Hedens Hedens skrev:
Annars kan ju ett återfjädrande skydd av denna typ vara både smidigt och ganska simpelt att få till snyggt och hållbart.

Hittade ingen specifik film eller ritning för skyddet men se filmen för inspiration

[media]
Lycka till!
PS skicka gärna pm om dina andra maskiner
Kan vara intressant
Nej, den typen av amerikanskt kutterskydd ger inget skydd när man hyvlar. Det är en riktigt dålig konstruktion. Jag är säker på att man kan pyssla ihop något med ett dörrgångjärn och byggbeslag. Att svetsa i aluminiumgjutgods är ingen bra idé.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, den typen av amerikanskt kutterskydd ger inget skydd när man hyvlar. Det är en riktigt dålig konstruktion.
Har du lust att förklara lite mer varför det är så dåligt?
 
Till exempel ger det inget skydd över kuttern när man för ämnet över det, det gör varianter av SUVA-skydd. För visst skjuter du inte SUVA-skyddet åt sidan utan höjer upp det så att ämnet går under det?
 
phl phl skrev:
Till exempel ger det inget skydd över kuttern när man för ämnet över det, det gör varianter av SUVA-skydd. För visst skjuter du inte SUVA-skyddet åt sidan utan höjer upp det så att ämnet går under det?
Aldrig använt den amerikanska varianten men jag kan föreställa mig att det på vissa sätt är säkrare. Säg att du riktar en 50mm tjock planka, då måste man ha SUVA skyddet ca 55mm över kuttern. Det är ett rätt stort utrymme där fingrar kan ta sig in? Den amerikanska modellen skyddar överallt utom där ämnet är. Och där är ju just ämnet.

Sen ser jag nackdelen med att den svänger ut och är i vägen mer än vad ett SUVA skydd gör, särskilt på breda rikthyvlar med breda ämnen på. Tycker det verkar finnas för och nackdelar med båda.
 
  • Gilla
Dinoz3
  • Laddar…
phl phl skrev:
För visst skjuter du inte SUVA-skyddet åt sidan utan höjer upp det så att ämnet går under det?
V vectrex skrev:
Säg att du riktar en 50mm tjock planka, då måste man ha SUVA skyddet ca 55mm över kuttern. Det är ett rätt stort utrymme där fingrar kan ta sig in?
Nu är jag väldigt okunnig och ovan med hyvlar och att kalla mig amatör är närmast att förolämpa amatörer. I vectrex exempel skulle jag nog skjuta skyddet åt sidan just för att slippa den i det närmaste helt exponerade kuttern under skyddet. Är det fel?
 
Som jag ser det så gör ju SUVA skyddet ändå en viss nytta eftersom det tydligt markerar att man ska se till att ALDRIG ha fingrarna under skyddet. Du lyfter handen strax innan skyddet, arbetsstycket går under och handen över, sedan kan handen få landa på arbetsstycket igen när skyddet passerats.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är jag väldigt okunnig och ovan med hyvlar och att kalla mig amatör är närmast att förolämpa amatörer. I vectrex exempel skulle jag nog skjuta skyddet åt sidan just för att slippa den i det närmaste helt exponerade kuttern under skyddet. Är det fel?
Fel o fel, en smaksak kanske.
Felder tycker suva skyddet skall täcka hela kuttern och höjas upp så att ämnet kan gå under upp till en tjocklek på 75mm på ämnet. Är det tjockare än så skall man istället skjuta skyddet åt sidan.
 
Om arbetsstycket kastas ut vill man ha något mellan hand och kutter. Det amerikanska skyddet (kallas fläskkotlettskydd) erbjuder inget sådant skydd.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om man skulle ha både "fläskkotlett" och SUVA? För krångligt?
 
Samma tanke slog mig, det skulle rätt utfört i alla fall inte försämra säkerheten.

Ser dock en nackdel till med den amerikanska varianten och det är något som mer påverkar praktiskt användande av hyveln. Jag brukar försöka hyvla olika typer av virke på olika ställen längs med kuttern för att få ett jämnare slitage. Det blir defintiivt klurigare med amerikanskt skydd då det bygger på att man håller stycket nära/mot anhållet.
 
P
Fläskkotlettskydd:crysmile::crysmile::crysmile:

Tidsfråga innan någon tillverkare trycker in liknande skydd som sawstop/Bosch reaxx och griggio unica i hyvlar..

Idag har jag gjort 200 meter badtunnepanel
 
Redigerat:
Hade igår möjlighet att testa borren som jag köpt till min pelarborr för en "billig" peng. Tänker att en kort ovetenskaplig recension ifall kan glädja någon, så det ska ni få! :D

Köpte på mig en sats med 170 st slipade HSS borr från märket Bohrcraft (köpt från OTD Tools för 1369kr). Var lite tveksam till hur bra de skulle vara, men hade inte lust att betala priset för Dormer eller Wedevåg så jag tycket att det kunde vara värt att testa. De flesta av borren i satsen är krysslipade (om jag miss rätt från 2 mm, har verkstaden tillsammans med min far så jag har i skrivande stund inte möjlighet att dubbelkolla). Kollade igenom satsen och visuellt så går det inte att se någon skillnad i slipning eller kvalité. Jag tycker att satsen ger ett mycket gott intryck på tanke på vad jag betalade för den.

Blå Bohrcraft borrset med 170 HSS-G borr, stängd förpackning placerad på metallplatta med borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten som skulle borras är en fot till ett bord som jag håller på att tillverka till min svärmor. Den är 15 mm tjock och av S355 något stål. Totalt är det 32 hål, borrade först 4 mm hål och därefter 10 mm (1st 10,5 mm, men det tar vi på slutet). Innan varje hål lade jag en lite klick skärpasta, kan nämna att jag matade på rätt så ordentligt också. Hastigheten var 380 rpm för 4mm borret och 100 rpm för 10 mm. Så här i efterhand så skulle jag nog kunnat öka på skärhastigheten en del, det hade kanske till och med varit att föredra.

4 mm borret höll i nästan 20 hål. Vred av det precis innan det gått hela vägen igenom. Kollade på skäret på borret efter varannat hål. Det hade ingen onormalt slitage och jag märkte ingen skillnad på hur det kändes att borra med. Skulle gissa på att om jag hade haft lite högre varvtal och inte matat fullt så hårt så skulle det utan problem ha överlevt alla 32 hål. Skit bakom spakarna så att säga.

10 mm borret körde jag med i 31 hål. Min bedömning är att borret har en bra bruksskärpa efter detta. Det går att se en förändring på eggen, men borret är fortfarande vasst och skär. Lite svårt att se på bilden, men ni får göra en egen bedömning.

Hållen hand i skyddshandske håller ett använt 10 mm HSS borr framför en stålfot med borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan sammanfatta att jag är riktigt nöjd med satsen! Kanske inte världens bästa borr, men om man som jag är kass på att slipa så gråter man inte blod varje gång man klantar sig. Bara att kasta och ta ett nytt! ;)

Till den tråkigare delen.

Anledningen till att jag inte borrade 32 hål med 10 mm borret var att jag först hade planerat att borra alla hålen 10,5 mm. De borren jag har i den storleken är borr med morsekona från samma tillverkare, de är dock valsade och inte slipade. Skrotade ett borr fullständigt genom att borra ett hål! :cry: Tänkte att det måste ha varit något galet med det, så jag tog det andra jag hade i den storleken och testade det på nästa hål. Tog det så försiktigt jag kunde när jag skulle starta det nya hålet, döm av min förvåning när det i princip havererade vid första kontakt...

Ståldetalj med borrade hål och metallspån, skärpasta nära delvis borrat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett använt 10 mm borr med synligt slitage efter borrning i stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite oroväckande då jag har dom från 10 mm upp till 23 mm, får kanske fundera på om jag ska försöka reklamera dessa :thinking:

Ifall det är någon som undrar varför jag inte har borrat i körnslagen, så kan jag tipsa om att det är bra att kolla om ens borrmaskin har djup nog innan man markerar var man hoppas kunna borra! :p
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Tror jag gjorde ett hyffsat fynd idag. Lokala XL hade rensat ut allt udda och osålt och lagt det omärkt i en back vid kassan. Överst låg en Röhm snabbchuck för 1-13mm. Jag har en likadan, fast 3-16mm och i rätt så dåligt skick på min pelarborrmaskin. Men den är inte så dålig att det motiverar att lägga 500-1000kr på en ny. Lite störande också att inte kunna köra riktigt små borrar.
Ny Röhm snabbchuck för 1-13mm på arbetsbänk bredvid dess förpackning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fråga vad de skulle ha för chucken. Fick svaret -en hundring. Slog till direkt. En förvisso fin, med dock manuell chuck av CEJs tillverkning fick donera en B16 dorn.
En använd Röhm snabbchuck för 1-13mm placerad på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använder inte denna så mycket då jag saknar rätt nyckel till den, och så är det det där med att den är manuell.

På sin plats i Arbogan.
Pelarborrmaskin med installerad Röhm snabbchuck, placerad i en verkstadsmiljö med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår bara att få Arbogan tillbaka på sin plats efter källarrenoveringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tror jag har en såndär liggande ny i förpackning jag också, osäker på storleken. Men känner igen lådan :)
 
PNO: dendär Arbogan ser ut att vara en snäppet modernare än mitt nyförvärv.
Jag saknar dock återfjädringen på pinolen (Den runda delen under kabelgenomföringen)

Så skulle du någonsin plocka ner den biten skulle jag bli väldigt glad över en rejäl omgång bilder.

(Fjädern där i finns fortfarande som reservdel, kostar dock 1600kr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.