3 543 310 läst · 18 674 svar
3543k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
NX är så överlägset att man undrar varför dom andra programmen överhuvudtaget existerar. Sitter nu i solid works efter 8 år i NX och det känns som att göra en tidsresa 20 år bakåt i tiden, alternativt cadda med Duploklossar på skärmen och hockeyhandskar på händerna. Pro/e är ännu värre, caddade proe 6 år på mitt första jobb och efter 1 månad självlärd i NX på nästa jobb var jag betydligt snabbare än jag lyckats bli i proe på 6 år...richardtenggren skrev:
sorry för OT men det här med cadprogram engagerar mig...
NX är väl inte programvara som en vanlig dödlig har råd att använda?Ola C skrev:
NX är så överlägset att man undrar varför dom andra programmen överhuvudtaget existerar. Sitter nu i solid works efter 8 år i NX och det känns som att göra en tidsresa 20 år bakåt i tiden, alternativt cadda med Duploklossar på skärmen och hockeyhandskar på händerna. Pro/e är ännu värre, caddade proe 6 år på mitt första jobb och efter 1 månad självlärd i NX på nästa jobb var jag betydligt snabbare än jag lyckats bli i proe på 6 år...
sorry för OT men det här med cadprogram engagerar mig...![]()
Som en liten anekdot kan jag berätta att jag satt och försökte göra den där spånstos-adaptern i Sketchup. Det var verkligen helt omöjligt med det programmet.
Det slutade med att jag faktiskt kodade ihop en algoritm som facetterade/meshade upp en övergång från rektangulärt till cirkulärt hål (skrev en generell loft-mesher) Denna använde jag för att spotta ut en högupplöst mesh som jag sen plockade in i Sketchup och fixade till de extra grejerna (flänsar osv) i Sketchup.
Sen berättade jag om mina vedermödor för min chef som rekommenderade fusion, och då blev det att jag gjorde det där istället.

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Får man fortsätta lite, så finns ju faktiskt Solid Edge som är Siemens mid-range och lite billigare.Ola C skrev:
Men jag håller med om att Fusion var bättre än Sketchup, men det är en bit upp till Inventor, Solid Works och Solid Edge. Men det skulle ju vara konstigt om tex AutoCad körde över Inventor med Fusion som är gratis.
För att återkoppla till tråden så fick jag hem en ”prototyp” som jag ritat och fått fräst:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är inte utan att man känner sig lite dum, jag har ju använt Sketchup en hel del men Fusion kommer jag inte alls igång med trots flera försök. Kanske får ge det en chans till...
Jag kom aldrig igång med sketchup så jag ska allt prova fusion 
Inte heller Inventor, Solid Works eller AutoCad är program som en "vanlig dödlig" har råd att skaffa på hobbynivå. Alla dessa kostar numera licenspengar varje år.V vectrex skrev:
Fusion är inte det ett simplare program av Inventor? Så har jag iallafall tolkat det. För det är ju Autodesk som "äger" AutoCad, Inventor och Fusion.
Körde lite Inventor på jobbet för några år sedan men företaget ville inte "satsa" på det utan de valde Tekla i stället....
Rivstartade lite smörkniveri idag när jag kom hem, i lägenhet känns det inte som att man bör använda yxan efter 18 en fredag. Älskar min (relativt) nya klyvkniv!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fick i uppdrag av min son att fixa en present till honom att ge bort på fredagkvällen. Det blev, förutom en trevlig stund med verkstadshäng för oss, en presentask för några cigarer. Finishen är så där men det skyller jag på tidsbristen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon