Pysslar-Ronnie blev klar med bockarna och jag har nu ytbehandlat 3 av 4. Det blev Osmo 3111, International Original Fernissa, Tresterner Parkettlack vattenbaserad och imorgon ska jag köpa 2K klarlack och ta på den sista bocken. Ska bli mycket intressant.

Hade varit kul att jämföra med renaissance wax, men det är tyvärr slut för tillfället. Kokt linolje slog jag ur hågen efter en titt på hur matt min moxon vise redan har blivit.

Träbock behandlad med Osmo 3111 står i en välutrustad snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Mina bockar får stå i kätte ett tag innan de kommer till användning men testar gärna renaissance wax på en av dem. Frågan är vad man ska göra med den sista då — chokladdoppa?

//Ronnie

• Gilla
Needas
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
chokladdoppa
Och sen doppa i kokosflingor! :)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Fanera, vad annars? Sen mässingsdetaljer på slitytor, t ex golvtröskel på toppen ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vet inte om det plattsar, men gjorde en trailer för min youtubbe kanal för några dagar sedan

• Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Får tacka för tips tidigare i tråden om laminat från Ikea. Blev perfekt att göra en stöddig sandwich av. 2mm tjockt laminat på varsin sida om 12mm björkplywood.
Den vita sidan av laminatet var högblank medans den maskingröna var lite mattare och med lite struktur i. Jag mattslipade den vita sidan innan jag limmade ihop dem. Den gröna sidan tror jag blir perfekt som zero-clearance.
Laminat och björkplywood fastklämda i arbetsbänk, med verktyg och klämmor, för att skapa zero-clearance plattor.
Skapa konto

Fick 2st zero-clearance plattor gjorda. De känns ruskigt stabila och kommer nog fungera mycket bra som ilägg till sågen.
Två zero-clearance plattor av laminat och björkplywood på ett metallbord med mätverktyg.
Skapa konto
Sandwichkonstruktion med 2mm högblank vit laminat, 12mm björkplywood och matt grön laminat.
Skapa konto

• Gilla
d-o och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Vad heter laminatet?

Björn Melander Björn Melander skrev:
Ser bra ut! Vad heter laminatet?
Väggplatta "Lysekil"

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag har rivit isär en gamal skivputs som jag fick hem idag, dessvärre så var tallriken skev så att den vobblande lite för mycket☹️
Jag får se om någon kan planslipa den åt mig eller om det blir till att skaffa en ny skiva...
Sned tallrik bredvid en svarv och bordsdelar i verkstad, hint av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Därefter så gav jag mig på svarven som flyttades 90 grader. Från ena väggen i hörnet till den andra...
Nu återstår att komplettera spånutsuget med.
Verkstad med en svarv som flyttats, spån på golvet, hyllor med verktyg och delvis synligt spånutsug.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
L L-OFast skrev:
Jag har rivit isär en gamal skivputs som jag fick hem idag, dessvärre så var tallriken skev så att den vobblande lite för mycket☹️
Kan du inte limma på en träskiva utanpå tallriken och sen fästa den i chucken på svarven och bara plansvarva den?

Frustrator Frustrator skrev:
Kan du inte limma på en träskiva utanpå tallriken och sen fästa den i chucken på svarven och bara plansvarva den?
Jo det skulle gå och det får det bli om jag inte hittar någon som kan plana den...
Men beroende på hur mycket jag då lägger på så får jag flytta planbordet så inte skivan och bordet tar i varandra, jag är dock osäker på hur stor ställ mån det fins för det...

Tvingande verktyg Fyra tvingar som håller en träram under konstruktion i ett rörigt garage.
Skapa konto

• Gilla
Seglartokig och 1 till
  • Laddar…
Ser ju oerhört s p ä n n a n d e ut!
Nytt nattduksbord på gång? Fina dimensioner. Ska bli kul att se det fördiga resultatet.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Nytt nattduksbord på gång? Fina dimensioner. Ska bli kul att se det fördiga resultatet.
Japp, resultatet lär dyka upp runt jul i min arbetstakt.. :)

Tjusigt Frustrator, men jag ser en fri golvyta, Photoshop?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.