15 113 läst · 122 svar
15k läst
122 svar
Välja laddbox, stora tråden.
Jag har mätaren i källaren, utan skåp, och där sitter equalizern. Uppskattningsvis är det runt 14m mellan laddstolpe och equalizer. Jag gissar att radiovågorna huvudsakligen går upp för källartrappan och genom källardörren, snarare än genom betongen.J jsnall skrev:
Jag har en Garo entity pro med tillhörande lastbalanserare. Den täcker in allt du efterfrågar.J jsnall skrev:Hej,
Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.
Önskelista:
Vet någon om det finns en lösning som uppfyller ovanstående lista? Har sneglat på bl.a. Amina S (+ Enegic powerlink) och Easee charge up (+ Easee charge equalizer).
- Lokal lastbalansering, vill inte att kommunikation mellan lastbalanserare och laddbox ska gå genom en tillverkares molnlösning och vara beroende av internetuppkoppling. Långt avstånd (gissningsvis ca. 20m med betongväggar) mellan elmätare (mitt i källaren) och tänkt plats för laddbox (garage).
- Stöd för smartladdning mot elpris, elleverantör kommer vara Kraftringen.
- Vill ha möjlighet att se info från laddare i Home Assistant men vill inte vara beroende av Home Assistant för att starta/stoppa laddning.
- Stöd för RFID-taggar är ett plus men inget måste.
Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.
Någon som har input? Tack på förhand!
Vi är väldigt nöjda med vår ABB TAC-22 laddare. Kopplad med modbus till elmätare vid inkopplingspunkt för sekundsnabb lastbalansering. Går att använda bluetooth för att koppla upp sig mot laddaren om man inte har internet på laddpunkten och använder då telefonens internet vid t ex uppdatering, har annars LAN/wifi/4G, Rfid och framförallt bra display med den laddinfo som behövs så man aldrig måste kolla i någon app på vintern med kalla händer.J jsnall skrev:Hej,
Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.
Önskelista:
Vet någon om det finns en lösning som uppfyller ovanstående lista? Har sneglat på bl.a. Amina S (+ Enegic powerlink) och Easee charge up (+ Easee charge equalizer).
- Lokal lastbalansering, vill inte att kommunikation mellan lastbalanserare och laddbox ska gå genom en tillverkares molnlösning och vara beroende av internetuppkoppling. Långt avstånd (gissningsvis ca. 20m med betongväggar) mellan elmätare (mitt i källaren) och tänkt plats för laddbox (garage).
- Stöd för smartladdning mot elpris, elleverantör kommer vara Kraftringen.
- Vill ha möjlighet att se info från laddare i Home Assistant men vill inte vara beroende av Home Assistant för att starta/stoppa laddning.
- Stöd för RFID-taggar är ett plus men inget måste.
Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.
Någon som har input? Tack på förhand!
Ingen aning om den funkar med home Assistant. Jag behöver oftast inte kolla laddappen (man har ju bilens app om man vill pausa), utan har bara satt den att skicka en månadsrapport till mig med all laddfakta i slutet av varje månad. Har inte heller sett någon inställning för att pausa laddning pga aktuellt elpris (bara mera statiska inställningar, som tid etc).
Men köpte denna för några år sedan, så mycket kan ha hänt sedan dess.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag av topparna utan att förstöra dessa?
Fönster & Dörrar -
Hur hade ni valt om ni fick välja om el/internet/tv-abonnemang?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Laddbox med möjlighet att välja 1 eller 3 fas, finns det?
Laddboxar & Elbilar -
Easee laddbox, möjligt att välja fas själv?
El -
Stora problem att välja fog
Kök