14 950 läst · 122 svar
15k läst
122 svar
Välja laddbox, stora tråden.
moraliskt fel är väl ett yttryck eller användandet av sunt förnuft som då inte har använtsRabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Det är också individuellt beroende på utgångsläget.
Mitt intryck från den opartiska sidan är att det är en pragmatisk oportunistisk person med elbil. Och ett fall av en "Karen" som tycker det är orättvist att någon annan råkar ha en tillfällig fördel.
Alla kunde ju köpt elbilar och laddat?
Lite som att folk betalar för p-plats vid huset och någon istället väljer att parkera längs den angränsande vägen där det är gratis att parkera
Mitt intryck från den opartiska sidan är att det är en pragmatisk oportunistisk person med elbil. Och ett fall av en "Karen" som tycker det är orättvist att någon annan råkar ha en tillfällig fördel.
Lite som att folk betalar för p-plats vid huset och någon istället väljer att parkera längs den angränsande vägen där det är gratis att parkera
om man håller sig till det faktiska istället för att jämföra annat ok bra.Rabbithole skrev:
Det är också individuellt beroende på utgångsläget.
kollade med styrelsen och vi hade tydligen kommit fram till att det inte får laddas i garaget utan man får skaffa en box eller alt ladda från sin egen vanliga vägguttag
Ta det med personen då och så är saken klar.M myrgången25 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 599 inlägg
Här var ju lite information om Zaptec högre upp i tråden. Intressant att den går att köra helt utan molntjänst.
Men går den att installera med koppling till appen, utan att man är "auktoriserad installatör"? Såg i appen altertnativet att installera en ny box om man är "auktoriserad". Går det att installera utan auktorisation?
Men går den att installera med koppling till appen, utan att man är "auktoriserad installatör"? Såg i appen altertnativet att installera en ny box om man är "auktoriserad". Går det att installera utan auktorisation?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Bra, då har ni löst det på ett riktigt sätt! Bara att följa upp att reglerna efterlevsM myrgången25 skrev:
Hej,
Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.
Önskelista:
Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.
Någon som har input? Tack på förhand!
Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.
Önskelista:
- Lokal lastbalansering, vill inte att kommunikation mellan lastbalanserare och laddbox ska gå genom en tillverkares molnlösning och vara beroende av internetuppkoppling. Långt avstånd (gissningsvis ca. 20m med betongväggar) mellan elmätare (mitt i källaren) och tänkt plats för laddbox (garage).
- Stöd för smartladdning mot elpris, elleverantör kommer vara Kraftringen.
- Vill ha möjlighet att se info från laddare i Home Assistant men vill inte vara beroende av Home Assistant för att starta/stoppa laddning.
- Stöd för RFID-taggar är ett plus men inget måste.
Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.
Någon som har input? Tack på förhand!
Hur mycket mer får det kosta för dessa krav? Dina krav begränsar ju dig från den stora marknadens erbjudanden som är lågt prissatta och har bra funktionalitet om man accepterar deras lastbalanseringslösning och elleverantörens styrning av laddningen. Det här blir ju väldigt nischat.
- Lastbalansering behöver ju vara med lan-kabel om det inte ska vara onlinebaserat. Det blir dyr installation kontra de som går via WIFI.
- Det är din elleverantör som löser smartladdningen mot elpris. Kan kraftringen göra det? För mig som har Tibber så kan de koppla upp flera olika laddare och styra dem
- Home assistant vet jag inget om, jag ser laddaren enkelt och styr den i Tibber
- Okej, det var många som erbjöd det innan 2020, men jag tror ytterst få kunder efterfrågar det idag så det har nog dött ut att erbjuda.
Jag har Easee med Tibber och det fungerar oftast bra för mig. När det är minus -20 märker jag att lastbalanseringen fungerar sämre då den sitter i elmätaren i ett fasadskåp och utrustning verkar påverkas av kylan.
- Lastbalansering behöver ju vara med lan-kabel om det inte ska vara onlinebaserat. Det blir dyr installation kontra de som går via WIFI.
- Det är din elleverantör som löser smartladdningen mot elpris. Kan kraftringen göra det? För mig som har Tibber så kan de koppla upp flera olika laddare och styra dem
- Home assistant vet jag inget om, jag ser laddaren enkelt och styr den i Tibber
- Okej, det var många som erbjöd det innan 2020, men jag tror ytterst få kunder efterfrågar det idag så det har nog dött ut att erbjuda.
Jag har Easee med Tibber och det fungerar oftast bra för mig. När det är minus -20 märker jag att lastbalanseringen fungerar sämre då den sitter i elmätaren i ett fasadskåp och utrustning verkar påverkas av kylan.
Beror såklart på hur mycket extra det kostar. Om jag hittar en lösning som känns bra kan jag ta in en offert och sedan ta ställning till om det är värt en eventuell extra kostnad. En lösning på WiFi hade funkat bra, tycker bara det är onödigt om kommunikation ska behöva gå omvägen via internet, vad händer om internet går ner över natten? Laddar jag då helt utan lastbalansering och risken finns att en säkring går?Hemingway skrev:
Hur mycket mer får det kosta för dessa krav? Dina krav begränsar ju dig från den stora marknadens erbjudanden som är lågt prissatta och har bra funktionalitet om man accepterar deras lastbalanseringslösning och elleverantörens styrning av laddningen. Det här blir ju väldigt nischat.
Enligt Kraftringens app ska det gå att styra Charge Amps, Easee och Zaptec via deras app. Enegic tror jag kör mot Nordpools spotpris.
Vilken laddbox från Easee har du installerat samt vilken lastbalanserare?
Say what? Det där är inte sant. Du kan ha ett fullt fungerande lokalt trådlöst nät helt utan internetanslutning. WiFi implicerar inte automatiskt att det ska behöva vara kopplat till internet.Hemingway skrev:
Jag har själv Easee Home + Equalizer. Nu var det ett par år sedan det installerades, men jag tror det går över WiFi, och mig veterligen fungerar det även om externt nät skulle gå ner. Det som möjligen kräver internetuppkoppling är om du vill göra förändringar via appen. Redan gjorda inställningar, och lastbalansering, fortsätter fungera även om internetanslutningen går ner, så länge som ditt lokala nät är uppe. Iaf är det min uppfattning.
Vad gäller Easees dåliga rykte så var det mycket väsen för väldigt lite, i mitt tycke. I slutänden behövde jag göra exakt noll förändringar av min installation, och den skulle göras exakt likadant idag. Jag är nöjd, och när vi ordnar laddstolpe till sommarstugan så kommer även det bli en Easee.
Här finns boxar utan ocpp. Men det är svårt att få bra information om hur styrning av boxar fungerar. Lite att köpa grisen i säcken.J jsnall skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2024/12/stor-marknadsoversikt-24-laddboxar-jamforda/
Beträffande elpris, så har tex Volvo styrning på elpriset i sin app, men jag tror det är bättre att ha det i boxen, då inte alla bilar har det.
Nu avsåg jag Wifi som onlinebaserad, då det kräver minst ett trådlöst nätverk. Jag skrev ju uttryckligen att LAN blir dyr installation kontra de som går via wifi. Men jag kan förstå att du direkt kopplade online till internet, men min bisats om wifi trodde jag gjorde det tydligare.B bakterie skrev:
Jag håller med dig om att Easee's "dåliga" rykte är mer komplicerat än man kan tro. De har valt en annan lösning för jordfelsbrytarfunktionaliteten och det som det klagats på är primärt dokumentationen kring det, inte den tekniska lösningen i sig.
Hur är din Equalizer kopplad? Ligger den i mätarskåpet? Om jag förstått rätt är det en trådlös radiolänk mellan Equalizer och laddbox men det ska gå att dra kabel mellan Equalizer och elmätare om avstånd mellan mätare och laddbox är stort, vilket det kommer vara för mig.B bakterie skrev:Say what? Det där är inte sant. Du kan ha ett fullt fungerande lokalt trådlöst nät helt utan internetanslutning. WiFi implicerar inte automatiskt att det ska behöva vara kopplat till internet.
Jag har själv Easee Home + Equalizer. Nu var det ett par år sedan det installerades, men jag tror det går över WiFi, och mig veterligen fungerar det även om externt nät skulle gå ner. Det som möjligen kräver internetuppkoppling är om du vill göra förändringar via appen. Redan gjorda inställningar, och lastbalansering, fortsätter fungera även om internetanslutningen går ner, så länge som ditt lokala nät är uppe. Iaf är det min uppfattning.
Vad gäller Easees dåliga rykte så var det mycket väsen för väldigt lite, i mitt tycke. I slutänden behövde jag göra exakt noll förändringar av min installation, och den skulle göras exakt likadant idag. Jag är nöjd, och när vi ordnar laddstolpe till sommarstugan så kommer även det bli en Easee.
Att en laddbox saknar OCCP betyder väl inte automatiskt att den är lokal? Men jag håller med, det är svårt att hitta info.L Lundstroem1 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 422 inlägg
Viktiga med laddboxen kan jag tycka är att den går att låsa upp via lokal access ifall molnlösningen skulle gå ner vid t.ex. en konkurs eller så.
Jag har 2st Zaptec go, och dom går ju ofta via tibber och enegic lastbalansering. Nu har dom precis lanserat Zaptec Go 2 som även har V2G stöd.
Amina S verkar bra, och riktigt billig. Såg att den går att få installerad för 3000:- efter grönt avdrag
Jag har 2st Zaptec go, och dom går ju ofta via tibber och enegic lastbalansering. Nu har dom precis lanserat Zaptec Go 2 som även har V2G stöd.
Amina S verkar bra, och riktigt billig. Såg att den går att få installerad för 3000:- efter grönt avdrag
Redigerat: