3 396 669 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag hade en hel del kvalitetstid igår medan jag vabbade. Kvalitetstid med min LN62 alltså.
Man lär sig mycket när man jobbar. Jag har exvis lärt mig att det är svårt att göra ben av trä med vresig ådring, samt att saker som inte är perfekta kan se ganska bra ut ändå. Det senare handlar med specifikt om att alla facetter på ett avsmalnande åttkantigt ben inte behöver ha exakt samma vinkel mot varandra. Vilken galning lyfter på en pall och siktar längs med benet underifrån, annat än om man värderar saker för Bukowskis?
Man lär sig mycket när man jobbar. Jag har exvis lärt mig att det är svårt att göra ben av trä med vresig ådring, samt att saker som inte är perfekta kan se ganska bra ut ändå. Det senare handlar med specifikt om att alla facetter på ett avsmalnande åttkantigt ben inte behöver ha exakt samma vinkel mot varandra. Vilken galning lyfter på en pall och siktar längs med benet underifrån, annat än om man värderar saker för Bukowskis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inser att bilden ovan ger en dålig bild av benens avsmalning. Här ser man formen tydligare:
Jag började göra en dörr till skafferiet, som varit ett sovande projekt sen ~3,5 år. Men det kändes för nyttigt, så jag tog ett vedträ jag är tämligen säker är ask, och gjorde ett nytt hammarskaft helt unplugged. Jag har bara grovformat än så länge, men jag funderar på att helt sonika bara sanda lite och låta det var helt rakt. Ska ju ändå olja det, så om man vill forma om det är det inga problem.
Logga in
Skapa konto
Jag började göra en dörr till skafferiet, som varit ett sovande projekt sen ~3,5 år. Men det kändes för nyttigt, så jag tog ett vedträ jag är tämligen säker är ask, och gjorde ett nytt hammarskaft helt unplugged. Jag har bara grovformat än så länge, men jag funderar på att helt sonika bara sanda lite och låta det var helt rakt. Ska ju ändå olja det, så om man vill forma om det är det inga problem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ååh! Det liknar min första hammare som jag ägde. Fast min var avslagen så att min 5 åriga hand precis passade bakom hammaren...
Detta var när mina föräldrar renoverade gården och vi hade snickare till hjälp.
Samme snickare som var hos oss och enligt mina föräldrar hjälpte mig tygla denna avslagna skapelse gick jag hos lärling hos senare i livet...
Vad en bild kan sätta igång minnen!
Detta var när mina föräldrar renoverade gården och vi hade snickare till hjälp.
Samme snickare som var hos oss och enligt mina föräldrar hjälpte mig tygla denna avslagna skapelse gick jag hos lärling hos senare i livet...
Vad en bild kan sätta igång minnen!
Äntligen fått den gamla hyveln på plats. Efter en del isärplockande, rengöring och monterande , ny el inkopplad samt in- och utmatningsborden justerade ( medförde tålamodet satt på prov och nya grå hår), nyslipade stål postade. Nu känns det som att dom andra hyvlarna får hitta nya hem. Dock var hållaren till kutterskydet sprucket. Hur i hela friden lagar man detta så det ser vettigt ut? Kemisk metall? Får för mig att det kan se lite "grovt" ut. Tar tacksamt mot förslag på lösning
/Thomas
/Thomas
Fin hyvel!
Jag hade absolut inte litat på kemisk metall eller liknande för denna lagning. Skyddet får sig sina smällar då och då....o det finns risk för en fantastisk flygtur om skyddet skulle gå av igen och landa på en snurrande kutter.
Kan du göra ett nytt fäste av plattjärn tex?
Jag hade absolut inte litat på kemisk metall eller liknande för denna lagning. Skyddet får sig sina smällar då och då....o det finns risk för en fantastisk flygtur om skyddet skulle gå av igen och landa på en snurrande kutter.
Kan du göra ett nytt fäste av plattjärn tex?
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Ett annat alternativ är att svetsa ihop bitarna, slipa och sen måla det.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Jo det är sant, jag tänkte att TS ber någon bra smed gör det då det är så pass tunt gods, behöver nog för- och eftervärmas så det inte spricker.
Daniels förslag är nog enklare lösning samt att det blir en stabilare konstruktion. Konstigt att dom gjort så klent fäste till en för övrigt stabil maskin.
Daniels förslag är nog enklare lösning samt att det blir en stabilare konstruktion. Konstigt att dom gjort så klent fäste till en för övrigt stabil maskin.
Alternativet kanske kan vara att göra ett helt nytt i trä. Kanske i plywood så risken för att det spricker minskar. Ta loss axeln som den lilla kvarvarande biten sitter på och göra ett nytt i ett stycke. Tror ni det skulle fungera? Det innebär ju lite (?) pyssel men jag vill inte gärna vara utan skyddet.
Det allra enklaste är ju att köpa en ny del, men jag har kollat med Ejca och den finns inte att köpa.
/T
Det allra enklaste är ju att köpa en ny del, men jag har kollat med Ejca och den finns inte att köpa.
/T
Hade definitivt tillverkat en ny bit mellan "axeln" och skyddet. Har du möjlighet så lek med svetsen, om inte kanske det går att banka till något av ett platt spikbeslag. Kan nog se lite taffligt ut men kan bli stabilt. Pensla på lite färg om det svider i ögonen.
Trä är jag tveksam till, risken är rätt stor att just den biten utsätts för stor belastning om man lyckas trycka till kutterskyddet.
Trä är jag tveksam till, risken är rätt stor att just den biten utsätts för stor belastning om man lyckas trycka till kutterskyddet.
Annars kan ju ett återfjädrande skydd av denna typ vara både smidigt och ganska simpelt att få till snyggt och hållbart.R Rönnis skrev:Alternativet kanske kan vara att göra ett helt nytt i trä. Kanske i plywood så risken för att det spricker minskar. Ta loss axeln som den lilla kvarvarande biten sitter på och göra ett nytt i ett stycke. Tror ni det skulle fungera? Det innebär ju lite (?) pyssel men jag vill inte gärna vara utan skyddet.
/T
Hittade ingen specifik film eller ritning för skyddet men se filmen för inspiration
Lycka till!
PS skicka gärna pm om dina andra maskiner
Kan vara intressant