Frustrator Frustrator skrev:
Överallt i litteratur står det att man inte ska limma ändträ men där jag testat har det alltid fungerat över förväntan. Spec där belastningen är låg.

På 6-7mm går det att plugga med grillspett från Ica :)
Ica nästa då......;)

Jo, limma ändträ fungerar fint om man förseglar ändträet med en limning, har lite tid på mig prova vad som är enklast.
Drygt 80 meter med "jalusi" behövs till ett test, 0,6m * 78m, för att täcka taket.

Min bättre hälft, hon tycker att det duger med märkduk, det vill inte jag, det ser så skräpigt ut i längden.

Sedan har jag en förkärlek till trä, så trä blir det, vi får skynda oss med dessa så hon inte hinner protestera för mycket.

Tanten vill ha en veranda istället, längs ena sidan på huset så hon har vissa åsikter om prioriteringar, vilket medför att kalla ensamma nätter stundar för mig om jag inte gör verandan.

13-åringen litar jag helt på, han har använt maskiner sedan han var 6-7 år, han klarar mycket, vill bara göra en lätt konstruktion så han inte tappar intresset för snickerier.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
P Pagno skrev:
13-åringen litar jag helt på, han har använt maskiner sedan han var 6-7 år, han klarar mycket, vill bara göra en lätt konstruktion så han inte tappar intresset för snickerier.
Spontant, när jag var 13 hade jag hellre byggt veranda :) (farsan byggde verandan och jag åkte på att måla husgrunden...)

• Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Spontant, när jag var 13 hade jag hellre byggt veranda :) (farsan byggde verandan och jag åkte på att måla husgrunden...)
13-åringen har redan byggt en veranda med mig, när han var 7 år, han fick till och med en egen skruvdragare då, en lite AEG 12-voltare, den använde han duktigt.

Men målning skulle jag aldrig låta han göra, det blir bara kladd då.....

Verandan blir lite för svår för honom, han får säkert vara med lite, ytterst lite, det blir väldigt mycket som måste bli felfritt, har inte tid att rätta till småfel denna gång.

/P-A

Ändträ mot längsträ fäster säkert bra till en början men över tid när ändträet rör sig så kommer limmet släppa. Särskilt gäller detta för en konstruktion som sitter utomhus, utsatt för väder och vind.

Finns inte en chans att det håller över tid med trälim. Möjligen att det funkar med något elastiskt lim, typ MS-polymer.

V vectrex skrev:
Ändträ mot längsträ fäster säkert bra till en början men över tid när ändträet rör sig så kommer limmet släppa. Särskilt gäller detta för en konstruktion som sitter utomhus, utsatt för väder och vind.

Finns inte en chans att det håller över tid med trälim. Möjligen att det funkar med något elastiskt lim, typ MS-polymer.
V vectrex skrev:

Tack, värt att tänka på, har ingen lust att låta grabben göra ett jobb och sedan håller det bara en säsong.
Skall kolla upp med mera flexibelt lim.

Mvh P-A

Measure once cut twice?

Träbit med markerade mätlinjer och skärmärken, humoristisk referens till vanligt ordspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Fortsatt med svetsandet av mitt bord. Kan meddela att det blev väldigt stabilt. Blev lite fel på vägen, så det blev ett hål i "stammen". Men men, kan Pippi ha ett sockerdricksträd så kan nog även min svärmor ha det. Plockade fram vinkelslipen och fixade till hålet så att lite vuxenbubbeldricka går ner. Jag blir nog förlåten :cool:

Svetsat metallbord med intrikat stamliknande struktur och hålighet för flaskor, på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Hand som sätter in en flaska i hålet av ett svetsat, grenliknande metallbord.
Skapa konto

Runt träbord med svetsad metallstomme och fiskbensmönster, på ett verkstadsgolv med verktyg.
Skapa konto

• Gilla
hus520 och 17 till
  • Laddar…
Svänger om lite i verkstan, jag hade snickarbänken såhär förut. Så jag hade ett litet mellanrum mellan bänken och väggen där jag stod, men det gick inte så bra då jag ville använda framtången och skulle öva på sinkning, alldeles för lite svängrum. Så jag svängde om bänken och lade den på mitten av väggen. OK den blockerar dörren men jag har inte använt den dörren en enda gång sen jag öppnade upp mellanväggen, går in och ur verkstan i rummet där jag har metallsvarven nu.

39552563064_73177d2e9e_b.jpg

Sen gjorde jag en jigg för att göra avsmalningar, den är inte helt som jag vill ha den men den duger för tillfället, har en bättre version på G som ska bli permanent.
40263661291_164776d984_b.jpg

Här är ritningen på den jag ämnar tillverka, beställt t-spåren från ebay så det tar nog en månad innan dom kommer... Men snabbare än att gå till nån finsk lokal affär enligt senaste erfarenheten...
https://www.woodsmithplans.com/plan/taper-jig/

Här är annars ett tillfället då jag gärna skulle haft en girsågsstation med en större såg, den kunde ha fixat alla avsmalningar snabbt och bra. Synd bara dom tar så mycket rum...

• Gilla
Seglartokig
  • Laddar…
Vi har fått en hel del snö i vinter, mycket snö plus mycket takyta är ingen bra kombination...

Har handskottat dom platta taken men när maskinhallarna ska skottas så kändes det säkrare med en så kallad snöräv, ringde runt till lite tillverkare men alla har sålt slut och har några veckors leveranstid...

Då många tak runtom i länet börjat rasa in så fick jag leta i skrotgömmorna hemma!
Hemmagjord snöräv av ombyggd hyllplåt och armeringsjärn för takskottning.
Skapa konto

Hittade en lämplig plåt från en gammal hyllsida, perfekt med färdiga hål till plasten. En enklare bockningsanordning samlades ihop och jag bockade två sidor.

Delar till hemmagjord snöräv inklusive plåt med hål och bockat armeringsjärn på betonggolv.
Skapa konto

I ett annat hörn hittades lite armeringsjärn som bockades i skruvstycket till lämplig form.

Hemmagjord snöräv av metall och blå byggplast med rep, för takskottning, på ett verkstadsgolv.
Skapa konto

Det hela svetsades ihop och byggplast monterades baktill.

Det var mörkt som fan igårkväll men skottade av ungefär 200kvm tak, har redan gjort några produktutvecklande åtgärder men ska fixa några saker till innan jag går på nästa tak!
Funkade bättre än förväntan!

• Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
Vi har fått en hel del snö i vinter, mycket snö plus mycket takyta är ingen bra kombination...

Har handskottat dom platta taken men när maskinhallarna ska skottas så kändes det säkrare med en så kallad snöräv, ringde runt till lite tillverkare men alla har sålt slut och har några veckors leveranstid...

Då många tak runtom i länet börjat rasa in så fick jag leta i skrotgömmorna hemma!
[bild]
Hittade en lämplig plåt från en gammal hyllsida, perfekt med färdiga hål till plasten. En enklare bockningsanordning samlades ihop och jag bockade två sidor.

[bild]
I ett annat hörn hittades lite armeringsjärn som bockades i skruvstycket till lämplig form.

[bild]
Det hela svetsades ihop och byggplast monterades baktill.

Det var mörkt som fan igårkväll men skottade av ungefär 200kvm tak, har redan gjort några produktutvecklande åtgärder men ska fixa några saker till innan jag går på nästa tak!
Funkade bättre än förväntan!
Kastar du repet över nocken och drar upp den eller står du på taket och jobbar med den?
Såg att jula hade denna: https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/snorojning/takrakor/takraka-706041/

T toolman77 skrev:
Kastar du repet över nocken och drar upp den eller står du på taket och jobbar med den?
Såg att jula hade denna: [länk]
Står på nocken, firar ned, drar upp. Lite som en osthyvel. 2-3 drag sen flytta åt sidan. Lämnar en liten remsa på 10-20cm mellan varje drag så den inte vill ramla ner i gamla draget.

Jckssn Jckssn skrev:
Står på nocken, firar ned, drar upp. Lite som en osthyvel. 2-3 drag sen flytta åt sidan. Lämnar en liten remsa på 10-20cm mellan varje drag så den inte vill ramla ner i gamla draget.
Snyggt! På min har jag en liten skida med brätte som håller upp framdelen på hyveln (sitter fastsvetsad på infästningen till repet). Perfekt om hyvel åker nedanför hängrännan.

Fingerfogar
40258786652_31ac973c1c_b.jpg

Bandsågning av 2x8" material, inte dåligt för ett 1/4 tums blad:
39592230924_7b3704c429_b.jpg

Rundar tappar
40303871751_abb521ff00_b.jpg

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Fingerfogar
[bild]

Bandsågning av 2x8" material, inte dåligt för ett 1/4 tums blad:
[bild]

Rundar tappar
[bild]
Vad ska det bli för något?

Det blir en C-ram som ska hysa motorn till hyveln. Behöver ett nytt och bättre stativ till hyveln än det jag nu har, så jag kopierar designen av Marius Hornberger:

Så en kopia på detta, fast inte lika fin hyvel och gjort av schabbigaste överskottsträet... Målar förmodligen det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.