L Lundstroem1 skrev:
För Ellevio kostar det 81 kr/kW dagtid 06-22. På natten räknas halva effekten.
[länk]

Blir säkert andra tider och priser för andra nätbolag.
Tack för bra svar, rätt meckigt att förstå detta. För mig så skulle det smartaste vara om den laddade med låg effekt. Eftersom jag har bilen inkopplad under 12-14 timmar och ska ha relativt lite effekts så vore det bra om jag kunde dra ut på laddningen. Men som sgat en laddbox med scema kanske bir bra
 
Många bilar har väl en rudimentär schemaläggningsfunktion inbyggd (eller snarare fördröjd start)? Kanske inte lika enkelt och smidigt dock jämfört med ett fast schema i boxen, men kan ju vara värt att testa iallafall...
 
Drivisen Drivisen skrev:
Eftersom jag har bilen inkopplad under 12-14 timmar och ska ha relativt lite effekts så vore det bra om jag kunde dra ut på laddningen.
Det kan du också göra med de flesta laddboxar. Minimiström man kan ställa in är 6 ampere, vilket ger 1,4 kW vid enfasladdning. Ett 14 kWh batteri laddar alltså fullt på tio timmar då.
 
  • Gilla
Drivisen
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag har fortfarande inte fått något svar från mitt el-bolag om det går/kostar att bara sätta upp laddstolpe för att bara ladda eventuellt köp av el-bil.Mao inte koppla in mig på el-nätet utan bara för laddning av el-bil med batteri samt solceller på backen.Förbrukar bara totalt 8500kwh/år.Någon med samma tanke?
Vad menar du med elbolag? Elnätsbolag eller elhandelsbolag?

Oavsett så har ingen av dem en standardlösning för ödrift av laddstationer, då det är en krånglig lösning kontra att koppla in det mot elnätet. Både elhandelsbolag och elnätsbolag säljer ju saker som bygger på elnätsanslutning så det ligger inte i deras intresse att göra frikopplade lösningar och kunderna kommer inte vilja betala merkostnaden för detta.

Sedan finns det massa tekniska utmaningar också med att inte vara kopplade mot nätet, exempelvis frekvenshållningen.

Tekniskt är det möjligt, men vi pratar nog snabbt 10-potenser dyrare än en vanlig laddstation som är kopplad på elnätet. Det finns alltså ingen ekonomisk vinning i detta. Den som gör något sånt här är en kunnig teknikentusiast.
 
K Kvackatore skrev:
Jag har ett 3-fas uttag och köpte mig sonika en sladd som passar till det, varför krångla med laddbox?
Typ 2 -> 3-fas, justerbar 4-16 A. Kostar 2000-4000 kr. Kan dessutom enkelt tas med om man besöker någon med 3-fas uttag.

Kanske laddar lite långsammare (killgissning) men bilen är alltid fulladdad på morgonen och det är allt jag begär.
Din lösning tillåter inte styrning mot elpriset. Min laddning i år är till negativt medelpris, -3,0 öre/kWh.

För det krävs en laddbox för ca 6 000kr. Om din lösning kostar 2-4' (medel 3') så hade det sparat mig 3000kr men om jag betalat mitt vanlig snittpris för el (70öre/kWh) och de 4700 kWh så blir det 0,7*4700= 3290kr mera, för att spara 3000kr.

Redan första året lönade sig investeringen i laddboxen alltså.
 
Drivisen Drivisen skrev:
Är det nån ska hjälpa mig med en rekommendation på laddbox. Jag har en Keba P30 som installerades för 7 års sedan. Den visar nu en konstig felkod (Blå/Blå/Röd/Blå)och en felsökning kostar 2500 kr så det känns vettigare att fixa en ny.

Jag laddare en hybrid varje natt, med ett 14 kwh batteri, oftast laddar jag bara hälften.

Jag är inte intresserad av nån typ av laddningsinformation eller styrning. Jag har inga solceller eller behov av att styra laddningen till olika tider eller priser. Jag har svårt att se att jag i framtiden kommer att skaffa en elbil med högre behov

Vilken laddbox har hög kvalitet, billig och helt dum?
https://phasebox.se/
Är nog enklast vad gäller installation. Smidig över lag är den.
 
Purre Purre skrev:
[länk]
Är nog enklast vad gäller installation. Smidig över lag är den.
Hur länge har den laddboxen funnits?
Installatörernas nya favorit?
Något dyr men då ingår dvärgbrytare och JFB typ B från ABB. (Såg så ut i paketet på deras hemsida iaf ).

”**Så här installeras PhaseBox 2.0:**

*) Montera laddboxen och strömsätt.
*) Anslut PhaseLink på RJ12 eller RJ45.
*) Kontrollera att LINK från PhaseLink lyser i boxen.
*) Ställ in värdet på huvudsäkringen.
*) Skruva på locket.
*) Lämna över manualen till slutkunden.
*) Klart, åk vidare till nästa kund.

Om du skall installera flera boxar ser du bara till att alla har samma adress på DIP-switcharna. Enklare och säkrare än så blir det inte.”

Med den långa räckvidden undrar man hur många adresser den har.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur länge har den laddboxen funnits?
Installatörernas nya favorit?
Något dyr men då ingår dvärgbrytare och JFB typ B från ABB. (Såg så ut i paketet på deras

Med den långa räckvidden undrar man hur många adresser den har.
Vet inte hur länge den funnits men jag fick reda på den i somras. Men då jobbar jag inte med laddboxar normalt sett.
Japp ingår i den.
Ingen aning om hur många adresser den har. För en vanlig villa kommer det inte vara ett problem iaf.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna tråd tänkte jag att vi diskuterar egenskaper och annat med laddboxar som är av intresse för den som ska köpa en laddbox.
Saker som:
  • Max laddeffekt
  • Om de klarar att styra mot Nordpool spotpris
  • Integration med molnet, och om de går att köra utan
  • Om de har fast kabel eller uttag
  • Om de är stora, små, snygga, finns i olika färger etc
  • Om det finns effektvakt eller lastbalansering, och hur det går till (och besvärligt att installera)
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att installera
  • Om laddboxen är enkel eller besvärlig att konfigurera
  • Om den styrs via bluetooth, wifi eller något annat
  • Om den kan läsa RFID, om det går att sälja och debitera (detta är nog dock inget viktigt alls för de flesta)
Några frågeställningar jag skulle vilja komplettera med. ( det är många aspekter på att välja box, hade jag inte en tanke på när jag valde)

- Hur ser ekonomin ut för laddboxbolaget? Kommer dom att överleva? Det är många av bolagen som går dåligt nu.
- Hur kommer boxen att fungera om laddboxbolaget kursar/upphör? Visst OCPP-standard, men hur många kan/vill sätta upp en sån lösning själv.
- Hur fungerar boxen om wifi/internet svajar?
- Kan jag styra boxen lokalt med schema, laddström, lastbalansering?
- Kan jag göra alla inställningar själv om det behövs (fasföljd, strömgränser etc) eller är jag beroende av installatör/boxleverantör.
- Hur uppdateras mjukvaran/firmware i boxen?
- Hur får jag support? För hårdvara är en sak, men när laddningen avbryts, går ner på en fas, byter fas, inte går igång på schema etc etc.
- Samlade omdömen från många slutanvändare och inte bara "jag har en xxxx, fungerar bra"
- Säkert nåt mer som jag inte kommer på nu........

Inte lätt att hitta uppgifter om den typen av frågor. Ser framför mig en hemsida eller Excel tabell som jämför boxar med "alla" typer av uppgifter som är bra att ha koll på vid val av box.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Din lösning tillåter inte styrning mot elpriset. Min laddning i år är till negativt medelpris, -3,0 öre/kWh.

För det krävs en laddbox för ca 6 000kr. Om din lösning kostar 2-4' (medel 3') så hade det sparat mig 3000kr men om jag betalat mitt vanlig snittpris för el (70öre/kWh) och de 4700 kWh så blir det 0,7*4700= 3290kr mera, för att spara 3000kr.

Redan första året lönade sig investeringen i laddboxen alltså.
Nej, det gör den inte men vår livssituation tillåter inte att vi kan styra vår elanvändning mot när timpriset är lågt, därför har vi medelpris och inte timspot. Dessutom laddar vi bara bilarna på natten och då är det överlag billigare. (om vi nu haft timspot vill säga)
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kollade lite och det verkar gå att få en CEE till Typ 2 sladd för runt 1200:- bara att hoppas på att bilen accepterar den som laddare
Kia EV6 + en Kia Ceed pluginhybrid här, där har det aldrig varit några problem. Även haft Volvo EX40, mazda plugin, polestar på besök. Inte varit några problem med någon.
 
K Kvackatore skrev:
Nej, det gör den inte men vår livssituation tillåter inte att vi kan styra vår elanvändning mot när timpriset är lågt, därför har vi medelpris och inte timspot. Dessutom laddar vi bara bilarna på natten och då är det överlag billigare. (om vi nu haft timspot vill säga)
Trist för dig, men nu fick du svar varför andra skaffar laddboxar. ☺️
 
Mikael_L
Drivisen Drivisen skrev:
Är det nån ska hjälpa mig med en rekommendation på laddbox. Jag har en Keba P30 som installerades för 7 års sedan. Den visar nu en konstig felkod (Blå/Blå/Röd/Blå)och en felsökning kostar 2500 kr så det känns vettigare att fixa en ny.

Jag laddare en hybrid varje natt, med ett 14 kwh batteri, oftast laddar jag bara hälften.

Jag är inte intresserad av nån typ av laddningsinformation eller styrning. Jag har inga solceller eller behov av att styra laddningen till olika tider eller priser. Jag har svårt att se att jag i framtiden kommer att skaffa en elbil med högre behov

Vilken laddbox har hög kvalitet, billig och helt dum?
Zaptec har en liten vridpot (en flerläges strömbrytare) som man kommer åt innan man installerat den (jodå, man kommer åt den senare också) och som man inte alls ska röra vid installationen.
För det varnas att då funkar inga scheman, styrningar eller moln osv.
Men vridbrytaren ställen in max laddström.

Så jag har fattat det att man här kan göra Zaptec-boxen stendum, dvs det går inte att få en laddbox dummare än såhär, med färre finesser.

Utan den sätter väl igång och laddar med inställd ström så fort man kopplar in bilen, och det blir bilen som får avbryta laddningen, eller stå för ev styrning.

Illustration av Zaptec-laddare, vridomkopplare för max laddström och mobilapp-konfiguration. Text om inställningar och strömstyrka på tre språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zaptec go ligger också bra i pris, och är öht trevligt konstruerad tycker.
Jag ogillar dock att uttaget är vågrätt rakt ut, vilket innebär att laddsladden sticker rakt ut, och det blir inte alls bra ifall man ska ha boxen på mitt på väggen, bredvid bilen, i en trång carport eller garage.
 
Mikael_L
L Lundstroem1 skrev:
Några frågeställningar jag skulle vilja komplettera med. ( det är många aspekter på att välja box, hade jag inte en tanke på när jag valde)

- Hur ser ekonomin ut för laddboxbolaget? Kommer dom att överleva? Det är många av bolagen som går dåligt nu.
- Hur kommer boxen att fungera om laddboxbolaget kursar/upphör? Visst OCPP-standard, men hur många kan/vill sätta upp en sån lösning själv.
- Hur fungerar boxen om wifi/internet svajar?
- Kan jag styra boxen lokalt med schema, laddström, lastbalansering?
- Kan jag göra alla inställningar själv om det behövs (fasföljd, strömgränser etc) eller är jag beroende av installatör/boxleverantör.
- Hur uppdateras mjukvaran/firmware i boxen?
- Hur får jag support? För hårdvara är en sak, men när laddningen avbryts, går ner på en fas, byter fas, inte går igång på schema etc etc.
- Samlade omdömen från många slutanvändare och inte bara "jag har en xxxx, fungerar bra"
- Säkert nåt mer som jag inte kommer på nu........

Inte lätt att hitta uppgifter om den typen av frågor. Ser framför mig en hemsida eller Excel tabell som jämför boxar med "alla" typer av uppgifter som är bra att ha koll på vid val av box.
Mycket bra saker du tar upp där. Flera av dem har jag funderat över själv.

Och roligt att du nämner "Någon slags sammanställning i t.ex. Excel", för det har jag också funderat på några månader.

Jag ska se om det blir lite lugnare och lite tid över nu för mig ett tag, jag brukar som regel ha det lugnare i Jan-feb.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Trist för dig, men nu fick du svar varför andra skaffar laddboxar. ☺️
Absolut, jag ville bara förorda ett alternativ. Många tror man behöver en laddbox för att kunna ladda hemma. Angående styrning mot elpris, man kan faktiskt ställa in tiden på min sladd men finns naturligtvis ingen uppkoppling mot elpris, men teoretiskt sett kan jag slänga ett öga på elpriset när jag stoppar i sladden och ställa in laddningen därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.