfarande inte fått något svar från mitt el-bolag om det går/kostar att bara sätta upp laddstolpe för att bara ladda eventuellt köp av el-bil.Mao inte koppla in mig på el-nätet utan bara för laddning av el-bil med batteri samt solceller på backen.Förbrukar bara totalt 8500kwh/år.Någon med samma tanke?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Antingen är du inkopplad på elnätet eller så kör du en separat ö-drift?V växelventil skrev:Jag har fortfarande inte fått något svar från mitt el-bolag om det går/kostar att bara sätta upp laddstolpe för att bara ladda eventuellt köp av el-bil.Mao inte koppla in mig på el-nätet utan bara för laddning av el-bil med batteri samt solceller på backen.Förbrukar bara totalt 8500kwh/år.Någon med samma tanke?
Alternativ skulle vara att lobba för en allmän laddstation i närheten av fastigheten
Jag har ett 3-fas uttag och köpte mig sonika en sladd som passar till det, varför krångla med laddbox?
Typ 2 -> 3-fas, justerbar 4-16 A. Kostar 2000-4000 kr. Kan dessutom enkelt tas med om man besöker någon med 3-fas uttag.
Kanske laddar lite långsammare (killgissning) men bilen är alltid fulladdad på morgonen och det är allt jag begär.
Typ 2 -> 3-fas, justerbar 4-16 A. Kostar 2000-4000 kr. Kan dessutom enkelt tas med om man besöker någon med 3-fas uttag.
Kanske laddar lite långsammare (killgissning) men bilen är alltid fulladdad på morgonen och det är allt jag begär.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Kollade lite och det verkar gå att få en CEE till Typ 2 sladd för runt 1200:- bara att hoppas på att bilen accepterar den som laddareK Kvackatore skrev:Jag har ett 3-fas uttag och köpte mig sonika en sladd som passar till det, varför krångla med laddbox?
Typ 2 -> 3-fas, justerbar 4-16 A. Kostar 2000-4000 kr. Kan dessutom enkelt tas med om man besöker någon med 3-fas uttag.
Kanske laddar lite långsammare (killgissning) men bilen är alltid fulladdad på morgonen och det är allt jag begär.
Effekttariff kommer senast 2027, då kommer du nog vilja ha möjligheten att sätta schema. Ellevio inför det nu vid årsskiftet.Drivisen skrev:
Vet inte om det finns boxar som klarar det utan internetuppkoppling??
Min tanke är att betala för själva installationen för solceller och laddstation/batteri så slipper man nätavgifter bensin/disel Mao självförtroende för drivning av bil/minigrävare(el).Rabbithole skrev:
Jag kommer enbart att ladda på natten, max 14 kwh och kan välja att inte koppla in laddaren om jag samtidigt ska brygga öl. Jag har ingen bastu eller liknande och gör egentligen inte av med massa ström på natten annars.L Lundstroem1 skrev:
Hur kan ett schema hjälpa mig att minska effekttariffen?
För Ellevio kostar det 81 kr/kW dagtid 06-22. På natten räknas halva effekten.Drivisen skrev:
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/
Blir säkert andra tider och priser för andra nätbolag.