3 396 850 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Var ju tvungen att inviga (läs smutsa ner) nya hyveln. Plockade en av de mest vridna körsbärsplanken jag sågade upp i september. Alla har kupat sig (väntat) men tyvärr har de också vridit sig. Resterande plank delar jag nog på mitten så går det få ut betydligt mer, men jag ville testa att hyvla en hel planka!
De sågades 30mm tjocka från början. Har 10mm kvar nu på tunnaste stället.
Ja, så körsbär var tydligen svårtorkat. Det verkar stämma bra för mig också! Fukthalten är nu nere på ca 9%.
De sågades 30mm tjocka från början. Har 10mm kvar nu på tunnaste stället.
Ja, så körsbär var tydligen svårtorkat. Det verkar stämma bra för mig också! Fukthalten är nu nere på ca 9%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Oklart än så länge, troligen en damm-samlare..men tänkte att jag vid tillfälle skulle testa på lite fanering. Jag menar, hur svårt kan det vara att göra något sånt här? http://lumberjocks.com/projects/298842V vectrex skrev:
Har svarvat en del i färskt virke. Det är en underbar känsla då det är som att skära i smör men problemet är ju som diskuterats, torkning. Det är många bitar som hamnat i kaminen...jonmo skrev:
Hoppas jag kan ta tag i denna och lyckas. Återkommer med resultatet. Just nu är det några andra projekt som tyvärr ligger före så klumpen får ligga till sig ute i regnet ett tag till.
/T
Möblerat om i snickarbon! 2 maskiner har fått flytta ut (skall säljas) och har flyttat såg och arbetsbänk till ett ställe som (i teorin) skall innebära att den inte behöver flyttas lika ofta. Arbetsbänken skall få lite kortare ben så att toppen linjerar med bordssågen så att den också kan agera utmatningsbord. Först måste dock bordssågen få en stabilare rullvagn då plywoodskivan den står på nu bågnar betänkligt. Hjulen duger inte heller, gummit pressas ihop och blir extremt svårrullat.
Spånsugen är nytt inköp också. Slangen verkar grymt bra, men styv som en ilsken boaorm.
Spånsugen är nytt inköp också. Slangen verkar grymt bra, men styv som en ilsken boaorm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Snyggt! Du börjar bli lite trångbod(d)?V vectrex skrev:(skall säljas) och har flyttat såg och arbetsbänk till ett ställe som (i teorin) skall innebära att den inte behöver flyttas lika ofta. Arbetsbänken skall få lite kortare ben så att toppen linjerar med bordssågen så att den också kan agera utmatningsbord. Först måste dock bordssågen få en stabilare rullvagn då plywoodskivan den står på nu bågnar betänkligt. Hjulen duger inte heller, gummit pressas ihop och blir extremt svårrullat.
Hur tycker du spånsug vs cyklon funkar?
Tjusigt, tänk den som hade den ordningen. Mitt garage är nog lite för stort för att man skall hålla ordning. Då det "inbjuder" till att ställa saker lite här och där men ändå kunna gå in och ut.....
Kan inte riktigt uttala mig om det än. Spånsugen fungerar väldigt bra till hyveln i alla fall. Men generellt där det går så tror jag fortfarande dammsugare med cyklon är att föredra. Men det bygger på att man kan fånga dammet väldigt nära där det produceras. Till min bandsåg så tror jag dammsugaren med cyklonen tar 95% av dammet, resterande åker ner och hamnar i botten på sågen. Här tror jag en spånsug hade kunnat ta större delen av det lilla dammsugaren missar.Frustrator skrev:
Ordning är ett måste om man skall kunna hålla till på så liten yta jag har. Men tro mig, det blir väldigt snabbt stökigt.R roli skrev:
Det är bara på höjden den växer. Faktum är att den tar mindre plats på bredden om man planhyvlar då varken riktanhållet sticker ut bakåt eller suvaskyddet framåt. Dock sitter min hylla 5cm för lågt för att kunna fälla upp borden när hyveln står så nära väggen som den gör på bilden ovan. Jag behöver dock dra ut den från väggen för att kunna hyvla ämnen längre än ca 1m ändå.B badtastex skrev: