Björn Melander Björn Melander skrev:
Tjusigt Frustrator, men jag ser en fri golvyta, Photoshop?
Uppmärksamt! Men inte tillräckligt uppmärksamt :) Golvet i bilden är ljusgult, i verkstan är det grönt (tror jag, var längesedan det syntes till), således sker limningen i groventren.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Uppmärksamt! Men inte tillräckligt uppmärksamt :) Golvet i bilden är ljusgult, i verkstan är det grönt (tror jag, var längesedan det syntes till), således sker limningen i groventren.
Underbart! :rofl:
 
Filar på cad modellen för knivslipen, börjar se någorlunda ut nu, en kopia på Jeremy Schmidts modell, fast metrisk. Undrar var man ska få tag i aluminium i tillräckligt stor profil, eller om det blir att smälta eget.. Största är 125mm.

Kq5IzwT.jpg
 
  • Gilla
devizion och 1 till
  • Laddar…
Spännande bygge!
Det finns ju en mindre svensk firma som har både delar och halvfabrikat på liknande slipar, brukar annonserar på blocket med jämna mellanrum.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Filar på cad modellen för knivslipen, börjar se någorlunda ut nu, en kopia på Jeremy Schmidts modell, fast metrisk. Undrar var man ska få tag i aluminium i tillräckligt stor profil, eller om det blir att smälta eget.. Största är 125mm.

[bild]
Wilmont grinders har jag klonat vid ngt tillfälle. Blev aldrig en färdig slip tyvärr.
 
Den här slipen kan även vinklas 90 grader och är väldigt modulär.

Bygge av slipen

Bord:

Radius-jigg

10 tums kontakthjul
 
Snyggt @DennisCA! Du är en fena på fusion nu!?

Själv har jag gjort klart skärbrädan. Handhyvlade faser denna gång. Riktigt trevligt med handverktyg.
En handhövling ligger på en nyligen hövlat skärbräda med handhyvlade faser och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantillverkad skärbräda med handhyvlade fasade kanter på tidningsunderlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad träskärbräda med handhyvlade faser och skivad tomat bredvid en kockkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 15 till
  • Laddar…
Jag ser att många i tråden har fina mft inspirerade bord!
Finns det möjligtvis någon i södra skåne som har en mall för fräsning av mft hål att låna ut?
 
V vectrex skrev:
Snyggt @DennisCA! Du är en fena på fusion nu!?
Nåjaa jag får ju det som behövs gjort men det finns så många funktioner i fusion man vet ju knappast var man ska börja... Och vem vet om jag går tillväga på fel vis, kan finnas bättre metoder att gå framåt med, ett problem med självlärning...
 
V vectrex skrev:
Snyggt @DennisCA! Du är en fena på fusion nu!?

Själv har jag gjort klart skärbrädan. Handhyvlade faser denna gång. Riktigt trevligt med handverktyg.
[bild]
[bild] [bild]

Väldigt tjusig skärbräda.
 
Äntligen fått tid för ett skrivbordsprojekt. Vi får se hur det blir.
Metallkomponenter och verktyg på en arbetsbänk, inledning av skrivbordsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad designskiss av skrivbord med mått och detaljer på öppen skissbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
S
En arbetsbänk enligt thunderdome design departement, findus42. Ska inhysa kap/ger och en liten hyvel:)
 
En prototyp till självvattnande odlingslåda.

Prototyp av självvattnande odlingslåda gjord med två murarbaljor och avloppsrör, omgiven av verktyg och en citronträd i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av självvattnande odlingslåda gjord av två murarbaljor och avloppsrör, inramad av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva baljan är två Biltema murarbaljor 45+65l, samt 75 + 40mm avloppsrör. Design tagen från ett Youtube-klipp.

Nu ska jag bara göra typ ett dussin till och ha i växthuset.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En prototyp till självvattnande odlingslåda.

[bild] [bild]

Själva baljan är två Biltema murarbaljor 45+65l, samt 75 + 40mm avloppsrör. Design tagen från ett Youtube-klipp.

Nu ska jag bara göra typ ett dussin till och ha i växthuset.
Snyggt, men tänk på att plasten i baljorna kan avge olika kemikalier (kommer inte ihåg vilka på rak arm) som kan tas upp av det du odlar i dom...
 
  • Gilla
Jeppe S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.