findus42 findus42 skrev:
Gör den lite större vänd den uppockner och sätt ben bå den så är du ngt på spåret
Hmmm, tänker du fräsbord så får du titta på bilderna en gång till. 1010:an ligger ju på ett bord som är 800*1200 med en Axminster lift och en DW625 monterad (syns iofs inte men anhållet med fjäderplatta och toppen på lyften skymtar i bakgrunden). Men blir det inte jobbigt att köra en bordsskiva stående i ett fräsbord? Alternativt så är det jag som fattar dåligt?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns även för macOS, men jag tycker det var rätt begränsat och omständigt då jag testade det för ca 3.5 år sedan.
Testa igen... har inte öppnat inventor på över ett år. Fusion är riktigt bra.
 
Färdigställt spånutsuget till bordssågen och gjort klart modellen som skall 3D printas för att sen fästas mot utloppet där. Hoppas bara modellen stämmer i verkligheten sen också. Det finns inte många mm marginal.
Vit 3D-modell av spånutsug med skruvar, avsedd att fästas till bordssågens utlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lär inte bli 3D printat i polykarbonat, men tyckte det visade modellen bättre än gul plast.

3D-modell av transparent spånutsug för bordssåg, tänkt för utskrift, visad ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det lär inte bli 3D printat i polykarbonat
Med rätt printer går det att skriva i PC, har du möjlighet att välja så kör på det. Inte för transparensen utan dess slagtålighet.
 
  • Gilla
saabdea
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Med rätt printer går det att skriva i PC, har du möjlighet att välja så kör på det. Inte för transparensen utan dess slagtålighet.
Nja, hade tänkt printa via någon service på nätet först. Det blir dock snabbt ganska dyrt för lite exklusivare material.

Nu har ju @Frustrator erbjudit sig att printa så jag får lita på att det funkar. Resten av stosen är tillverkad i PC och plywood.
 
Vad tror ni förresten om effektiviteten? Var helt omöjligt att tillverka något som kunde kapsla hela klingan under bordet. Hade jag offrat klyvkniven hade det gått alternativt offrat möjligheten att göra 45 graders snitt.

Denna stos kapslar de första 3/8 av klingan och sen kommer klingan passera genom den undre plywoodbiten (med zero clearance). Hoppas den kan ta majoriteten av dammet under bordet.
 
Du måste ha tilluft för att få flöde också. Utan flöde -ingen spånuppsamling. En tumregel är att ha samma tilluftsarea som tvärsnittet på frånluften. Du bör inte inte ha tilluften radiellt från klingan. Spånorna kommer att vilja flyga tangentiellt från klingan. Där bör du stoppa spånan med spånuppsamlaren. Tilluften bör arrangeras så att du hjälper spånan på traven att leta sig mot utsuget. Det här med spånuppsamling är inte lätt alls. Räkna med att det inte blir jättebra vid första försöket. Jag har många gånger funderat på att använda tryckluft för att blåsa ut spånan från spånutrymmet mellan eggarna. Än så länge har jag inte kommit längre än till funderingar och teorier.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Du måste ha tilluft för att få flöde också. Utan flöde -ingen spånuppsamling. En tumregel är att ha samma tilluftsarea som tvärsnittet på frånluften. Du bör inte inte ha tilluften radiellt från klingan. Spånorna kommer att vilja flyga tangentiellt från klingan. Där bör du stoppa spånan med spånuppsamlaren. Tilluften bör arrangeras så att du hjälper spånan på traven att leta sig mot utsuget. Det här med spånuppsamling är inte lätt alls. Räkna med att det inte blir jättebra vid första försöket. Jag har många gånger funderat på att använda tryckluft för att blåsa ut spånan från spånutrymmet mellan eggarna. Än så länge har jag inte kommit längre än till funderingar och teorier.
Förstår att det inte framgick så tydligt av min bild hur spånupsamlaren är tänkt att användas. Hursomhelst så tror jag den uppfyller full pott på dina råd!

Det här med tryckluft låter intressant. Dock för komplicerat bygge för att vara intressant i en hemmamiljö.
 
Jag gjorde en spånstos också men tog bort den eftersom jag inte tyckte den fungerade lika bra som jag förväntade mig. Det är också väldigt trångt inne i min såg. Till sågens fördel är ju att insidan är ganska bra designad, som en stor spånstos men jag saknar ett spånsugssystem som kan nyttja det till fullo så jag har täppt till sågen litet för att få bättre sug med dammsugare men arean som luften tar sig in via är nog större än dammsugaren klarar av. Men det är väl så bra som det kommer at bli.
 
Sorry för OT, men när vi ändå halkat in lite på spånuppsamling i bordssågar - är det generellt bättre att samla upp via stosen på klingskyddet jämfört med "nedtill" (har en Dewalt dw745 + grovdammsugare), eller bör man spånsuga från båda håll rentav...
 
Båda håll är väl bäst. Jag talade om en spånstos jag monterade under bordet annars.
 
A Alko skrev:
Sorry för OT, men när vi ändå halkat in lite på spånuppsamling i bordssågar - är det generellt bättre att samla upp via stosen på klingskyddet jämfört med "nedtill" (har en Dewalt dw745 + grovdammsugare), eller bör man spånsuga från båda håll rentav...
Mest fångar du på undersidan, normalt sett. Men för att få riktigt bra utsug behövs det även på ovansidan.
 
Cad design räknas väl som ett verktyg... Håller på i Fusion 360 för att lära mig det lite bättre, vill göra några stolar åt barnen så jag provade designa en, ganska imponerad, speciellt med funktionen som tillåter mig göra en 2D ritning hur enkelt som helst.

EiOVUDj.jpg

GU3UVGV.png
 
  • Gilla
Seglartokig och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Cad design räknas väl som ett verktyg... Håller på i Fusion 360 för att lära mig det lite bättre, vill göra några stolar åt barnen så jag provade designa en, ganska imponerad, speciellt med funktionen som tillåter mig göra en 2D ritning hur enkelt som helst.

[bild]

[bild]
Ja, visst är det grymt!

Jag har visserligen ingen direkt erfarenhet av moderna cadprogram men jag gillar framförallt styrkan i att man hela tiden kan gå tillbaka och ändra ingångsparametrarna till varje solid. Allt behandlas som ett flöde från sketch till solid och så vidare genom olika solidmodelleringar.
 
Jo jag nyttjade den funktionen faktiskt! Gjorde pallen för liten först, men tack vare "parametric modelling" så kunde jag gå tillbaka och ändra några värden och stolen blev större. Det finns en Lars Christensen på youtube som jag tycker gör bra videos för att komma in i fusion.
 
  • Gilla
Seglartokig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.