6 919 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Välja laddbox, stora tråden.
Hmm då stryker jag den. Har inte skjutit en huvudsäkring här än på drygt 10 år och har massa mer än bara bostad så nu ska jag leta trådad lastbalansering. Bör minska risken när box o effektmätare pratar direkt med varandra, får dra ka el men det är ett engångsjobbFredrikR skrev:
Phasebox 2.0 har radiokommunikation mellan effektvakt och laddare, ingen konfig etc bara trycka i kabeln mot P1 porten på elmätaren så ska den hitta laddboxen automatiskt sedan. Sedan ställa in ström på huvudsäkringarna mha en selektor switch. Har beställt en sån nu, enda lilla minus förutom högre pris än övriga är att boxen inte har 4G så om jag vill använda appen så får jag lösa wifi därute.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 115 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 115 inlägg
Jag var nära att beställa en 22kW laddare klappat och klart från ett stort företag. Men så insåg jag - som har en 20A huvudsäkring och kan en del fysik - att inte kan väl jag få ut den effekten?
Då såg jag att i sista steget kunde man beställa något som hette Utökad installation. Vad betydde då det? Man var tvungen att klicka på en länk för att få veta det. Jo att man satte in grövre kablar som klarade 35A eller vad som nu behövs för att rent teoretiskt kunna komma upp i 22kW.
Jag förstår att denna ekvation inte går ihop så jag stör mig på att man säljer 22kW men i praktiken och för de allra flesta hushåll blir det i bästa fall hälften.
Tänk om jag skulle ha klappat installatören på axeln och sagt: Bra gjort, nu kan jag ladda med 22kW!
Och han kontrade med...Nä, du får i bästa fall bara ut hälften.
Då skulle jag blivit skogstokig på firman som sålt på mig detta!
Hade man bara skrivit upp till 22kW beroende på ditt huvudsäkring kanske man hade kunnat köpa det. Men att bara basunera ut att man säljer 22kW inkl installation duger inte och frågan är vad KO skulle tycka.
Då såg jag att i sista steget kunde man beställa något som hette Utökad installation. Vad betydde då det? Man var tvungen att klicka på en länk för att få veta det. Jo att man satte in grövre kablar som klarade 35A eller vad som nu behövs för att rent teoretiskt kunna komma upp i 22kW.
Jag förstår att denna ekvation inte går ihop så jag stör mig på att man säljer 22kW men i praktiken och för de allra flesta hushåll blir det i bästa fall hälften.
Tänk om jag skulle ha klappat installatören på axeln och sagt: Bra gjort, nu kan jag ladda med 22kW!
Och han kontrade med...Nä, du får i bästa fall bara ut hälften.
Då skulle jag blivit skogstokig på firman som sålt på mig detta!
Hade man bara skrivit upp till 22kW beroende på ditt huvudsäkring kanske man hade kunnat köpa det. Men att bara basunera ut att man säljer 22kW inkl installation duger inte och frågan är vad KO skulle tycka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Spännande med ny teknik (iaf för mig) för kommunikation mellan lastbalansering och box. Hittar inte så mycket om tekniken för radiokommunikationen. Kan radiofrekvensen ge andra störningar på andra prylar i hemmet, undrar den misstänksamme.....?P PåLandet skrev:Phasebox 2.0 har radiokommunikation mellan effektvakt och laddare, ingen konfig etc bara trycka i kabeln mot P1 porten på elmätaren så ska den hitta laddboxen automatiskt sedan. Sedan ställa in ström på huvudsäkringarna mha en selektor switch. Har beställt en sån nu, enda lilla minus förutom högre pris än övriga är att boxen inte har 4G så om jag vill använda appen så får jag lösa wifi därute.
Rapportera gärna när du hunnit få lite erfarenhet.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 115 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 115 inlägg
Nja, dom är nog lätträknade om man tänker på privatpersoner. Är ofta svinigt dyrt. Själv har jag 100MBit och det duger för de flesta. Då jobbar jag ändå med IT.Mikael_L skrev:
Men visst finns det en viss likhet, beställer man snabb uppkoppling måste man också ha prylar på sin sida som klarar detta om man ska kunna åka i den hastigheten. Men där vill jag tro att folk är mer upplysta.